ruitschade

Ik heb schade: wat nu?

Door Redactie

Helaas, je hebt schade aan je auto… Dat is natuurlijk vervelend en je wilt dat dit voor jou en je eventuele tegenpartij zo goed en zo snel mogelijk wordt afgehandeld. Aan de telefoon merk ik dat veel klanten hier onzeker over zijn. Wat doet je autoverzekeraar precies bij schade? En waar begin je? Een schadeformulier invullen? Hoe doe je dat eigenlijk?

Kom tot rust

Bekijk eerst of jezelf en eventueel je medepassagiers in orde zijn en geen letsel hebben. Doe dit uiteraard ook bij je tegenpartij. Is er sprake van letsel? Bel dan meteen 112 en blijf kalm. Als je aangereden bent, zal de tegenpartij dit waarschijnlijk niet met opzet gedaan hebben en is hij of zij net zo geschrokken als jij.

Schadeformulier invullenSchadeformulier invullen

Wanneer er geen gewonden zijn, rijdt dan (als dat kan) samen met de tegenpartij naar een plek waar je rustig de schade kunt bekijken en het schadeformulier invullen. Noteer ook gegevens van eventuele getuigen. Indien je niet meer in staat bent om verder te rijden bel dan Allsecur. Het maakt niet uit wie schuldig is aan het ongeval: het wegslepen van je auto na een ongeluk is bij Allsecur gewoon verzekerd.

Je vult een schadeformulier in bij:

  • een aanrijding met een persoon, dier of object waarbij de persoon of eigenaar van het dier en of object een schadeformulier kan ondertekenen (ter plekke of achteraf);
  • aanrijdingen met of schade door een onbekende persoon of dier van onbekende eigenaar.

Met het invullen van het schadeformulier vertel je officieel wat er volgens jou gebeurd is en wie er volgens jou aansprakelijk is. Wat erg belangrijk is, is dat je niet je handtekening zet als je het niet eens bent met het verhaal van de tegenpartij. Kies er in dat geval dan voor om zelf een schadeformulier in te vullen met jouw verhaal en de gegevens van de tegenpartij. De tegenpartij is namelijk wel wettelijk verplicht zijn/haar gegevens aan jou door te geven in geval van schade. Let ook goed op waar je de kruisjes zet bij punt 12. Kruis nooit iets aan wat ongeveer juist is. Dan is het lastig om te bepalen wie aansprakelijk is. Je vult direct na schade alleen de voorkant van het schadeformulier in. De achterkant kun je thuis rustig invullen.

Schade melden

De snelste manier om vervolgens je schade te melden is via ‘Mijn Allsecur’ op de website van Allsecur. Hier kun je als klant inloggen en rechtstreeks de schade melden. Wanneer je het prettiger vindt om iemand aan de telefoon te krijgen en/of advies in te winnen kun je Allsecur altijd bellen via 073-548 5000.

Tip: maak in ieder geval altijd een kopie van het bewijsmateriaal wat je verstuurd (ook het schadeformulier).

Hoe regelen wij autoschade?

Hoe wij je autoschade regelen hangt af van hoe je verzekerd bent bij Allsecur. Ben jij aansprakelijk voor de schade bij een ander voertuig? Dan dekt je WA verzekering de schade van de ander. Allsecur betaalt de schade dan aan de andere partij. Ben jij aangereden door iemand anders? Dan is het afhankelijk van je dekking van je autoverzekering of wij je schade verhalen bij de tegenpartij of dat je dat zelf moet doen. Met alleen een WA autoverzekering zonder rechtsbijstand zul je zelf de schade moeten verhalen. Schade aan je auto door eigen schuld wordt alleen vergoed bij een Volledig Casco autoverzekering (Allrisk). Een Beperkt Casco autoverzekering dekt schades als inbraak, diefstal, storm en ruitschade.

Schade door een onbekend voertuig inbraak of vandalisme

Schade door inbraakHeb je schade aan je auto door een onbekend voertuig? Dan kun je een claim indienen bij het Waarborgfonds. Mijn collega Marije schreef hier al eerder een blog over: Waarborgfonds: wanneer kun je er met je autoschade terecht? Voor meer informatie over inbraak en vandalisme kun je het beste de blogs van mijn collega Paavo lezen: Vandalisme schade; auto bekrast, wat nu? en Inbraak in auto: ben je altijd verzekerd?

 

Vragen?

Hoe gemakkelijk we schade melden ook voor je maken, schade aan je auto is altijd vervelend. Goed voorbereid zijn is al het halve werk. Hopelijk heb ik daar met dit artikel aan bijgedragen! Heb je nog vragen? Reageer dan op dit artikel.


