Minder aanrijdingen, goedkope autoverzekering?

Minder aanrijdingen, goedkope autoverzekering?

Door Redactie

Hoe kan het toch? De premies van autoverzekeringen gaan omhoog, terwijl er minder files en aanrijdingen zijn in Nederland. Dan moet de premie toch juist omlaag? En in crisistijd wil je gewoon een goedkope autoverzekering. Daarom hoor ik vaak op feestjes: “Die verzekeraars denken alleen maar aan hun eigen portemonnee…” Is dat zo? 

Minder aanrijdingen

Er komen inderdaad minder aanrijdingen voor. Dat zien we aan de cijfers bij de schadeherstellers. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er 14% minder aanrijdingen dan in 2011. Dan zou de premie dus omlaag moeten. En dat gebeurt ook. De gemiddelde premie van alle auto’s in Nederland gaat ook omlaag.

Goedkope autoverzekering

Die lagere premie komt door de auto’s in Nederland. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een kleinere en millieuvriendelijke auto. Dan heb je ook een goedkope autoverzekering.

Hogere premie?

En toch gaan de premies juist omhoog? Wie het nog snapt, mag het zeggen. Toch is de verklaring niet zo ingewikkeld:

Door de crisis wordt er minder gereden, maar dat leidt in totaal niet tot minder schade. Wel de kleine deukjes. Die zijn fors afgenomen. Maar er is een bijna spectaculaire groei van het aantal ernstig gewonden in het verkeer. In 2011 groeide dit aantal met 3.000 tot bijna 19.000 gewonden. Een groei van bijna 20%. En voor ernstig gewonden moet veel gebeuren. De schadekosten kunnen per geval dan makkelijk in de honderduizenden euro’s lopen.

“Er is een spectaculaire groei van het aantal ernstig gewonden in het verkeer.”

Komt dit doordat er minder files zijn en harder gereden wordt? Misschien. Maar wat ook meespeelt, zijn de zachte wintermaanden in 2011. Hierdoor blijven kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers enz. ) op de weg en dit leidt tot meer ernstige aanrijdingen. Bij sneeuw en ijzel zie je het aantal ernstige aanrijdingen juist enorm afnemen.

BTW-verhoging

Een andere reden voor een verdere prijsstijging van de autoverzekering is inflatie. Als het algemene prijspijl stijgt, wordt dit ook doorberekend in de hoogte van de premie. Zo is de verwachting dat ook in 2012 de premies nog verder kunnen stijgen door de aangekondigde BTW-verhoging.

Meer lezen?

Eindhovens Dagblad: Minder autoschades, hogere premies
Automotive: April: schadevolume 8.1% gedaald
NRC: Aantal verkeersdoden voor het eerst in jaren gestegen


Laat een reactie achter


4 Reacties op "Minder aanrijdingen, goedkope autoverzekering?"

  1. M.R. heeft op gereageerd

    Ik zal proberen mijn ongenoegen in een notendop te uiten.

    Inbraak in mijn Auto op dd 1 maart 2012.
    Direct gebeld met Allsecur instructies + schadenummer gehad.
    Via de website en conform het advies dat op de website wordt gegeven, heb ik de schade online aan u gemeld. Daags na de melding stuurt u een brief met verzoek een schadeformulier in te vullen en op te sturen?! Wederom gebeld met 0735485000 klantenservice geeft aan dat een fysiek formulier helemaal niet nodig was: ‘U kunt ook online schade melden’ ???! (zucht).

    Uiteindelijk is het kwartje gevallen. Conform afspraak met Allsecur De schade op 10 mei 2012 laten herstellen door een herstel-bedrijf dat de facturering verder met Allsecur heeft afgewikkeld, maar de garage zit nog steeds met een onbetaalde factuur. Allsecur wist dus dat de schade reeds hersteld was. Gisteren 12 juni een brief ontvangen van het ”zusje” van Allsecur ‘ITEB Schadeservices’ om een afspraak te maken met ITEB en ik citeer ‘bij voorkeur op de eerste dag van reparatie’. Het is natuurlijk al vreemd dat de communicatie tussen de Allianz dochters bijzonder slecht verloopt. Het verhaal werd nog gekker toen ik te horen kreeg dat er vorige week al een ”expert” op locatie is geweest en rapport heeft uitgebracht bij ITEB.

    Hoeveel mosterd kun je krijgen na de maaltijd??! Mw. Zandbergen u zult begrijpen dat mijn verhaal niet in de beloofde notendop past maar u begrijpt nu hopelijk beter waarom ik vraagtekens plaats bij het winnen van een Gouden Award.

    Wellicht dat het schadenummer u meer duidelijkheid verschaft. Ik hoor graag of u dat nummer west te ontvangen?

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Bedankt! Ik heb je situatie voorgelegd aan ons Costumer Contact Center. Een medewerker heeft zich verdiept in je verhaal en belt je vandaag op om het te bespreken. Ik hoop dat je daarmee meer duidelijkheid krijgt.

  2. M.R. heeft op gereageerd

    Goedkoop is ook niet alles vooral als Allsecur er achter de schermen een puinhoop van maakt.

    De gouden award vier maal winnen lijkt goed maar de valkuil is wel dat bedrijven zoals Allsecur achterover gaan leunen en de focus dan niet meer ligt bij de klant,klantbeleving en klanttevredenheid maar bij het zo hard mogelijk roepen dat je alwééér gekozen bent tot ‘beste keuze autoverzekering’.
    Zo jammer gewoon.

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Vervelend dat je dit zo ervaart. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. We hebben graag tevreden klanten. We doen er alles aan om onze klanten van dienst te zijn en ze te helpen en we leunen zeker niet achterover. Integendeel. We beseffen dat we na het winnen van meerdere prijzen het niveau vast moeten houden en zelfs nog meer moeten verbeteren. Daarom horen we graag hoe het beter kan. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. Daar leren we dan van. Wat heb jij meegemaakt dan je het een puinhoop vindt?