verplicht in auto Nederland

Verkeersregels rotonde: duidelijk of niet?

Door Redactie

De ene rotonde is de andere niet. Of toch wel? Er zijn algemene verkeersregels voor de rotonde, maar helaas zijn er ook veel rotondes met uitzonderingen op die regels. En dat maakt het zo verwarrend… Er zijn nu 4000 rotondes in Nederland en er komen nog 1000 bij. Wat zijn de officiële regels voor de rotonde? Waarom zijn er zoveel uitzonderingen? En hoe kunnen we rotondes veiliger maken?

Verkeersregels rotonde

Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg:

  • Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: ‘rechts gaat voor’. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
  • Zijn er wel verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan moet je voorrang geven aan alle weggebruikers die op de rotonde rijden.

Richting aangeven en verlaten van de rotonde:

  • Als je de rotonde op rijdt, hoef je geen richting aan te geven. Verlaat je de rotonde? Dan moet je wel richting aangeven, want je gaat naar rechts.
  • Bij het verlaten van de rotonde geef je voorrang aan fietsers die nog op de rotonde rijden.

Onveilige situaties door uitzonderingen en slecht onderhoud

Je zou zeggen, dit zijn toch duidelijke regels? Maar er zijn afwijkingen op deze regels mogelijk. Waarom eigenlijk? Afwijkingen zijn soms noodzakelijk, omdat het basisontwerp net ‘niet past’, of omdat de omgeving andere eisen stelt. Deze creatieve oplossingen zorgen voor onveilige situaties op de weg. Zo zijn er bijvoorbeeld rotondes waar de fietsers op de rotonde de automobilisten die afslaan op de rotonde voorrang moeten verlenen. Ook zie je rotondes die al bijna niet meer op rotondes lijken, maar wel van de automobilisten verwachten dat ze de regels goed toepassen…Ook worden sommige rotondes slecht onderhouden, waardoor het zicht belemmerd wordt. Een groot kunstwerk of weelderig groen op de rotonde is misschien mooi, maar zeker niet goed voor de verkeersveiligheid. Het is bewezen dat rotondes die netjes onderhouden zijn, ook veel veiliger zijn. Rotondes zijn veiliger dan traditionele kruispunten, ze zorgen voor 30 tot 50% minder ernstige verkeersslachtoffers, maar rotondes kunnen in veel gemeentes nog veiliger.

Rotondes veiliger maken

Hoe kunnen we rotondes veiliger maken? Natuurlijk door de uitzonderlijke en onduidelijke rotondes te verbeteren. XTNT wil deze ‘rotondes des doods’ aanpakken met behulp van social media. Onveilige rotondes die het gesprek zijn op social media worden verbeterd. Inmiddels is in de Utrechtse Parkwijk de eerste rotonde op deze manier aangepakt. Erg goed initiatief! Allsecur doet ook een duit in het zakje en wil daarom vijf rotondes in Den Bosch adopteren. Wij zorgen ervoor dat deze rotondes netjes en overzichtelijk blijven voor jou als verkeersdeelnemer.

Allecur adopteert rotondes

Heb je vragen of opmerkingen over rotondes? Reageer dan op dit artikel!


Laat een reactie achter


10 Reacties op "Verkeersregels rotonde: duidelijk of niet?"

  1. CM Stapper heeft op gereageerd

    inderdaad steeds (veel) meer automobilisten lijken te denken dat er geen richting meer behoeft te worden aangegeven. Onlangs had ikzelf hierdoor bijna een aanrijding.
    Mogelijk kan er via de ANWB of veilig verkeer Nederland een landelijke campagne worden gestart dat het wel DEGELIJK heel belangrijk is en het nut van richting aangeven.

    in afwachting van uw reactie verblijf ik.

  2. adrie heeft op gereageerd

    Fout, een rotonde is een rechte voorrangsweg die uitsluitend rechtsaf is te verlaten. Verkeer op de rotonde heeft altijd voorrang, ook als er geen borden of tekens op de weg staan. Waarschijnlijk verward u een verkeersplein met een rotonde. In de eerste regel al een kapitale fout. Toch maar een andere verzekering zoeken.

