rechtsbijstandverzekering

Waarom wordt de autoverzekering duurder?

Door Redactie

In Nederland lopen de kosten voor autorijden op. Vooral de premie voor de autoverzekering schiet omhoog. Dit jaar hebben al veel verzekeraars de premies van de autoverzekering verhoogd en velen zullen nog volgen. De schadelast neemt namelijk toe. Maar wacht even: auto’s worden toch juist veiliger? Hoe zit dat precies?

Waarom neemt de schadelast toe?

Over het algemeen daalt het aantal schadegevallen, want auto’s zijn slimmer geworden. 2015 was wel een uitzondering. Vorig jaar waren er meer schadegevallen per verzekerde dan in 2014. Dit komt onder andere door de toegenomen verkeersdrukte. Al die technische snufjes in de auto zorgen voor minder ongelukken. Maar als er dan iets gebeurt, is de reparatie duurder. In 2010 lag het gemiddelde schadebedrag op 1360 euro. In 2015 was dat al opgelopen tot 1900 euro.

Je autoverzekeraar betaalt niet alleen de schade aan je auto, maar ook de kosten bij letsel. En juist die kosten zijn het hardst gestegen. Er zijn jaarlijks zo’n 65.000 gevallen van letselschade. Dat kost 1,2 miljard euro aan uitkeringen. Zo’n 20 procent daarvan, dus 240 miljoen euro, zijn kosten voor advocaten. En die kosten blijven stijgen. Andere kosten stijgen ook. Zoals smartengeld en kosten bij arbeidsongeschiktheid van bijvoorbeeld ZZP’ers.

Ik rijd geen schade, maar ik moet toch meer premie betalen?

Door de extreem concurrerende markt van autoverzekeringen zijn de premies laag. En de kosten blijven oplopen. Dat is een ongezonde situatie. Verlies op autoverzekeringen kan een verzekeringsmaatschappij in de problemen brengen. Alle premies samen moeten ervoor zorgen dat de pot groot genoeg is om alle kleine én grote schades te betalen. Met jouw premie betalen verzekeraars dus ook schades van anderen. En helaas is schadevrij rijden in het verleden geen garantie voor schadevrij rijden in de toekomst. Daarom wordt de autoverzekering duurder.

Oplossing: betere risico inschatting

Volgens het Verbond van Verzekeraars kan er nog bij veel verzekeraars in de kosten gesneden worden door goedkoper en efficiënter te gaan werken. Allsecur doet dat al jaren om de premie laag te houden. Bij Allsecur kijken we niet alleen naar een efficiënte bedrijfsvoering, maar ook goed naar risico’s. We proberen te voorspellen welke groepen minder schade rijden dan de gemiddelde automobilist. We doen dat door naar honderdduizenden ongelukken in het verleden te kijken. Waar gebeuren die ongelukken? Welke soort auto’s waren daarbij betrokken? Daar komen groepen uit die weinig schade rijden. En die kunnen we een lagere premie bieden. Ook in een markt waarin schades steeds duurder worden.

Wat kan ik zelf doen om de premie te verlagen?

Natuurlijk loont het om te vergelijken. Wat ik je ook adviseer is om goed naar je huidige dekking kijken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een vrijwillig eigen risico of reparatiesturing om je premie te verlagen. En misschien is je auto minder waard geworden. Dan kun je misschien van een Volledig Casco verzekering naar een Beperkt Casco verzekering. Allsecur adviseert je hierbij graag!


Laat een reactie achter


27 Reacties op "Waarom wordt de autoverzekering duurder?"

  1. K mertens heeft op gereageerd

    Idd belachelijk. Bij mij was het 40% in 2 jaar. Mogelijk lokt allseure met lage premie omvervolgens binne 2 jaar 40% erboven opte doen. Zonde enige schade door mij.

