Autoverzekering niet betaald: wat gebeurt er nu?

Door Rebecca Naumann

Je auto verzekeren kost nu eenmaal geld. Of je nu maandelijks, per kwartaal of per jaar betaalt: de premie van je autoverzekering komt regelmatig terug. Sommige maanden zijn duurder dan andere, waardoor het kan gebeuren dat je niet op tijd je rekeningen betaalt. Maar wat zijn de consequenties wanneer je de autoverzekering te laat betaalt? Is je auto dan wel verzekerd?

Het betalen van je premie

De startdatum van de autoverzekering is standaard de incassodatum. De incassodatum kan wel eenmaal worden aangepast. Misschien dat een andere datum beter uitkomt. Bijvoorbeeld net nadat je salaris binnen is. De incassodatum of betaaldatum heet ook wel de premievervaldatum. Allsecur verwacht dat de premie uiterlijk op/of voor deze datum is ontvangen. Bij een automatische incasso gebeurt dit vanzelf, maar wanneer je de premie via een accept e-mail overmaakt, is het belangrijk dat je rekening houdt één tot drie werkdagen verwerkingstijd.

Let op: de allereerste verzekeringspremie werkt anders dan volgende premies. De eerste betaling dient namelijk binnen 25 dagen betaald zijn. Wanneer de eerste premie niet binnen 25 dagen is betaald, wordt de verzekering met terugwerkende kracht beëindigd en heeft er nooit een verzekering bestaan. Er is dan geen dekking bij eventuele schade in deze periode.

Autoverzekering niet betaald, wat doet Allsecur?

Na de eerste premie geldt het volgende: bij een betaling via automatische incasso proberen we tot twee keer toe te incasseren. Als ook de tweede incasso mislukt, ontvang je een sms-bericht en eerste herinnering per e-mail. Als er na dertig dagen achterstand nog geen premie is betaald, sturen wij een tweede herinnering (per mail). Er komt nu ook € 5,00 aan administratiekosten bij. Hierna volgt een aankondiging schorsing. Dit gebeurt per e-mail en per sms. In dit bericht wordt aangekondigd dat de dekking op de polis tijdelijk komt te vervallen als de achterstand niet binnen vijf dagen is ontvangen. Na deze vijf dagen versturen wij een schorsingsbrief. Deze wordt per post en per e-mail verstuurd. In deze brief staat dat je auto tijdelijk onverzekerd is en de polis vijftien dagen later definitief wordt beëindigd. De premie kan voor deze datum nog wel worden betaald. Een dag na ontvangst en verwerking van de betaling gaat de dekking weer in.

Onverzekerd, wat zijn de gevolgen?

Als je een auto op je naam hebt staan, ben je verplicht deze te verzekeren. Wanneer je polis geschorst is omdat je de premie niet betaalt, is je auto niet verzekerd. De hoogte van de boete voor onverzekerd rondrijden kan maar liefst oplopen tot € 550,00! Wanneer je polis definitief wordt beëindigd door een betalingsachterstand kun je je auto niet meer bij Allsecur verzekeren. De kans is aanwezig dat ook andere verzekeraars hierdoor besluiten een aanvraag in de toekomst te weigeren. Daarnaast bestaat er een mogelijkheid dat wij melding maken bij stichting CIS (De Stichting Centraal Informatie Systeem). Hier worden verzekeringsgegevens geregistreerd die opvraagbaar zijn bij bijvoorbeeld een nieuwe aanvraag. Ook als particulier kun je eventuele registraties inzien. Voor meer informatie over Stichting CIS kun je terecht op www.stichtingcis.nl

Tips om een betalingsachterstand te voorkomen

Kies voor een betaling door automatische incasso en stel de incasso enkele dagen na ontvangst van je loon in. Zo weet je dat er voldoende saldo op je rekening staat wanneer wij proberen te incasseren. Betaal je toch liever met een accept e-mail? Plaats dan bijvoorbeeld een herinnering in je telefoon. Je wordt dan tijdig herinnerd dat je de verzekeringspremie moet betalen.


Laat een reactie achter


2 Reacties op "Autoverzekering niet betaald: wat gebeurt er nu?"

  1. ^Dennis heeft op gereageerd

    Hi Justin, vervelend te lezen dat je polis is beëindigd. We hebben de polis op 28-07-2015 vanwege een gemiste betaling in mei beëindigd. Je hebt gisteren (29-7) een e-mail ontvangen, waarin dit verder wordt toegelicht. In deze e-mail vind je ook een overzicht van de gemiste en ontvangen betalingen. Wil je graag worden gebeld voor een verdere toelichting dan horen wij het graag.

