klacht na onderhoud

Je hebt een klacht na onderhoud. Wat doe je?

Door Henske Bloemen

Je auto is je dierbaar. Goed onderhoud is belangrijk om mobiel te blijven. Mijn ‘Elmo’ brengt mij overal naar toe en dat wil ik graag zo houden. Ik heb geen kaas gegeten van auto’s, dus vertrouw ik op mijn garage. Maar wat doe je als je niet tevreden bent over het onderhoud door je garage? 

Stappenplan bij een klacht na onderhoud

Als je een klacht hebt over het onderhoud, neem dan de volgende stappen:

  1. Ga eerst terug naar de garage. Zo geef je de garage de mogelijkheid om het probleem zelf op te lossen. Ben je niet tevreden over de oplossing? Ga dan naar stap 2.
  2. Verzamel bewijs. Zonder bewijs kan je de garage niet aansprakelijk stellen voor de schade door het onderhoud. Denk hierbij aan oude onderdelen of laat een technisch expert naar de auto kijken.
  3. Stuur een aangetekende brief naar de garage. Stel de garage officieel in gebreke met een brief. Geef in deze brief aan wat je klacht is, je eis, binnen welke termijn je reactie wilt en wat de garage al aan oplossingen geboden heeft.
  4. Reageert de garage niet of negatief op je brief? Geef dan aan dat de termijn verstreken is en dat je juridische vervolgstappen gaat ondernemen. Als je dit van plan bent natuurlijk.

Welke juridische stappen kun je ondernemen?

Er zijn verschillende juridische stappen mogelijk bij een klacht na onderhoud:

  • Zoek eerst uit of de garage is aangesloten bij de BOVAG. Is dit zo? Dan kan je een juridische procedure starten via de geschillen commissie.
  • In andere gevallen kun je een jurist inschakelen, bijvoorbeeld via de rechtsbijstandverzekering. Een goede rechtsbijstandverzekering kan het verschil maken in een conflict met je garage.
  • Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Je kan ook zelf een juridische procedure starten. Dit is wel erg ingewikkeld en kan veel geld kosten. Mocht je de jurist zelf moeten betalen, overweeg dan wel of het financieel de moeite waard is.

Zo voorkom je een klacht na onderhoud

Je kan veel klachten voorkomen door vooraf duidelijke afspraken te maken.

  • Spreek van te voren af wat de reparatie gaat kosten. Wordt het meer dan afgesproken? Dan vraagt de garage eerst om toestemming.
  • Vraag bij vervanging van producten om de oude onderdelen. Deze zouden later als bewijs kunnen dienen.
  • Er bestaat geen wettelijke termijn waarbinnen een reparatie moet worden uitgevoerd. Spreek dit dus van te voren goed af.
  • Foto’s van voor en na de reparatie kunnen als mogelijk bewijsmiddel gebruikt worden.

Hopelijk kun je iets met bovenstaande tips. Ik weet nu in ieder geval wat ik zou kunnen doen, mocht het ooit zo ver komen. Succes!


Laat een reactie achter


1 Reacties op "Je hebt een klacht na onderhoud. Wat doe je?"

  1. Marie Les heeft op gereageerd

    Voorkom dit soort problemen en boek dit soort klussen altijd via mijn garage. Zij geven je een prijsgarantie en doen alleen zaken met betrouwbare garages. Mochten er dingen tegen zitten dan zoeken zij dit uit en lossen het altijd op met de garage. Ik betaal altijd wat er is afgesproken!