Pechhulp

De praatpaal is verdwenen: wat nu?

Door Suzanne Caron

Vanaf 1 juli 2017 zijn alle praatpalen in Nederland buiten werking gesteld. Ze staan nog langs de weg, maar met een hoes erover. Je kunt dus geen pech meer melden via de praatpaal. Wat zijn de alternatieven voor pechhulp?

Smartphone

De praatpaal is niet voor niets buiten werking gesteld. Decennialang was de praatpaal de plaats om pech te melden, maar door de opkomst van de mobiele telefoon werd hij steeds minder gebruikt. Automobilisten hoefden daardoor niet meer op zoek naar een praatpaal, maar konden de pech telefonisch bij een hulpverlener melden. Door de smartphone zijn daar weer verschillende alternatieven bijgekomen. We sommen de verschillende alternatieven voor de praatpaal voor je op.

Abonnement

Als je via de praatpaal hulp raadpleegde, belde je automatisch met de ANWB Wegenwacht. Nu de praatpalen zijn verdwenen, kun je de wegenwacht nog steeds raadplegen, alleen dan telefonisch of via een app. Dit betekent wel dat je een abonnement moet afsluiten. Er zijn diverse partijen die een pechhulp abonnement aanbieden waarbij je voor een vast jaarbedrag bent verzekerd van pechhulp.

Aanvullende dekking autoverzekering

Naast een abonnement zijn er ook verschillende autoverzekeraars waarbij je pechhulp in je polis kunt verzekeren. Het is een aanvullende dekking waarvoor je zo’n 3 tot 7 euro per maand betaalt. Het werkt verder hetzelfde als bij een traditionele hulpverlener. Als je met pech langs de weg staat, bel je de alarmlijn van je verzekeraar en komt er een hulpverlener om je te helpen.

Via automerk of reisverzekering

Bij de aanschaf van een auto bieden veel merken daar standaard pechhulp bij aan. Vaak voor de termijn van de fabrieksgarantie. Ook valt pechhulp bij sommige reisverzekeringen onder de dekking. Vervangend vervoer of verblijf is hierbij dan ook vaak meeverzekerd, maar pech in Nederland is dan vaak weer niet meeverzekerd.

Pechhulp on demand

Een jaar geleden werd pechhulp on demand geïntroduceerd, onder andere door Allsecur. Een pechhulp service waarbij je alleen betaalt als je ook daadwerkelijk pech hebt. Volgens onderzoek hebben de meeste automobilisten maar 1 keer in de 5 jaar pech. Rijd jij dus in een wat nieuwere auto en is de kans klein dat je pech krijgt, dan is pechhulp on demand een interessant optie voor je. Je zit namelijk niet vast een duur abonnement.

Flitsmeister

Naast losse apps wordt pechhulp on demand ook geïntegreerd in bestaande apps. Zo gingen Allsecur en Flitsmeister onlangs een samenwerking aan. Vanuit de app van Flitsmeister (iOS en Android) kun je eenvoudig hulp inroepen.

Oververzekerd

Er zijn dus verschillende opties om je weer op weg te helpen. Het diverse aanbod leidt er ook toe dat veel Nederlandse automobilisten oververzekerd zijn. Volgens onderzoek van Gfk en Allsecur blijkt dat een derde (35%) van de automobilisten via twee of meerdere diensten is verzekerd voor pechhulp zonder dat zij dat vaak door hebben. Bekijk daarom de opties en bepaal wat het beste bij jou en je auto past.


Laat een reactie achter


0 Reacties op "De praatpaal is verdwenen: wat nu?"