auto verhuren

Auto verhuren: mag dat wel volgens de polisvoorwaarden?

Door Juul Dijkhuis

Het klinkt ideaal: je auto verhuren. Je bent bijvoorbeeld op vakantie of je dure auto staat doordeweeks stil. Dan is je auto verhuren een gemakkelijke bijverdienste. Maar let op: je auto verhuren, mag vaak niet van je verzekeraar. Verhuur je de auto toch en veroorzaakt de huurder schade? Dan kun je in de problemen komen. 

Hoe wordt de auto verzekerd bij verhuur?

Het delen van duurzame goederen past helemaal in deze tijd. Het bespaart kosten en is ook nog goed voor het milieu. Via initiatieven als Snappcar, Wego en Mywheels kun je je auto verhuren. Volgens de websites van deze organisaties wordt er gedurende de periode van verhuur een aparte autoverzekering afgesloten. Hierdoor maakt het volgens deze organisaties niet meer uit of verhuur verzekerd is op de reguliere autoverzekering. Helaas zijn hiermee nog niet alle eventuele problemen verholpen.

Auto uitlenen mag wel, auto verhuren niet

Stel, je leent je auto incidenteel uit aan een kennis. Deze kennis veroorzaakt met de auto een schade. Voor je verzekeraar zal dit geen probleem opleveren. De schade wordt volgens de normale procedure behandeld. Als je de auto gaat verhuren, kun je wel in de problemen komen. Niet alleen Allsecur, maar de meeste verzekeraars hebben in de polisvoorwaarden van de autoverzekering opgenomen dat verhuur niet mag.

Verhuren betekent een risicoverzwaring

Het verhuren van je auto moet gemeld worden aan de verzekeraar. Het is namelijk een verzwaring van het risico waar de verzekeraar van op de hoogte gesteld moet worden. Het maakt hierbij niet uit dat de auto bij verhuur op een aparte polis verzekerd is. Je eigen verzekeraar blijft namelijk de aan de auto gekoppelde risicodrager.

Bij verhuur veroorzaakte schades blijven je achtervolgen

Als er bij verhuur schade wordt veroorzaakt, kan deze schade verhaald worden op de los afgesloten verzekering via de verhuurorganisatie. Toch moet je bij het opnieuw aanvragen van een autoverzekering de geleden schade wel melden. Het maakt hierbij niet uit dat de schade niet op je verzekering verhaald is. Dit kan in het uiterste geval tot gevolg hebben dat je niet bij alle verzekeringsmaatschappijen een autoverzekering kunt afsluiten, omdat er teveel schades veroorzaakt zijn met de auto die op jouw naam staat of stond.

Uitbetaalde schade kan op jou verhaald worden

Als er schade wordt veroorzaakt door jouw auto, heeft de benadeelde het recht om rechtstreeks aan te kloppen bij de verzekeraar die het kenteken heeft aangemeld bij de RDW. Op deze manier komt de benadeelde niet bij de verzekeraar van de aparte polis, maar bij je eigen verzekeraar terecht. De verzekeraar is in dit geval verplicht om de schade van de benadeelde te vergoeden. De verzekeraar kan de schade vervolgens weer verhalen op jou.

Kortom, pas op met het verhuren van je auto. Neem vooraf contact op met je verzekeraar om de eventuele gevolgen door te spreken. Een kleine vergoeding aan verhuuropbrengsten, weegt niet op tegen de ellende die je kunt krijgen met je autoverzekering.

Wel je auto verhuren? Kies dan voor Snappcar!

Bij Allsecur heeft het geen gevolgen voor je normale dekking wanneer je je auto verhuurt via Snappcar. Dat komt omdat de verzekering via Snappcar uitgevoerd wordt door onze moedermaatschappij Allianz. Dus bij schade tijdens het uitlenen geldt de verzekering van Snappcar. Bij eigen gebruik geldt de Allsecur autoverzekering. Verhuur je je auto via andere autodeel platformen dan is het niet mogelijk om een verzekering af te sluiten bij Allsecur. Wil je meer weten over het verhuren van je auto? Neem dan contact met ons op!