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Dat is wel heel erg veel zonder enige schade. Dat kan toch haast niet kloppen? Ik zou graag jouw gegevens ontvangen op webcare@allsecur.nl om hier eens goed onderzoek naar te doen.

  2. Dennis heeft op gereageerd

    Mijn premie gaat met 29% omhoog! Belachelijk! Ik denk er sterk over naar een goedkopere verzekering over te stappen, en die zijn er nu zeker…

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Beste Dennis,
      vervelend om te lezen dat je premie stijgt. Graag zou ik jouw gegevens ontvangen op webcare@allsecur.nl om te zien of ik je nog kan voorzien van een goed advies en/of de stijging überhaupt wel terecht is.

  3. Richard heeft op gereageerd

    Verhoog de premie bij auto`s die worden geleasd. Deze bestuurders appen vaak en veroorzaken de meeste ongevallen. Degene die particulier in een auto rijdt heeft veel minder schade of ongevallen. De lease auto maakt ook veel meer kilometers. Dus de premie op lease auto extreem verhogen!!

  4. Rob heeft op gereageerd

    Prachtig beargumenteert, maar die jongen van Corenel wekken toch een totaal andere indruk, met de kreet hoeveel ga jij besparen !!!!!!!!!!!!!!!

  5. Peter heeft op gereageerd

    De autoverzekering wordt duurder.
    Nu stuurt u uw leden naar Kwik Fit.
    Dan ben je nog duurder uit want iedereen weet het al dat als je naar Kwikfit gaat voor een zomercheck : je banden vervangen moeten worden,extra 2 liter olie vullen,schokbrekers vervangen enz.
    Doe dit uw leden niet aan.

  6. G.Hovius heeft op gereageerd

    dagelijks zit ik langs de weg, en kan er met mijn verstand niet bij .
    dat ik ,in bijna iedere auto die ik passeer !!!! een apper,of beller zie zitten….
    als men nou eens 1x iedereen die een ongeluk krijgt mede door het bellen of Appen tijdens de rit,,gewoon zelf voor die kosten laat opdraaien,, hoeven mensen die , in de auto stappen en doen wat men moet doen. gewoon auto rijden en opletten… dan hoeft ook mijn premie niet omhoog. en ik hoop dan dat men beseft dat het gewoonweg misdadig is om tijdens je autorit ook nog eens je like,s op face book te checken, en de buur vrouw te bellen om te vragen of zij wil kijken of jij de ramen hebt dicht gedaan ( het regent ) misschien ligt daar nog wel de grootse winst te behalen…… zo irritant, niet normaal die mensen…. zij zijn het die veel kleine schade,s rijden , te laat remmen, nauwelijks richting aan geven…. zij claimen en wij maar betalen voor hun wangedrag……..

  7. Sylvia heeft op gereageerd

    Ik vind een 40% verhoging van de premie niet meer uit te leggen. Ook niet met bovenstaande argumenten!

  8. peter heeft op gereageerd

    het blijft raar dat als je zelf netjes jaren schade vrij rijd je wordt gestraft je kan beter schade rijden dan heb je je premie er zo uit als je lang lid ben wordt je dus gewoon gestraft

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Hoi Peter,
      Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je punt, maar vergeet niet dat schade iedereen kan overkomen, ook automobilisten die nooit schade hebben gereden. We maken met z’n allen één grote pot waaruit schades uitbetaald kunnen worden. Als dit in gevaar komt, gaan de premies omhoog.

    2. Next heeft op gereageerd

      Hetzelfde met de zorgverzekering ik ben in mijn hele leven misschien 4 bij de dokter geweest maar mijn zorgverzekering gaat ook nog elk jaar omhoog ,nu met de autoverzekering ook ,rij al jaren schadevrij en kreeg elk jaar een beetje korting nu in 2016 moet ik ineens meer betalen op mijn maandelijkse premie omdat andere niet kunnen rijden.Je wordt toch gestraft in Nederland als je gewoon de regels volgt.

