waarbrogfonds

Veranderingen autorijden en autobezit 2014

Door Redactie

Het nieuwe jaar 2014 is van start gegaan. Een goed moment om te bekijken wat er allemaal verandert voor je auto in 2014. De belangrijkste veranderingen zijn de accijnsverhogingen op brandstof en de gunstige motorrijtuigenbelasting voor energiezuinige auto’s. Veranderingen autorijden en autobezit 2014 op een rij.

Accijnsverhoging brandstoffen

Per 1 januari zijn de accijnzen op brandstof gestegen. De aangekondigde accijnsverhoging  voor diesel is 3 cent en LPG 7 cent per liter. Deze verhoging komt bovenop de jaarlijkse inflatiecorrectie. Gevolg is dat per 1 januari 2014 de prijs van benzine 1,5 cent per liter stijgt. Voor diesel komt dit uit op een stijging van 4,5 cent en LPG 9,2 cent per liter.

Motorrijtuigenbelasting 2014

De belastingvrijstelling van zo’n 160 modellen energiezuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014. Autobezitters van deze auto’s gaan weer wegenbelasting (MRB) betalen zoals bezitters van geen of minder energiezuinige auto’s. Alleen als je auto 50 gram CO2 of minder per kilometer uitstoot, betaal je tot en met 31 december 2015 geen wegenbelasting. Binnen deze categorie vallen de zeer zuinige hybrides zoals de Volvo V60 Hybrid of Opel Ampera. Weten welke auto’s nog meer binnen deze zuinige categorie vallen? Bekijk dan de uitgebreide lijst van auto’s met 4% of 7% bijtelling.

  • Ook motorrijtuigenbelasting voor oldtimers?

Oldtimers van 40 jaar of ouder zijn in 2014 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor oldtimers die jonger zijn en op diesel of LPG rijden vervalt deze vrijstelling. Heb je een oldtimer van 26 tot 40 jaar die op benzine rijdt, dan geldt een aangepast tarief. De eigenaar van deze auto betaalt in 2014 een kwart van de motorrijtuigenbelasting, tot een maximum van 120 euro. Hierbij wordt wel de voorwaarde gesteld dat deze auto in de maanden  december, januari en februari niet de weg op gaat. 

Kentekenbewijs op creditcard

Een kentekenbewijs op creditcardformaat vervangt het oude, tweedelige papieren exemplaar. De overstap naar deze nieuwe  vorm is vanwege de mindere fraudegevoeligheid en de meer handzame vorm. Op de nieuwe kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. In plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt. De nieuwe cards worden geleidelijk uitgegeven, alleen de nieuwe overschrijvingen krijgen de nieuwe kentekencard.

Verhoging verkeersboetes

De hoogte van de boetes in 2014 zijn bekend. Gemiddeld gaan de boetes in 2014 met 2,8% omhoog. Een paar voorbeelden: een parkeerboete kost je 90 euro, je gordel niet dragen kost 140 euro. Door rood rijden en niet handsfree bellen? Reken op een boete van 230 euro. Rijden op de vluchtstrook komt op een boete van 370 euro. En de administratiekosten bedragen 7 euro per overtreding. Overzicht boetes 2014

Overige veranderingen auto

  •  Keuring oudere automobilisten: pas vanaf 75 jaar

Per 1 januari 2014 is de keuringsleeftijd voor oudere automobilisten veranderd van 70 naar 75 jaar voor hun rijbewijs. Dit levert de oudere automobilisten een kostenbesparing op van de Eigen Verklaring en het huisartsenbezoek.

  • Maximum tarief rijbewijs

In heel Nederland gaat hetzelfde maximumtarief voor het rijbewijs gelden: 38,48 euro. Met het nieuwe, gelijke maximumtarief, komen de verschillende tarieven per gemeenten niet meer voor.

  •  Terugdraaien kilometertellers strafbaar

Er was al een verbod op het terugdraaien van kilometertellers; per 1 januari 2014 is dat ook strafbaar.

  • Wegenbelasting voor buitenlandse kentekens

Advies voor mensen die in Nederland wonen, maar in een auto met een buitenlands kenteken rondrijden; betaal ook de wegenbelasting.  De kans op een fikse boete is groot, want de controles worden aangescherpt.

 


Laat een reactie achter


3 Reacties op "Veranderingen autorijden en autobezit 2014"

  1. Jeroen heeft op gereageerd

    Er zit veel grijs tussen zwart en wit. Een winkeldiefstal is nog geen roofoverval. Door rood rijden kan letsel of dood veroorzaken, waar een simpele winkeldiefstal slechts de winkeleigenaar benadeelt.

  2. G. Raket heeft op gereageerd

    Het is met onze overheid weer het bekende liedje. Lastenverzwaring en vooral het autorijden weer duurder maken. Ineens gaan zuinige auto’s weer wegenbelasting betalen, kunnen pompen aan de grens dicht en gaan de boetes omhoog. Ook oldtimers worden aangepakt. Rechters hebben inmiddels hun zorgen geuit over de hoge boetes. Er is geen relatie meer tussen overtreding en boete. De boete op winkeldiefstal ligt lager dan bijvoorbeeld rijden door rood. Kortom deze regering is zoals gebruikelijk de weg volledig kwijt.

    1. fada heeft op gereageerd

      ik ben het er mee eens