Laat een reactie achter


17 Reacties op "Auto verhuren: mag dat wel volgens de polisvoorwaarden?"

  1. Jan-Hein heeft op gereageerd

    Beste Dirk,

    Het komt er dus op neer dat jullie geen zin hebben om jullie (waarschijnlijk automatische) systeem aan te passen en zo met de KLANT mee te denken? Een goede KLANTENSERVICE betekend nog niet dat je bedrijf klantgericht is want uiteindelijk zijn jullie ook van de geautomatiseerde processen en als het niet door het systeem kan dan kun jij als medewerker ook verder niks meer betekenen. Dit komt wel zo over als het door de aanbieders namelijk volledig wordt uitgesloten zodat jullie er GEEN last van krijgen en niet aansprakelijk gesteld KUNNEN worden maar toch besluiten deze groep NIET te verzekeren. Ik begrijp dat een verzekeraar zijn eigen keuze mag maken en niks verplicht is maar hoe kunnen jullie zeggen dat jullie klantgericht zijn als er niet in oplossingen maar in uitsluitingen word gedacht? Nogmaals een goede klantenservice en klantgericht werken zijn 2 totaal verschillende zaken die steeds meer bedrijven vergeten. Zoals iedereen die jullie nu wat langer kent kan beamen, jullie zijn enorm vriendelijk maar klantgericht blijkbaar helaas niet echt. Een goede verzekering voor een erg mooie prijs maar wel HEEL beperkt in mogelijkheden omdat er niet verder kan worden gedacht dan het systeem in de pc. toelaat….. Erg jammer.

    Groeten Jan-Hein

    1. Dirk (AllSecur) heeft op gereageerd

      Beste Jan-Hein,

      Bedankt voor je reactie in deze discussie. Ik vind het jammer dat je onze organisatie als niet klantgericht ervaart. Het uitsluiten van verhuur in onze polisvoorwaarden heeft niets te maken met het niet willen aanpassen van een automatisch systeem, maar is een bewuste keuze in ons beleid.

      Heb je de reactie gelezen van mijn collega Mike, die hij op 13-02-2015 om 17:02 hieronder heeft getypt? Hij legt daarin duidelijk uit waarom wij toch risico lopen bij autoverhuur, ondanks het feit dat de verhuurbemiddelaar tijdelijk een tweede dekking op de auto afsluit.

      Omdat wij al onze klanten een goede verzekering willen bieden tegen een goede premie, zijn wij genoodzaakt om verhoogde risico’s zoveel mogelijk te beperken en/of uit te sluiten. We weten dat we hierdoor niet iedere autobezitter in Nederland van een verzekering kunnen voorzien, maar hierdoor kunnen we aan de groep die we wel kunnen verzekeren wel de beste premie blijven bieden.

      Groeten, Dirk van der Heijden

      1. Jan-Hein heeft op gereageerd

        Beste Dirk,

        Ik begrijp wat je zegt en heb na nadrukkelijk lezen van Mike zijn antwoord erg veel lopen zoeken en na wezen vragen omdat ik het toch wel erg interessant vind. Het is mij echter opgevallen dat ik nergens een case tegen ben gekomen waar iets dergelijks verkeerd is gegaan. Het blijkt dat de polissen zoals deze bij de gehuurde auto’s worden afgegeven tijdens huur periode, waterdicht zijn en dus inderdaad geen risico voor jullie. Ook heb ik dergelijke bedrijven gebeld en gemaild om te vragen of deze gegevens hebben over de zaken die Mike benoemt maar deze partijen zeggen allemaal hetzelfde en geven aan dat dit zeker wel ook met de wet mee draait en niet een ‘losse afspraak’ is waardoor jullie dus echt geen risico lopen.

        Wat ik daardoor vreemd vind is dat jullie blijven zeggen dat jullie wel degelijk risico lopen terwijl dit dus echt niet is. (wordt ook bevestigd door de Rijkswaterstaat, ANWB en de overheid) naast de bedrijven zelf zegt dus ook onze overheid dat dit echt geen enkel probleem is en door juiste polissen er geen risico is voor de verzekeraar die buiten de verhuur periodes de auto’s verzekerd.

        Mochten jullie dus toch besluiten om deze categorie niet te voorzien van een WA verzekering dan is dat uiteraard jullie goed recht. Echter, vind ik het daardoor niet netjes dat jullie via blogs doen alsof dit hele speciale kwesties zijn en tegelijkertijd wel roepen dat jullie een echt klantvriendelijk product hebben. Het is nu namelijk bij vele autoverzekeringen gewoon mogelijk dus wellicht is het ook voor jullie handig dit standpunt nog eens te herzien?

