veilige auto

Lagere premie door veilige auto?

Door André Keijzer

Auto’s worden steeds veiliger. Dat is een goede ontwikkeling, want hierdoor kunnen het aantal ongelukken afnemen. Maar wat zijn voorzieningen die een auto veiliger maken? En als het aantal ongelukken afneemt, wordt de premie voor de autoverzekering dan ook lager? 

Passieve veiligheid: beperkt schade

Bij veiligheidsvoorzieningen in een auto maken we onderscheid in passieve en actieve voorzieningen. Passieve veiligheidsvoorzieningen zorgen voor het beperken van schade bij een ongeluk. Een mooi voorbeeld hiervan is de autogordel. De uitvinding van de autogordel, inmiddels meer dan een halve eeuw geleden, bracht het aantal doden en gewonden bij verkeersongevallen sterk terug. Andere belangrijke passieve veiligheidsvoorzieningen zijn de kreukelzone en kooiconstructie van de auto, maar ook de airbags.

Actieve veiligheid: voorkomt schade

Naast passieve veiligheidsvoorzieningen krijgen autofabrikanten de laatste jaren steeds meer aandacht voor actieve veiligheidsvoorzieningen. Deze voorzieningen ondersteunen de bestuurder en proberen juist schades te voorkomen. Bijvoorbeeld:

  • EPS (Electronic Stability Program)

ESP ondersteunt de bestuurder als deze onverwacht in een gevaarlijke situatie terecht komt waarbij de auto dreigt te slippen. Bijvoorbeeld bij plotselinge uitwijkmanoeuvres of verkeerd ingeschatte bochten. ESP verbetert de stabiliteit van het voertuig en zorgt ervoor dat de bestuurder het voertuig weer onder controle krijgt. ESP beschermt inzittenden dus niet bij een botsing, maar helpt in de eerste plaats om de botsing te voorkomen. Overigens hanteren de verschillende automerken vaak een eigen benaming voor dit systeem. Het systeem levert zo’n belangrijke bijdrage aan de veiligheid dat dit systeem sinds 2011 verplicht is bij nieuwe modellen.

  • Adaptive cruise control

Met dit systeem wordt er niet alleen automatisch afstand gehouden ten opzichte van de voorligger, maar kan het systeem ook het voertuig afremmen of tot stilstand brengen als een botsing met de voorligger dreigt. Ook van dit systeem wordt een belangrijke bijdrage verwacht in het terugdringen van schades. Maar er zijn systemen die nog verder gaan en de hele omgeving rond de auto in de gaten houden. Ze waarschuwen de bestuurder als inhalen bijvoorbeeld niet verantwoord lijkt of als het voertuig ongemerkt van de rijstrook afwijkt (wat nog wel eens bij vermoeidheid voorkomt).

Lagere autopremie door veilige auto?

Maar kan de premie voor de autoverzekering nu ook omlaag? De passieve veiligheidsmaatregelen bestaan over het algemeen al langer. Het effect daarvan zit inmiddels wel in de schadecijfers, en dus de premies, verwerkt. De meeste actieve veiligheidsmaatregelen zijn veel recenter en moet hun waarde nog bewijzen. Daar komt bij dat er binnen het hele Nederlandse wagenpark nog niet zoveel auto’s zijn uitgerust met dit soort voorzieningen. Het effect op de schadelast is dus nog maar beperkt en bij een schade zijn de reparatiekosten natuurlijk hoger. Een bumper met sensoren kost natuurlijk wel wat meer dan eentje zonder. Het wordt dus interessant om te zien of op termijn minder schade en dus een lagere autopremie mogelijk is.


Laat een reactie achter


0 Reacties op "Lagere premie door veilige auto?"