Met de motor tussen de file door: mag dat?

Met de motor tussen de file door: mag dat?

Door Redactie

De zomer is officieel van start. En al houdt het weer nog niet echt over, er zijn steeds meer motorrijders op weg. De laatste jaren zie je motoren ook steeds meer in de ochtend- en avondspits: Forensen die handig tussen de files door slingeren en daarmee hun reistijd verkorten. Hoe zit dat nu: mag het? Gelden verkeersregels niet voor motorrijders?

Tussen de file door: ja, dat mag

Meteen maar even het grootste misverstand uit de weg ruimen: motorrijders mogen gewoon tussen de file doorrijden. Aanvankelijk dacht ik zelf dat een gedoogbeleid van toepassing was, maar al sinds 1991 is het niet meer verboden om langzaam tussen de file door te rijden.

Waarom mogen motorrijders tussen de file door?

Geef motorrijders de ruimteHet lijkt ergens oneerlijk: motorrijders mogen tussen de file door, met je auto sta je soms minutenlang stil. Afsnijden via het tankstation of een parkeerplaats is niet netjes en de vluchtstrook is uit den boze. Waarom op de motor dan wel tussen de file door?

Simpel: door motorrijders de ruimte te geven profiteer je als autobestuurder ook. Hoe minder motoren er in de rij staan, hoe korter de file duurt. Iedereen profiteert dus. Er gelden wel regels…

Regels voor motorrijder én automobilist

Je hoeft weinig fantasie te hebben om te begrijpen dat een aantal regels handig zijn om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren in de file. Motorrijder én automobilist hebben hierbij beiden verantwoordelijkheden.

Deze zijn vastgelegd in een gedragscode:

Spelregels motorrijder

  1. Pas je snelheid aan
    Rijd rustig tussen de file door. Concreet: niet meer dan 10km/u verschil. Te hoge snelheidsverschillen leiden tot irritatie en gevaarlijke schrikreacties
  1. Wees alert op andermans gedrag
    Automobilisten wisselen van rijstrook, wees daarop bedacht. Is het een warme zomerdag? Kijk uit voor openzwaaiende deuren van mensen voor wie het even te warm wordt!
  1. Meerdere motorrijders
    Ben je met meerdere motoren onderweg? Rij rustig achter elkaar aan en houd twee auto’s onderlinge afstand aan.
  1. De file naderen
    Hou rekening met achterop komend verkeer. Laat je snelheid geleidelijk zakken en waarschuw verkeer met alarm- en/of remlicht. Gebruik géén alarmlichten of richtingaanwijzers als je tussen de file doorrijdt. Meer dan twee rijstroken beschikbaar? Kies dan positie tussen de twee meest linkse rijstroken.
  1. Stoppen in de file
    Sta je als laatste in de file? Gebruik alarm- en/of remlicht om verkeer te waarschuwen. Soms merken automobilisten de laatste auto in de file wel op, maar zien ze de motor over het hoofd. Wees daarop bedacht! Kies er liever voor om tussen wachtende auto’s in te voegen, dat is veiliger.
  1. Einde file
    Voeg in zodra de file weer op gang komt. Gebruik hierbij je richtingaanwijzer.

Tot slot: de vluchtstrook, redresseerstrook, doelgroepstrook, verdrijvingsvlak en puntstuk zijn verboden terrein! Ook niet ‘even’…

Spelregels automobilist

  1. Bekijk het verkeer achter je
    Gebruik je spiegels en wees bedacht op naderende motorrijders.
  1. Kies de juiste positie op de rijstrook
    Motorrijders hebben over het algemeen voldoende ruimte wanneer je als automobilist het midden van de rijstrook kiest. Extra ruimte kan je creëren door uiterst links of uiterst rechts (afhankelijk van de rijstrook waar je rijdt) te gaan rijden.
  1. Wisselen van strook? Extra opletten!
    Let op of er motorrijders naderen als je wil wisselen van rijstrook. Dit is het grootste gevaar voor motorrijders in de file!
  1. De deur alléén open bij noodzaak
    Op een warme dag even je deur openzetten? Liever niet. Dit kan ernstige gevolgen voor motorrijders hebben. Gebruik airco of je raam voor verkoeling. Moet je toch uit de auto? Kijk dan eerst goed achter je.

Gedragscode: richtlijn, geen wettelijke regeling

Geef motorrijders de ruimteTussen de files doorrijden is niet meer verboden, de genoemde gedragscode is echter geen wettelijke regeling. Wel is het zo dat juristen en verzekeraars dit als een goede richtlijn erkennen. In een aantal gevallen is de gedragscode van doorslaggevende betekenis gebleken bij een formeel binend advies. Lees ook de brochure van het Motorplatform: Geef motorrijders de ruimte in de file.

Op naar een mooie zomer met veel veilige kilometers. In de auto én op de motor!


Laat een reactie achter


7 Reacties op "Met de motor tussen de file door: mag dat?"

  1. Roy heeft op gereageerd

    Als er dan een ongeluk gebeurt, is de motorrijder dan altijd schuldig? Lijkt mij wel, want ze gebruiken de weg zoals deze normaal gesproken niet gebruikt mag worden (3 voertuigen in 2 wegvakken).

    1. Wim heeft op gereageerd

      Het is wettelijk toegestaan, en dus is de motorrijden niet per definitie schuldig/aansprakelijk bij een ongeval. Er zijn zelfs gevallen bekend, waar een plotseling van rijbaan veranderende automobilist, de schade heeft moeten betalen die de motor heeft opgelopen nadat deze een noodstop heeft moeten maken en is gevallen.

      1. John de Jong heeft op gereageerd

        Wettelijk is het gewoon verboden. Ook echt een onzin blog dit. Wettelijk gezien moet er links ingehaald worden. Het is een gedoogbeleid met daaraan gekoppeld een gedragscode.

    1. Henk heeft op gereageerd

      Zeker de 40% die het te druk heeft met hun telefoon, krant, make-up, scheerapparaat of andere dingen.

    2. Wim heeft op gereageerd

      Als de autorijders goed zouden anticiperen en niet de ruimtes (soms bewust) dicht rijden, plotseling van baan wisselen, en goed zouden opletten, gebeuren er een stuk minder ongelukken. Gelukkig zijn de meeste automobilisten wèl oplettend en sociaal. Feit is overigens dat door het toestaan van inhalen door motoren tijdens file, het aantal (ernstige) ongevallen gedaald is, en het dus veiliger geworden is.

      1. Rudy Puister heeft op gereageerd

        Dat het toestaan aan motoren om in te halen tussen de files door het aantal ongelukken heeft doen dalen lijkt me stug. Als diezelfde motor gewoon in de file bleef staan heeft ie veel minder kans op een ongeluk. Ook het argument dat het toegestaan is omdat daardoor de file kleiner blijft en de automobilist er dus ook bij gebaat is slaat nergens op. Met diezelfde redenering zou het gebruik van de vluchtstrook dan ook toegestaan kunnen worden. Nee, ik vind het allemaal flauwekul en het maakt het er alleen maar gevaarlijker op. Dat de files er kleiner door zouden zijn is amper meetbaar denk ik….