autoschadeherstel 2

Autoschadeherstel autoverzekering: vrije keuze hersteller of niet?

Door Nicolle van Loon

Bijna iedere automobilist heeft er vroeg of laat een keer mee te maken: schade aan de auto. Gelukkig kun je terugvallen op je verzekeraar als je Beperkt of Volledig Casco verzekerd bent. Maar kun je eigenlijk wel zelf kiezen voor een hersteller bij schade? En wat zijn de voor- en nadelen van een vrije keuze en verplichte sturing voor een hersteller?

Bij Allsecur kun je kiezen 

Allsecur kent de voor- en nadelen van reparatiesturing. Aan de telefoon hoor ik zelf ook verschillende meningen van klanten. Sommigen vinden het fijn om naar een aangesloten hersteller van Allsecur te gaan en anderen willen graag de auto bij de vertrouwde garage om de hoek laten maken. Het heeft allebei voor- en nadelen. Daarom is het zo fijn dat je bij Allsecur kunt kiezen voor vrije reparatiekeuze of reparatiesturing. Ik zet graag de voordelen en nadelen van beide opties voor je op een rij.

Voor- en nadelen reparatiesturing bij autoschadeherstel

De meeste verzekeraars hebben voor autoschadeherstel afspraken en onderlinge contracten met schadeherstelbedrijven. Allsecur heeft dat met Topherstel. Door op grote schaal onze klanten te verwijzen naar aangesloten schadeherstellers, kunnen we gunstige prijsafspraken maken. Daarmee besparen we kosten. Leuk voor ons, maar wat heb je daar als verzekeringnemer aan?

Voordelen reparatiesturing:

  • Een lagere premie.
  • De rekening hoef je niet zelf voor te schieten, wel zo prettig.
  • De aangesloten schadeherstellers zijn stuk voor stuk gecertificeerd en herstellen je auto volgens fabrieksspecificaties. Zo behoud je de fabrieksgarantie.
  • Topherstellers bieden extra service zoals een vervangende auto.
  • Mocht er iets mis gaan tijdens de reparatie dan kun je terugvallen op de garantie die de hersteller biedt.
  • Ook de rekening hoef je dan niet zelf voor te schieten, wel zo prettig.
  • Er is een groot aanbod in herstellers en zij zijn vaak vlak bij je in de buurt te vinden.

Nadelen reparatiesturing:

  • De gecontracteerde schadehersteller hoeft voor jou niet de dichtstbijzijnde hersteller te zijn. Of de hersteller waar een vriend werkt of de garage waar je al jaren bekend mee bent, valt misschien niet onder de gecontracteerde herstellers.
  • Ga je per ongeluk naar een hersteller is die geen partner is van je verzekeraar? Dan betalen verzekeraars soms de schade niet, of krijg je minder uitgekeerd. Als je twijfelt, bel dan altijd je verzekeraar voor je de schade laat herstellen.
  • Bij ruitschade kun je de ruit laten herstellen bij partners van de verzekeraar. Pas dus goed op wanneer je het bekende briefje onder de voorruit tegenkomt waarin je een aanbod wordt gedaan de ruit ter plekke op de parkeerplaats te herstellen. De ruitherstelpartners van Allsecur zijn: ABS, Schadenet, Carglass en Autotaalglas.

Voor- en nadelen Vrije Reparatiekeuze bij autoschadeherstel

Misschien heb je een vaste hersteller waar je graag gebruik van maakt en prettige ervaringen mee hebt? Of wil je reparaties alleen door de merkdealer laten verzorgen? Dan kun je bij Allsecur kiezen voor de aanvullende dekking Vrije Reparatiekeuze. Wat zijn kort de voordelen en nadelen van deze vrije keuze bij Allsecur?

Voordelen Vrije Reparatiekeuze:

  • Je mag helemaal zelf kiezen naar welke garage je gaat om de schade te herstellen.
  • Ook ruitschade mag je overal laten herstellen, als het maar wel een merkdealer is of een hersteller die is aangesloten bij de Bovag of Focwa.
  • Als je wilt, kan ook de rekening direct naar Allsecur.

Nadelen Vrije Reparatiekeuze:

  • Je betaalt iets meer premie voor je autoverzekering.
  • De garantie van het schadeherstel kan per garage verschillen.
  • Niet iedere hersteller biedt extra service zoals een leenauto.

Ik hoop dat je met deze voor- en nadelen op een rij een goede keuze kunt maken! Als je nog twijfelt of meer vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op!


Laat een reactie achter


4 Reacties op "Autoschadeherstel autoverzekering: vrije keuze hersteller of niet?"

  1. Koen heeft op gereageerd

    Helaas had ik een half jaar geleden ook schade aan mijn auto. Ik baalde hier toen heel erg van. Ik had toen contact opgenomen met een autobedrijf voor mijn Nissan die schade had. Het werd meteen opgelost en ze hebben een uitstekende services, super fijn!

  2. van Liempt heeft op gereageerd

    Ik wilde graag mijn auto naar mijn vertrouwde garage brengen om schade te herstellen. Blijkt naar contact met allsecur dat ik geen vrij keuze heb. dit is mijn niet verteld toen ik verzekering afsloot bij allsecur. nu wordt ik min of meer gedwongen om bij een ander het te laten herstellen terwijl ik dat niet wil. er zou dan 500 euro van expertise rapport eraf gaan als ik toch naar eigen garage ga. terwijl ik niet de schade heb veroorzaakt dat is toch raar rijd er iemand achter op je auto moet je een soort eigen risico betalen 500 als ik naar garage van keuze wil. Ik vind dit echt belachelijk ik heb de schade niet vooroorzaakt. Klant is koning maar dat bestaat blijkbaar niet meer.

  3. Nick heeft op gereageerd

    Ik heb mijn kia ook aangesloten bij de vrije reparatiekosten service. Na een kleine botsing heb ik mijn auto laten herstellen bij een autogarage. Zonder gedoe, helemaal fijn! Topservice!

  4. Rens heeft op gereageerd

    De vrije reparatie keuze is voor mij ideaal. Vorig jaar had ik schade aan mijn auto en had ik niet de keuze voor de garage. Toen moest ik nog een eind rijden om mijn auto te laten repareren. Dankzij de vrije reparatiekeuzen kan ik mijn auto bij de nissan dealers in de buurt laten repareren. Dat scheelt een hoop gedoe!