Laat een reactie achter


11 Reacties op "Ik heb schade: wat nu?"

  1. Marielle van Oeffel heeft op gereageerd

    Waarom staat er nergens vermeld waar ik het schadeformulier naar toe moet sturen ? Ik heb gebeld gisteren maar in het weekend niet bereikbaar …..

  2. Gemma Cuypers heeft op gereageerd

    Hoe kom ik aan een schade formulier?

  3. Aafke heeft op gereageerd

    Hoi, hoe zit het wanneer je als beide partijen het formulier hebt ingevuld incl handtekening maar een maand later komt de tegenpartij met een nieuw schade firmulier waarop mijn handtekening is vervalst?

    Gr Aafke

    1. Jorik Knipping heeft op gereageerd

      Beste Aafke,
      Je kunt hierin verschillende stappen ondernemen. Je kunt n.a.v. het vervalste schadeformulier, aangifte bij de politie doen wegens ‘valsheid in geschrifte’. Als er bij het invullen van het eerste schadeformulier een getuige bij was, dan kan deze ook de verklaring aanvullend opgeven. Als je verzkeraar de schade regelt (via rechtsbijstandverzekering), dan is het advies om wel je rechtsbijstandsverzekeraar hierover te informeren. Als je deze schade zelf regelt, dan is het advies om de tegenpartij op de hoogte te stellen van deze fraudezaak.

      Met vriendelijke groet,
      Sharon, team Allsecur

  4. Richard heeft op gereageerd

    hoi ik heb een vraagje ik heb schade gehad en gemeld.. nu had allsecur mij getuigenverklaringen opgestuurd voor 2 personen, maar toen ik de brief open maakte zat er maar 1 formulier in, kan ik deze nog ergens printen of kan ik er 1 nog aanvragen?

    1. Jorik Knipping heeft op gereageerd

      Hallo Richard,

      Je kunt ons telefonisch bereiken via 073-548 5000 of via e-mail info@allsecur.nl. Dan sturen we je gelijk een extra formulier voor je getuigenverklaring.

  5. patrick heeft op gereageerd

    Hoe zit het met schade verhalen op je tegenstander terwijl je het schadeformulier netjes naar allsecur hebt gestuurd?
    hoe moet je het dan zelf oplossen??

    1. Jorik Knipping heeft op gereageerd

      Hallo Patrick,
      Dat hangt van je dekking af. Als je Volledig casco verzekerd bent of je hebt Rechtsbijstand als aanvullende dekking afgesloten dan verhalen wij je schade. Dan stuur je het schadeformulier naar ons op. Ben je niet Volledig Casco verzekerd of heb je geen rechtsbijstand bij ons, dan dien je je schadeformulier naar de maatschappij opsturen samen met een verhaalbrief. Het proces hoe je zelf schade kunt verhalen staat beschreven op de volgende pagina: http://www.allsecur.nl/autoverzekeringen/schade-melden/schade-regelen/schade-verhalen.html. Heb je je schadeformulier al naar ons opgestuurd en ga je zelf de schade verhalen? Neem dan met ons contact op, zodat we het naar je kunnen terugsturen.

  6. Jorik Knipping heeft op gereageerd

    Hallo Sebastiaan,

    Bedankt voor je reactie! Wanneer je de mogelijkheid hebt om gegevens te noteren van getuigen, kun je dit het beste gelijk doen. Wij kunnen, indien je ons de contactgegevens van de getuige(n) doorgeeft, deze rechtstreeks voor je aanschrijven. Ook is het mogelijk dat wij naar jou getuigenformulieren opsturen zodat je deze kunt laten invullen door je getuige(n) en dat je deze weer aan ons terugstuurt.

    Wanneer er geen getuige(n) is/zijn, dan wordt het lastiger om de schade op iemand te verhalen. Mocht er discussie over de aansprakelijkheid van je schade zijn, dan kan een getuigenverklaring uitkomst bieden. Wanneer een schade op het Waarborgfonds verhaald moet worden omdat de tegenpartij onbekend is dan is een getuigenverklaringen verplicht. Wanneer een schade op niemand te verhalen is en ook niet op het Waarborgfonds dan kan de schade bij Volledig Casco hersteld worden maar deze schade heeft dan helaas wel invloed op je Bonus/Malus indien je geen Bonusgarantie hebt afgesloten. Dit geldt helaas ook wanneer je getuige(n) niet te bereiken zijn, niet reageren of de verklaring onvolledig is.

  7. Sebastiaan Dammann heeft op gereageerd

    Hoe zit het met getuigen? Moet en kan je die direct verzamelen? En het belangrijkste: wat als ze er niet zijn of niet te contacteren zijn? Dan is het woord tegen woord.