    Met vriendelijke groet namens Allsecur,
    Dennis

  2. justin Bhadjan heeft op gereageerd

    allsecur, niet doen.

    mijn premie is beeindigd vanaf 9 juni, heb er een email van, en nog sturen ze mij rekeningen voor na 9 juni. terwijl de verzekering 9 juni was beeindigd. heb er bewijs van .

    in diezelfde email staat het volgende: je premie wordt stopgezet per 9 juni omdat wij 10 en 25 mei 2015 2 emails hebben gestuurd met een herinnering. ik kijk in mijn email op die 2 dagen, en helemaal niks. gewoon lulkoek dus.

    ze zeiden aan de telefoon dat je een maand vooruitbetaalt, maar ik ben per januari 2015 verzekerd, dus in feite ben ik dan al een maand telaat? nee, eerste 3 maanden werkte het gewoon goed en niks aan het handje, elke maand is er gewoon 45,50 euro afgeschreven voor de premie. hoe kan ik dan achterstand hebben?

    hoe kan iknog rekeningen krijgen als de premie is stopgezet? en voor julie heb ik wel betaald, terwijl mijn premie werd stopgezet per 9 juni ? wat de f???? en waarom moet ik in juli voor de maand van augustus-september betalen? waarom moet ik ubeerhaupt betalen als de premie 9 juni stop is gezet xDDD

    dus aan de telefoon was de premie pas vandaag (28-7-2015) stopgezet volgens mevrouw aan de telefoon. waarom heb ik dan een email waarin staat dat mijn premie op 9 juni is stopgezet, en krijg ik deze zelfde email pas op 28-7-2015? hier klopt toch geen zak van? wel dubbel betalen en moeten blijven betalen, maar premie is stopgezet. ja man, logica.

    aub kies deze idioten niet, kies gewoon een betrouwbare bedrijf, want dit slaat werkelijk nergens op. er is mij ook niks verteld dat er ineens een maand overgeslagen was.

    hier is het emailtje wat ik vandaag, 28 juli 2015, kreeg:

    Allsecur is onderdeel van Allianz Benelux N.V. gevestigd in Den Bosch

    Stationsplein 50 – 5211 AP Den Bosch – Postbus 1951 – 5200 BZ Den Bosch – T 073-548 5000 – E info@allsecur.nl – W http://www.allsecur.nl

    Handelsregister 59395435 – AFM nummer 12042158 – NL44 INGB 0680 7168 07 (BIC INGBNL2A)

    Contact

    Onze medewerkers staan voor u klaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 21:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur.

    Telefoon 073-548 5000

    E-mail info@allsecur.nl

    Internet http://www.allsecur.nl

    De heer J P Bhadjan

    Topaaslaan 78 Opaals

    2332 JD LEIDEN

    Den Bosch, 28 juli 2015

    Betreft: Uw verzekering voor de Nissan MICRA met kenteken 20FRKR

    Beste meneer P Bhadjan,

    Hierbij bevestigen wij dat wij uw autoverzekering hebben beëindigd. Per 28/07/2015 bent u niet meer bij Allsecur verzekerd. U hebt per vervaldatum 06/01/2016 van uw verzekering 1 schadevrije jaren opgebouwd. Let op: deze opgave is indicatief. U kunt hier geen rechten aan ontlenen. De juiste opgave van uw schadevrije jaren worden geregistreerd in de centrale database ‘Roy Data’.

    Aantal schadevrije jaren. De premie voor uw autoverzekering wordt berekend aan de hand van het aantal schadevrije jaren. Verzekeraars slaan voor iedere klant het aantal schadevrije jaren op in een centrale database genaamd ‘Roy Data’. Als u kiest voor een andere verzekeraar, hoeft u alleen maar uw schadevrije jaren door te geven. U hoeft geen aparte verklaring te laten zien. Uw nieuwe verzekeraar zal uw schadevrije jaren controleren.

    Inzage in Roy Data. Wilt u zelf uw registratie in Roy Data bekijken? Vul dan het online formulier

    ‘inzagerecht’ in op http://www.seps.nl/inzagerecht of bel 088-778 11 22. Het bekijken van uw registratie is gratis.

    Allsecur staat altijd voor u klaar. Heeft u nog vragen of wilt u advies? We zijn via 073-548 5000 bereikbaar op werkdagen van 08:00 tot 21:00 uur en zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar info@allsecur.nl. We helpen u graag verder.

    Met vriendelijke groet,

    Allsecur

    dus ik krijg in juLi een email dat mijn verzekering wordt gestopt in juNi, en aan de telefoon zeggen ze dat mijn verzekering per vandaag, 28 juLi 2015, wordt stopgezet, omdat ik een maand achterloop, terwijl er in mijn bankafschriften gewoon elke maand wordt betaald. moet ik ineens 2 maanden vooruit betalen? waarom? ik kies specifiek voor PER MAAND BETALEN. xDDDDDD

    ongelofelijk wat een kneuzen hier werken, ik bel ze morgenochten en hoop dat ze dit snel oplossen, zonder ineens een extra maand te betalen, en zo niet dan schakel ik gewoon mijn advocaat in:D ken je lachen met die fuckers. wat een oplichters, excuus voor mijn taalgebruik, maar nogmaals, heb alle bewijs dat ik gewoon per maand voor elke maand betaald heb, maar hun komen ineens met: ja in mei betaal je voor juni, en in juni betaal je voor juli – augustus. ja man, tuurlijk jongens.

    dus nogmaals, verzeker je hier niet, vroeg of laat kom je er achter hoe sneaky deze lijers zijn.