G-krachten op Circuit Zandvoort

G-krachten op Circuit Zandvoort

Door Redactie

Elke bocht in een auto kost energie. Of je nu links of rechts afbuigt: de zwaartekracht (G-kracht) vraagt inspanning van je. Inkoppertje: veel bochten in de weg vergt meer van jou als bestuurder dan een rechte weg. Op Circuit Zandvoort weten ze dat maar al te goed. Racen is een sport! Wat leren we van deze topsporters voor de openbare weg? Allsecur sponsort het Racing Team Holland en verzamelde tips.

Racen voor rijveiligheid

De prinsen Pieter Christiaan en Bernhard van Oranje racen met Nick Catsburg en Ricardo van der Ende in het Racing Team Holland. Allsecur sponsort dit team, omdat wij als als autoverzekeraar weten hoe belangrijk veiligheid in de auto is. Ons moederbedrijf Allianz sponsort al jaren Formule 1 en doet dat niet zomaar: door Formule 1 te sponsoren en onderzoek te doen in het Allianz Zentrum fur Technik worden uitvindingen gedaan voor jouw rijveiligheid. Zo worden er elke week crash testen uitgevoerd. Daarnaast wil Allianz met deze expertise de automobilist bereiken. Hun doel: je bewust maken van veilig rijden.

Baan Circuit Zandvoort spekglad

Zondag 15 juli werd tijdens de Dutch GT race het uiterste van de racers op Circuit Zandvoort gevraagd: het regende de hele ochtend en de baan was spekglad. Zorg er dan maar voor dat je niet de bocht uit vliegt… Gelukkig is de race goed gegaan. Catsburg hoopte echter wel de volgende keer op een droge baan te kunnen rijden. De prinsen eindigden op de 10e plek. Ze waren tevreden met dit resultaat onder deze weersomstandigheden.

Leren van racers

De racers van Racing Team Holland weten als geen ander hoe je veilig rijdt. Wat kan jij hiervan leren? We hebben een paar tips en feiten voor je op een rijtje gezet.

Rijden bij regen

Bij nat weer kun je last hebben van aquaplanning. Dit ontstaat als er zoveel water tussen de banden en de weg is dat het water niet meer weg kan. Door de dunne laag water tussen de banden en de weg verlies je grip en wordt het bijna onmogelijk om te sturen en te remmen.

  • Voorkom aquaplanning met een goed profiel op je banden. De wettelijk bepaalde minimum profieldiepte is 1,6 mm.  We raden je echter aan om bij een profieldiepte van 3 mm al je banden te vervangen.
  • Let op je bandenspanning. In het instructieboekje van je auto staat de juiste bandenspanning. Vaak staat het ook op stickers op de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het benzineklepje.
  • Pas je snelheid aan bij een nat wegdek.
  • Verlies je toch grip? Raak niet in paniek, stop met schakelen en blijf rechtdoor rijden.
  • Rem je hard of geef je toch een ruk aan het stuur? Dan kan je controle over je auto verliezen.

Hard rijden

Hard rijden hoort bij racen (als je wilt winnen in ieder geval), maar brengt wel hoge risico’s met zich mee. Race dus niet op de openbare weg, want deze risico’s zitten er aan vast:

  • Hoe harder je rijdt, hoe hoger het risico en de impact van een crash.
  •  5% harder rijden leidt tot 10% meer ongelukken met gewonden en 20% meer fatale crashes.
  • Een hogere snelheid verhoogt de impact van een crash met de snelheid in het kwadraat. Oftewel: wanneer je 50% harder rijdt, dan moet het voertuig 125% meer energie incasseren bij een ongeluk.

Toch rijdt 40 tot 50% van de automobilisten te hard in Europa. De reden is vaak dat mensen snel op hun bestemming willen zijn. Maar wist je dat al meerdere onderzoeken hebben bewezen dat automobilisten de tijd die ze denken te besparen door snel te rijden enorm overschatten? Je schiet er hoogstens een minuutje mee op. Dan kun je beter in leven blijven en een minuut later komen!

Bochten

Rijden op een rechte baan is natuurlijk geen uitdaging. Snel en kundig de bochten door gaan vergt een goede techniek. Hoe vlieg je niet uit de bocht?

  • Beide handen aan het stuur
  • Geen plotselinge bewegingen
  • Rustig tempo aanhouden, niet steeds gas geven en remmen.

Rijden = genieten

Rijden kost dus energie en inspanning, maar het belangrijkste is: geniet ervan! Want van de races leren we niet alleen dat autorijden hard werken is, maar ook dat het ontzettend leuk is om te doen. Op naar de titel!

Veel rijplezier!


Laat een reactie achter


1 Reacties op "G-krachten op Circuit Zandvoort"

  1. malus bonus heeft op gereageerd

    Interessant stuk! 40% -50% rijdt te hard in Europa?? ben er wel een beetje verbaasd over..