  9. E heeft op gereageerd

    Foute boel mijn mening zegt wie veel schades veroorzaken betaald ook meer premies wie minder schades veroorzaken blijven het zelfde houden ook die electrich rijden betalen ook meer toch logica

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Hoi E,
      Wie veel schades heeft, betaalt inderdaad ook meer premie. We bieden groepen met een laag risico een zo’n laag mogelijke premie. Echter als je nooit schade hebt gereden, betekent dat niet dat je in de toekomst ook geen schade rijdt. We bepalen het risico op schade ook met andere factoren, zoals je postcode.

  10. nieuwmans heeft op gereageerd

    75 euro omhoog is wel heel veel….wel krijgen nieuwe deelnemers een tankpas van 25 euro…wel krom

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Hoi Nieuwmans,
      Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je premie omhoog is gegaan. De tankpas is een korte tijdelijke actie voor nieuwe klanten. Ik kan me voorstellen dat je deze twee zaken niet met elkaar kunt matchen. Dit soort marketing acties hebben echter geen invloed op de premie.

      1. Peter heeft op gereageerd

        Waar komen die 25 euro dan vandaan?
        Sinterklaas?

  11. Jeroen heeft op gereageerd

    Dat is wel gek… Toen ik allsecur vroeg waarom hij dit jaar gestegen was, zeiden ze nog “uw auto model wordt vaak gestolen. Daarom hebben we de premie verhoogd”

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Hoi Jeroen,
      In jouw specifieke geval kan dat inderdaad de reden zijn. Je valt dan in een groep met een hoog risico op schade (diefstal) en dan gaat de premie omhoog om de verwachte schade uit te kunnen betalen.

  12. Pak heeft op gereageerd

    Is dit een aankondiging voor mensen die een verzekering hebben lopen of gaat het om nieuw af te sluiten verzekeringen?

  13. Gerrit Herrema heeft op gereageerd

    De feiten waardoor de kosten van de autoverzekeringen zijn gestegen zullen wel juist zijn. Met name worden advocaat kosten genoemd als stijgende factor. Is het niet zo dat juist de verzekeraars hier zelf aan bijdragen ?
    Bij (letsel)schade probeert een verzekeraar een zo gunstig mogelijk resultaat op de tegenpartij te behalen. De verzekeraar van de tegenpartij probeert in een dergelijke casus de schade zo laag mogelijk te houden. De bedragen waar het hierom gaat worden steeds extremer (naar Amerikaans voorbeeld), de belangen zijn groot met als gevolg hogere advocaat kosten heen en weer. Eisen en tegeneisen. De branche houdt zichzelf in stand.
    Misschien kunnen betere afspraken gemaakt worden tussen de verzekeraars onderling bij de afhandeling van de wat meer standaard schade gevallen ? Wellicht is hier een vorm van standaardisatie mogelijk ? Dit zou toch advocaatkosten kunnen besparen.

    1. Jager heeft op gereageerd

      Logische uiteenzetting! Benieuwd naar de nu nog uitblijvende reactie van Allsecur.

  14. Erkeland heeft op gereageerd

    Laat bvb dronken auto bestuurders die een ongeval veroorzaken of betrokken raken zelf voor de kosten opdraaien

    1. Roel Martinus heeft op gereageerd

      En wat te denken van vandalisme?

    2. Pak heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens
      Jo

  15. Rimann heeft op gereageerd

    Meer dan 30 jaar schadevrij en dan volgt de beloning zo oneerlijk. Als leaserijder schadevrij gereden maar toch niet meer dan 5 jaar mee gekregen als bones zo oneerlijk.
    Omdat andere mensen te hard rijden, maakt men bulten in de weg moet ik voor de hardrijder bloeden zo oneerlijk.

    1. Roel Martinus heeft op gereageerd

      En wat te denken als je 2 jaar geen auto meer op jou naam heb staan
      Maar wel meer als 40 jaren rijervaring?