        Groet Jan-Hein

        1. Dirk (Allsecur) heeft op gereageerd

          Beste Jan-Hein,

          Goed dat je het één en ander nagevraagd hebt hierover, ik merk dat je je hierin verdiept en ik waardeer je bijdragen in deze discussie. Helaas moet ik toch bij mijn standpunt blijven en overwegen wij op dit moment niet om autoverhuur toe te staan in onze verzekeringen.

          Het bevreemd mij eerlijk gezegd dat je aangeeft dat ‘de overheid’ aangeeft dat wij geen risico lopen in een dergelijke situatie. In de WAM (Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen) is het tegendeel te lezen in Art. 6, lid 1 en Art. 11 lid 1. Hieruit blijkt dat de benadeelde partij schadeloosgesteld moet worden door de bij de RDW aangemelde WAM-verzekeraar. De benadeelde heeft een zogenaamd ‘eigen recht’ en hoeft zich niet te wenden tot de secundaire tijdelijke verzekeraar. Ook de hoofdverzekeraar mag zich niet verschuilen achter het feit dat de auto verhuurd was (zie artikel 11 van de WAM). En dit is maar goed ook, want de benadeelde partij mag natuurlijk niet de dupe worden van een regeling tussen verzekeringsmaatschappijen.

          Kortom, ik blijf van mening dat wij wel degelijk extra risico zouden lopen wanneer wij particulier autoverhuur zouden toestaan in onze verzekeringen. Uiteraard mag elke verzekeringsmaatschappij zelf beslissen of ze dit wel of niet acceptabel vinden. Wij zijn hierin voorzichtig, juist omdat wij niet met ongewenste of onbekende risico’s geconfronteerd willen worden. Zo behouden wij het overzicht en zijn wij in staat om onze premies laag te houden.

          Groeten, Dirk van der Heijden

          1. Jan-Hein heeft op gereageerd

            Beste Dirk,

            Bedankt voor je helderheid, de manier hoe je dit beschrijft is voor mij nu een stuk logischer geworden. Het bevreemd mij echter wel dat overheidsinstellingen toch aangeven dat hier geen angst voor hoeft te zijn maar zoals jij het beschrijft kan ik niet anders stellen dan dat jullie juist inderdaad heel erg goed moeten opletten. Ben dan toch bang dat ze het toch niet helemaal duidelijk hebben voor zichzelf en een vrij simpel antwoord hebben gegeven. Na het lezen van de WAM vind ik het ook erg gevaarlijk om te zeggen dat het wel goedkomt.
            Dan bij deze nog mijn excuus voor de felheid van voorheen, maar ik ben bang dat ze bij de overheid toch niet alles op een juiste manier hebben beantwoord en dat ze daar toch nog eens goed moeten kijken hoe het dan wel werkt.

            Dirk bedankt voor je reacties!

            Groet Jan-Hein

          2. Dirk (Allsecur) heeft op gereageerd

            Beste Jan-Hein,

            Bedankt voor je reactie. Leuk dat je hier nog op terugkomt en nu ook inziet welke risico’s wij lopen bij particulier autoverhuur. Ik vond het zelf ook interessant om in deze discussie verwikkeld te raken met je, zo heb ik mezelf ook eens kunnen verdiepen in dit onderwerp.

            Groeten, Dirk van der Heijden

  2. Dirk (AllSecur) heeft op gereageerd

    Bedankt voor alle reacties. Ik zie dat deze blog heel wat losmaakt bij jullie. En dat is ook begrijpelijk, want het particulier verhuren van je auto wordt snel populairder.
    Toch is verhuur bij Allsecur uitgesloten in de polisvoorwaarden. Dit betekent dat wij niet voor de schade betalen als blijkt dat de auto verhuurd wordt. Als autoverzekeraar willen wij namelijk weten wie er in de auto rijdt, hierop baseren wij namelijk het risico en de premie van de autoverzekering. Als een auto verhuurd wordt, hebben wij dit inzicht niet. Ook kunnen wij de huurders van de auto niet toetsen aan ons acceptatiebeleid, waardoor we mogelijk een onacceptabel hoog risico lopen als we verhuur zouden toestaan. Uiteindelijk zal dat weer leiden tot een grotere schadelast en zouden we daardoor de premies voor al onze klanten moeten verhogen. Kortom, onze particuliere verzekeringen zijn niet berekend op het verhuurrisico. Hiervoor heb je een zakelijke autoverzekering nodig, waarvan de premie meestal hoger ligt vanwege de onvoorziene risico’s.
    Ik hoop dat ik met deze reactie wat meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen over ons motief om het verhuren van je auto niet toe te staan als je verzekerd bent bij Allsecur. Verdere vragen of reacties hierop zie ik graag tegemoet.
    Groeten, Dirk van der Heijden

