auto verhuren

Mijn premie: waarom verschilt deze per autoverzekeraar?

Door André Keijzer

Dit is een vraag die ik als product- en pricing manager regelmatig ontvang. Een autoverzekering is toch gewoon een autoverzekering, waarom vraagt bijvoorbeeld de ene verzekeraar dan €50 premie per maand en de ander €37? Reden om hier eens aandacht aan te besteden op de blog, want er zijn verschillende factoren die een autoverzekering duurder of goedkoper kunnen maken. Ook al heb je dezelfde auto en verzekering.

Kosten en baten

Voor een verklaring beginnen we met een stukje boekhouding. Net als elk ander bedrijf heeft een verzekeraar te maken met inkomsten en uitgaven. Als we de werkelijkheid wat vereenvoudigen zijn de belangrijkste uitgaven: schades en kosten. Dat de verzekeraar schades uitbetaalt, spreekt voor zich. Kosten zijn bijvoorbeeld personeelskosten, kosten voor IT-systemen of vergoedingen voor tussenpersonen die de verzekeringen namens de verzekeraar verkopen. De belangrijkste inkomsten voor een verzekeraar zijn de premies van de verzekeringnemers. Dit is het bedrag dat de klant moet betalen voor de verzekering. Een verzekeraar moet er dus voor zorgen dat de premie die zij vraagt, voldoende is om de schades en kosten te betalen. En het liefst iets meer, omdat een verzekeraar ook graag wat winst wilt maken.

Premie autoverzekering: schadelast maakt het verschil

Nu we weten waarvoor we premie moeten vragen, weten we ook waardoor verschillen in premie kunnen ontstaan. Een verzekeraar kan bijvoorbeeld genoegen nemen met minder winst, of heeft lage kosten. En als laatste maakt de schadelast een belangrijk verschil. Een autoverzekeraar verzekert schade aan anderen (WA) en/of schade aan je eigen auto (Casco). Op basis van schadestatistieken maakt de verzekeraar een inschatting welk bedrag nodig is om de schades te kunnen betalen. En dat bepaalt dan weer de premie. Daarbij geldt dat niet iedereen dezelfde premie krijgt, omdat de schadekans bij iedereen anders is. Voor het schatten van de schadekans wordt bijvoorbeeld gekeken naar de auto, de bestuurder en de woonplaats. Een verzekeraar die hier goed inzicht in heeft, kan de aantrekkelijke klanten goedkoper prijzen en minder aantrekkelijke klanten (risicovolle klanten) duurder.

Hoe kunnen sommige verzekeraars ‘stunten’?

Zijn dat nu alle redenen die verschillen in het tarief verklaren? Nee, het komt ook voor dat een verzekeraar voor bepaalde groepen met de premie onder de kostprijs van de verzekering gaat zitten. Bijvoorbeeld omdat zij verwachten dat zij daarna andere (winstgevende) verzekeringsproducten aan de klant  gaan verkopen. Met een mooi woord heet dit ‘cross subsidiëren’. Gelukkig wordt het toezicht hierop vanuit De Nederlandse Bank wel steeds strenger, omdat een verzekeraar verplicht is hier een soort voorziening voor op te nemen. In deze manier van handelen schuilt namelijk een risico. Als het niet lukt om de andere producten te verkopen kan de verzekeraar in problemen komen, omdat er verlies wordt gemaakt op de autoverzekering. En dan moeten de premies toch weer omhoog.

PremieNieuwe klanten & trouwe klanten

Tot slot komt het voor dat klanten die al jaren bij een verzekeraar zitten een hogere premie betalen dan nieuwe klanten. Je kent ze misschien wel die acties van: “Nu het eerste jaar 15% premiekorting!”. Dit aanbod geldt dan alleen voor nieuwe klanten. Klinkt leuk, maar bedenk je dat dit uiteindelijk toch betaald moet worden. En jij mag raden door wie….?

Wat doet Allsecur autoverzekeringen om de premie scherp te houden?

Online autoverzekeraar Allsecur verkoopt alleen autoverzekeringen. We richten ons dus volledig op autoverzekeringen en we doen niet aan ‘cross subsidiëren’. De premie die je bij ons betaalt, is in onze ogen de juiste prijs voor je autoverzekering. Voor jou als klant en voor ons als verzekeraar. Onze kosten houden we zo laag mogelijk, zodat we je een scherpe premie kunnen aanbieden. Voor ons geen duur briefpapier, maar correspondentie via e-mail. We werken efficiënt en hebben direct contact met je. We hoeven dus ook geen tussenpersonen te betalen. Ook hebben we een streng fraudebeleid en kijken we goed wie we wel en niet willen verzekeren. Bij Allsecur werken we niet met premie- of kortingsacties om nieuwe klanten binnen te halen. En als we een actie hebben dan geldt de aanbieding ook voor onze bestaande klanten. Bijvoorbeeld een winter- en zomercheck. Deze aanbiedingen communiceren wij in onze nieuwsbrief (digitaal uiteraard).

Ben je benieuwd wat jouw premie voor je autoverzekering bij Allsecur kost? Bereken dan hieronder je premie.


Laat een reactie achter


1 Reacties op "Mijn premie: waarom verschilt deze per autoverzekeraar?"

  1. Peter heeft op gereageerd

    Het viel mij op, dat in mijn geval, de premie bij Allianz, de moeder van AllSecur, lager ligt dan bij AllSecur. Het gaat hier om de zelfboekpremie. Bij boeking via een adviseur betaal je nog minder, maar ik neem aan, dat je diens commissie dan nog wel moet afrekenen. Allianz gebruikt het zelfde aanvraagformulier maar heeft mogelijk andere schadeverwachtingen, of deels andere dekking? Toch vond ik het opmerkelijk.