Schade in wasstraat: je eigen risico?

Door Redactie

We leren van onze klanten dat veel automobilisten moeite hebben met de wasstraat…Een nat pak kom je wel overheen, maar een flinke kras op je auto: niet zo grappig. Stel: je gaat door de wasstraat en je gaat er krasvrij in en je komt er met schade uit. Kun je dan het autowasbedrijf aansprakelijk stellen? We zetten de feiten voor je op een rij.

Schade zelf veroorzaakt…

Wat doe je als je schade hebt in de wasstraat door je eigen schuld? Als je de instructies van het personeel bijvoorbeeld niet opvolgt of je auto niet geschikt is voor de wasstraat, ben je zelf aansprakelijk voor je schade. Bij Allsecur is deze schade alleen verzekerd als je voor de dekking Volledig casco (All risk) hebt gekozen.

En als je er niets aan kunt doen?

Het kan je natuurlijk ook overkomen dat je er zelf niets aan kunt doen dat je schade hebt in de wasstraat. Als deze vastloopt bijvoorbeeld. Als je dan schade aan je auto hebt, kun je de eigenaar van de wasstraat aansprakelijk stellen. Soms staat er een bordje ‘Gebruik op eigen risico’ bij een wasstraat, maar dit is niet rechtsgeldig. Deze bordjes tref je dan ook niet aan bij wasstraten die bij de BOVAG  zijn aangesloten. Die hanteren algemene voorwaarden waarin staat dat schade wordt vergoed met een maximum van 4.500 euro met de uitzondering als je zelf schuldig bent. Als je zelf geen schuld hebt, omdat de schade bijvoorbeeld is veroorzaakt door een technisch mankement of een fout van een medewerker, kun je dus wel degelijk je schade verhalen bij de eigenaar van de wasstraat. Feit is wel dat je zelf met bewijzen moet komen. Want wie eist, bewijst. In de praktijk blijkt het erg lastig om de wasstraat aansprakelijk te stellen. Onderstaande tips zijn dus niet overbodig:

Tips bij schade door wasstraat:

  • Leg meteen vast wat er is gebeurd: maak foto’s van je schade.
  • Spreek ter plekke het personeel aan en laat je schade zien en hoe het volgens jou komt.
  • Vul met het autowasbedrijf een schadeformulier in.
  • Verzamel meteen getuigen.

Handig: een rechtsbijstandverzekering helpt je met het verhalen van je schade.


Laat een reactie achter


5 Reacties op "Schade in wasstraat: je eigen risico?"

  1. T.R. Naber heeft op gereageerd

    Ik heb foto’s van de schade en het briefje waarop de medewerker heeft beschreven wat de schade is met zijn naam, datum en tijdstip.

    1. T.R. Naber heeft op gereageerd

      Na zaterdag een aantal keren tevergeefs gebeld te hebben (voicemail ingesproken, geen reactie), kreeg ik ze vandaag aan de lijn.
      Ik had “strijd” verwacht, maar gelukkig zijn ook zij overtuigd van hun aansprakelijkheid in deze en reageerden ze dit keer erg vriendelijk.
      Morgen kan ik de antenne bij een garage laten repareren op hun kosten.
      Eind goed, al goed.

      1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

        Wat fijn! Super om te horen dat het goed is afgelopen. Bedankt voor je berichtje!

  2. T.R. Naber heeft op gereageerd

    Antenne stuk in wasstraat.

    Aangekomen bij de wasstraat zei ik tegen de medewerker dat de antenne er nog af moest. Ik kan er zelf n.l. niet bij.
    De medewerker zei dat dit niet nodig was omdat hij er een plakkertje op kon plakken.
    Toch knapte de antenne er tijdens het wassen af.
    De medewerker zei dat hij het plakkertje er waarschijnlijk verkeerd had opgezet.
    Hij zou met zijn baas bellen en liep weg.
    Even later kwam hij terug en zei dat zijn baas het nogal druk had maar dat het vergoed zou worden.
    Ik vroeg hem een briefje te schrijven over wat er gebeurd was met zijn naar datum en tijdstip.
    Hij aarzelde maar deed dit op mijn aandringen.
    Dit briefje is in mijn bezit.
    Dezelfde dag heb ik een mail naar de betreffende zaak gestuurd.
    Dit was een week geleden.
    Vandaag dus maar eens gebeld.
    Ik kreeg de echtgenote van de baas aan de telefoon.
    zij wees mij meteen op het eigen risico dat op de borden stond.
    Ik zei dat dit niet gelde omdat de schade door hun medewerker is veroorzaakt.
    Ook beweerde ze dat de medewerker geen contact met haar man had gehad.
    Omdat ik volhield riep ze de betreffende medewerker er bij, zette de telefoon op de speaker en kon ik met hem praten.
    Ik vroeg of hij nu wel of geen contact had gehad met zijn baas Hij zei: Nee, ik heb contact gehad met M (de vrouw van de baas, met wie ik dus net in gesprek was).
    Zij heeft dus tegen mij gelogen, zij wist wel degelijk van het probleem af.
    Daarna vroeg ze me om morgen terug te bellen zodat ze het even met haar man kon overleggen en met de verzekering.

    Morgen dus nog eens bellen.
    Hoe sterk sta ik in deze? De reparatie gaat ongeveer 100 euro kosten.

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Beste T.R. Naber,
      Als je zelf geen schuld hebt, omdat de schade is veroorzaakt door een fout van een medewerker, kun je je schade verhalen bij de eigenaar van de wasstraat. Feit is wel dat je zelf met bewijzen moet komen. Want wie eist, bewijst. Gebruik onze tips in het artikel. Heb je getuigen? En foto’s? Zorg voor voldoende bewijsmateriaal en vul samen een schadeformulier in.