  3. w.j.stassen heeft op gereageerd

    Geachte,
    Ben via allerlei middelen aan het zoeken wie er nu als voetganger voorrang heeft op een rotonde zonder de bekende
    zebra strepen. De ene automobilist is boos (scheld) en de andere stopt. De rotonde’s liggen binnen de bebouwde kom. Hopende dat u het mij kan uitleggen. Dank voor de moeite.

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Beste W.J. Stassen, lastig als er geen voorrangsborden of zebrapaden op een rotonde zijn he? Zover ik weet heb je als voetganger voorrang als een automobilist de rotonde verlaat. De automobilist slaat dan af en moet jou voor laten gaan. Bedoel je deze situatie? Ik zou sowieso voorzichtig zijn als voetganger bij een rotonde. Veel automobilisten weten net als jij de regels rondom een rotonde niet goed. Even langer wachten is slimmer dan toch oversteken bij twijfel!

      Groetjes Marije van Allsecur

  4. Jan van den Dungen heeft op gereageerd

    Beste Allsecur,

    Jan van der Velden heeft op 19-03 – 2013 een bericht achter gelaten over verkeersonveiligheid bij rotondes waar fietsers voorrang hebben. Ik vind dat hij daar een goed punt maakt.
    Doen jullie iets met zijn opmerking? Gaan jullie bv. of alleen of met andere verzekeraars samen lobbyen bij de overheden om iets aan deze onveilige situaties te doen?

    Groeten, Jan van den Dungen

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Beste Jan,
      Bedankt voor je reactie! Aan rotondes kan er inderdaad veel verbeterd worden. Daar zijn gelukkig al goede initiatieven voor (ook bij de overheid). Wij doen ook graag een duit in het zakje. Om te beginnen hebben we nu 5 rotondes in Den Bosch geadopteerd. Binnenkort zullen wij ook de pers wijzen op onveilige rotondes in een persbericht.

  5. Jurgen heeft op gereageerd

    Beste Marije (en Leonie),

    Om daar maar gelijk even op in te haken: de gemeente Dordrecht biedt bedrijven en instellingen ook de kans om rotondes te adopteren. Als er belangstelling is, dan verneem ik dat graag. Of check http://www.dordrecht.nl.

    In ieder geval een leuk initiatief van AllSecur!

    gr. Jurgen

  6. Jan van der Velden heeft op gereageerd

    Hallo Allsecure,
    Ik begrijp niet dat men ooit heeft kunnen kiezen om fietsers voorrang te geven op een rotonde.
    Als je met een gesloten busje of met een hoge aanhanger op een rotonde rijdt en je wik er vanaf. dan dien je bijna uit te stappen om te kijken of er een fietser(brommer) aan komt die je dan voorrang moet geven.Je kunt bij het afslaan de fietser(brommer) niet in je rechter buitenspiegel zien omdat de weg rond loopt. Bij een gesloten busje of hoge aanhanger kun je ook niet over je rechter schouder kijken, omdat de bus gesloten is. Vandaar dat er zoveel ongelukken gebeuren op ROTONDES BINNEN DE BEBOUWDE KOM,WAAR FIETSERS EN BROMMERS VOORRANG HEBBEN.

  7. Leonie heeft op gereageerd

    Alleen in Den Bosch? Waarom, om landelijke dekking te geven (dat doen jullie met de verzekeringen toch ook) niet in elke provincie één?

    Hartelijke groet van een tevreden verzekerde uit Overijssel,
    Leonie

    1. Marije Zandbergen heeft op gereageerd

      Beste Leonie,
      We beginnen in Den Bosch, omdat we daar gevestigd zijn. Kunnen we het mooi in de gaten houden :-). Wie weet volgen er meer in andere provincies!
      Groetjes Marije