maximumsnelheid

100,120 of 130 km per uur? Verwarring over de maximumsnelheid

Door Redactie

We zijn allemaal de weg kwijt: de borden voor de maximumsnelheid in Nederland zijn verwarrend voor autorijders. Vooral de wirwar aan verkeersborden en verschillende tijdsaanduidingen zorgen voor een chaotisch beeld langs de snelweg. Ik help je met een aantal handige tips relaxt de weg op te gaan.

‘Harder rijden waar het kan, langzamer waar het moet’

Wat we allemaal weten is dat de maximum snelheid verschilt per weg en voertuig. Binnen de bebouwde kom geldt een andere snelheid dan op een autoweg. En vrachtwagens mogen niet harder rijden dan personenauto’s. Tot zover is het duidelijk. Komen we op de snelweg dan ontstaat de verwarring. De borden wisselen soms per kilometer en de onderborden zorgen voor verwarring.

  • De algemene regel is dat op de Nederlandse snelwegen een maximum snelheid van 130 km per uur geldt.
  • Omdat 130 km per uur altijd geldt, worden alleen de afwijkende snelheden aangegeven bij opritten of met een onderbord.
  • En dat onderbord zorgt vaak voor verwarring. Bij de start van een variabele snelheid staat een verkeersbord met de maximale snelheid aangegeven. Daaronder staat het tijdsvenster aangegeven waarbinnen deze snelheid geldt. Dus tussen 6-19u mag je bijvoorbeeld 100 km per uur rijden. ’s Nachts mag het gaspedaal erop en geldt de wettelijke snelheid van 130 km per uur.
  • Een compleet overzicht met toelichting op de verkeersborden vind je hier.

De verschillende maximum snelheden zijn in het leven geroepen, omdat stukken snelweg dwars door natuurgebieden lopen of omdat het milieu erbij gebaat is als er langzamer wordt gereden. De luchtkwaliteit en het geluid moeten binnen de wettelijke normen vallen. Als dit niet het geval is worden de snelheden teruggeschroefd. De verkeersveiligheid is natuurlijk ook erg belangrijk en daarom wordt de snelheid soms ook aan banden gelegd. Houd het motto van Rijksoverheid in gedachten ‘Harder rijden waar het kan, langzamer waar het moet’.

Tips voor de autorijder

Helaas is de minister nog niet op een briljant idee gekomen voor orde langs de snelweg. In de tussentijd wat tips voor de autorijders:

  • Bestudeer de snelhedenkaart op de route die je dagelijks rijdt.
  • Een snelheidsovergang wordt aangegeven door een vierkant bord met een nieuwe maximum snelheid erop.
  • Als je hierover beschikt: zet de cruise control aan zodra de toegestane snelheid wijzigt. De verkeersboetes zijn met 2,8% omhoog gegaan in 2014 dus pijnlijk voor je portemonnee…
  • Houd altijd ook rekening met de weersomstandigheden: pas je snelheid aan bij hevige regenval, sneeuw of dichte mist. Je remweg is dan langer.

Hoe zit het in andere landen met de maximumsnelheid?

In andere Europese landen gelden andere regels. Zo mag je in Duitsland zo hard rijden als je wilt en geldt in Polen een maximumsnelheid van 140 km/u op de autosnelweg. Hoe zit het daar dan met de verkeersveiligheid? De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid in Europa en de rest van de wereld. Hieruit blijkt dat Nederland al jaren tot de meest verkeersveilige landen van de wereld behoort. We staan op de vierde plek, alleen Malta, Zweden en het Verenigd Koninkrijk zijn verkeersveiliger. Uiteindelijk doen we het daar allemaal voor. Dus als het verkeersbord je weer bestraffend toespreekt denk dan hieraan, dat rijdt een stuk relaxter!


Laat een reactie achter


0 Reacties op "100,120 of 130 km per uur? Verwarring over de maximumsnelheid"