    1. Jorik heeft op gereageerd

      Bedankt voor je antwoord Dirk. Ik meen nu dus te begrijpen dat particulier verhuren sowieso uitgesloten is als je bij AllSecur verzekerd bent – wat ik me kan voorstellen om de door jou genoemde redenen. Het is me echter nog steeds niet helemaal duidelijk of verhuren via Snappcar of MyWheels dan wel ‘mag’? Gezien de reactie van MyWheels lijkt het me namelijk dat AllSecur vrijwel geen risico loopt als verzekeraar, omdat de aansprakelijk tijdelijk wordt overgedragen aan de verzekeraar van zo’n instantie.

      In het kort dus: particulier verhuren mag niet, maar via Snappcar of MyWheels wel? Of ook niet? En zo nee, waarom niet?

      1. Mike (Allsecur) heeft op gereageerd

        Beste Jorik,

        Wat er eigenlijk gebeurt is het volgende. Iemand sluit een autoverzekering af bij ons. Deze verzekering is gebaseerd op normaal gebruik. En hier is de premie op afgestemd.

        Nu kiest de klant bewust voor een ander gebruik van het voertuig. Namelijk het tegen vergoeding uitlenen van de auto. De organisatie die dit regelt heeft voor de periode dat de klant de auto uitleent een aparte verzekering afgesloten. Wat je nu dus krijgt is dat er twee verzekeringen voor de auto lopen. Waarbij de tweede eigenlijk een soort vervanging is voor een specifiek risico (namelijk het uitlenen) en onze dekking als het ware even “uitschakelt”. Inzicht in wanneer of hoe vaak hebben wij overigens totaal niet.

        Nu is het in de wet geregeld dat als iemand schade heeft door een motorrijtuig hij rechtstreeks de WA-verzekeraar van dat motorrijtuig kan aanspreken. De WA-verzekeraar staat ook geregistreerd bij het RDW. Als wij dat zijn komt een benadeelde dus bij ons terecht en op grond van de wet moeten wij deze schadeloos stellen. Nu zegt de organisatie van het autodelen dat zij dat risico voor hun rekening nemen, omdat ze daar een verzekering voor hebben afgesloten. Dat is mooi, maar niet meer en minder dan een afspraak die naast de wet gemaakt wordt. In veel gevallen zal het waarschijnlijk ook geen enkel probleem zijn om de schade “door te schuiven” naar die aanvullende verzekeraar. Maar zodra er enige onduidelijkheid is of een schade nu wel of niet tijdens de uitgeleende periode is ontstaan, trekt de “reguliere” verzekeraar altijd aan het kortste eind. En nogmaals. Een groot aantal zaken zal redelijk duidelijk zijn, maar er zijn ook situaties te bedenken waarbij het minder duidelijk is (bijvoorbeeld schade wordt later pas ontdekt) of de auto wordt gestolen (en je kan niet de twee originele sleutels overhandigen) of de auto wordt niet binnen de afgesproken periode teruggebracht.

        Vandaar dat we bij Allsecur hebben besloten om dit risico op dit moment niet te verzekeren. Dus al zouden we willen, we kunnen op grond van de wet niet de “aansprakelijkheid” tijdelijk overdragen aan een andere verzekeraar. En gelukkig maar. Deze wet dient ter bescherming van de benadeelde. Het zou erg vervelend zijn als de benadeelde door constructies als deze met zijn schade zouden blijven zitten. Wij adviseren de klant op dit moment ook om de autoverzekering onder te brengen bij de maatschappij waar ook de autodeelorganisatie de verzekering heeft lopen. Zo worden discussies voorkomen als er twijfel is over bij welke verzekering er geclaimd moet worden.

        Groeten, Mike van den Nieuwenhof

  3. Martien heeft op gereageerd

    P.S. Allsecur, het is wel handig om je callcenter medewerkers ook te informeren als je zo’n nieuwsbrief verstuurt. Ze wist niet eens wat MyWheels was en ik heb 2 x in de wacht moeten hangen omdat ze dingen aan iemand anders moest vragen.

  4. MyWheels heeft op gereageerd

    Beste AllSecur,

    Goed dat jullie autodelen onder de aandacht brengen! Graag reageren wij op de door jullie genoemde punten.

    Ten eerste vermelden jullie dat de benadeelde bij schade rechtstreeks aan kan kloppen bij de verzekeraar die het kenteken heeft aangemeld bij de RDW en dat jullie dan verplicht zijn de schade te betalen. Centraal Beheer Achmea, de verzekeraar die ritverzekeringen voor autodelen aanbiedt, geeft echter aan dat zij bij schademelding die plicht overnemen en jullie dus ontslagen worden van aansprakelijkheid. Zodoende hoeft de schade niet verhaald te worden op de verhuurder van de auto.

    Ten tweede geven jullie aan dat de verhuurder in de toekomst mogelijk geen verzekering kan afsluiten omdat er schade veroorzaakt is in zijn of haar auto tijdens een verhuring. Echter, Centraal Beheer geeft aan dat schade niet op kenteken maar op polisnummer wordt gemeld. Daardoor zal de verhuurder geen hinder ondervinden betreffende schades veroorzaakt tijdens het verhuren van de auto.

    Hopelijk stelt dit verhuurders gerust die hun auto via MyWheels willen verhuren. We stellen het zeer op prijs als jullie bovenstaande informatie in de blog willen opnemen.

  5. Helena heeft op gereageerd

    En wat gaat allsecur doen om het milieuvriendelijke autodelen wél mogelijk te maken qua verzekering?

  6. Anoniem vanwege mogelijke repressailles verzekeraar heeft op gereageerd

    Wat een idioot artikel. In feite komt het erop neer dat verhuur prima kan, maar dat het juridisch en administratief wat meer rompslomp kan geven. Als je dat als Allsecur allemaal weet, denk dan in oplossingen en maak het gewoon mogelijk in je polis, in plaats van het gemakshalve uit te sluiten in de voorwaarden.
    Wanneer worden verzekeraars nu eindelijk eens werkelijk klantgericht?

  7. Rob Damen heeft op gereageerd

    Als jullie nou eens in mogelijkheden gaan denken en hier een mooi product voor maken!

  8. Jorik heeft op gereageerd

    Het is me na het lezen van dit stuk nog steeds niet helemaal duidelijk hoe de zaak precies in elkaar steekt… Specifiek: als ik verzekerd ben bij AllSecur en ik verhuur mijn auto af en toe via Snappcar, dan moet ik dat melden? En welke ‘eventuele problemen’ en ‘risico’s’ loop ik dan precies? De volledige reden voor mij om via Snappcar te verhuren, is omdat het dan niet van mijn eigen no-claim af gaat (en mijn maandbedrag dus niet flink omhoog gaat) mocht degene die hem leent/huurt onverhoopt schade rijden.

    1. Martien heeft op gereageerd

      Ik heb het nu keurig gemeld bij mijn verzekeraar (Allsecur….), maar nu willen ze me niet meer verzekeren! Terwijl de deelautoritten keurig allrisk verzekerd zijn bij Centraal Beheer (omdat dat de enige is die met zijn tijd meegaat). Ik word nog teruggebeld, maar eigenlijk is al gezegd dat ik een andere verzekeraar moet zoeken. Ze begrijpen bij Allsecur helaas niet hoe het werkt als ik mijn auto voor de deelautoritten verzeker via MyWheels. Zowel Allsecur als ikzelf hoeven helemaal geen risico te lopen namelijk.

  9. Hilde Günther heeft op gereageerd

    Ik denk dat ik mijn autio niet mag verhuren, want de huurder kan
    evtl. met de auto oncorrect rijgedrag toepassen. Waar zijn dan de rechten
    van de eigenaar ? Een auto is toch een persoonlijk voorwerp.
    Ik zou het ook niet aan iedereen uitlenen.