richtingaanwijzer

Richtingaanwijzer: wanneer wel, wanneer niet

Door Suzanne Caron

Als ik ’s ochtends naar mijn werk rij, kom ik langs verschillende rotondes. Het valt mij op dat niet iedereen richting aangeeft en daar erger ik me aan. Omdat ik de regels zelf ook niet 100% ken, ben ik me daar eens in gaan verdiepen.

Richting aangeven

Het komt je vast bekend voor. Je komt aanrijden bij een rotonde, er komt een auto aan, dus je remt, maar die auto rijdt niet door op de rotonde, maar slaat af. Hierdoor ben je eigenlijk voor niets op de rem getrapt en is de doorstroming bij de rotonde ook niet optimaal. Maar wat zijn eigenlijk de regels? Moet je richting aangeven op een rotonde?

Rotonde

Het is verplicht om bij het verlaten van een rotonde richting aan te geven naar rechts. Het is veiliger en bevordert de doorstroming. Medeweggebruikers weten zo ook wat je van plan bent en andere auto’s staan niet onnodig te wachten. Als je een rotonde op rijdt, hoef je geen richting aan te geven. Echter, zie je veel automobilisten dit wel doen. Dit is mij tijdens rijlessen ook aangeleerd. Het wordt vaak gezien als een extra signaal om aan te geven dat je op de rotonde blijft.

Richting aangeven op de rotonde is dus niet verplicht, maar wel op het moment dat je de rotonde verlaat.

Afslaan

Maar je ziet het niet alleen bij rotondes, ook bij afslaan of stoppen weet niet iedereen de richtingaanwijzer te vinden. Het is echter wel verplicht. Je moet een teken met je richtingaanwijzer geven als je:

  • Weg wilt rijden.
  • Een ander motorvoertuig in wilt halen.
  • Een doorgaande rijbaan op wilt rijden of verlaten.
  • Van rijstrook wilt wisselen.
  • Je op een andere belangrijke zijdelingse manier verplaatst.

Uiteraard is het daarbij belangrijk om ook de situatie in de gaten te houden. Kijk daarom in je spiegels, over je schouders en naar de situatie voor de auto voordat je actie onderneemt.

Lees alle regels over richting aangeven nog eens na in ons eerdere blog.


Laat een reactie achter


4 Reacties op "Richtingaanwijzer: wanneer wel, wanneer niet"

  1. E. Mulder heeft op gereageerd

    Vooral het eerst op de rem trappen en afremmen tot ver onder de normale snelheid alvorens het knipperlicht te gebruiken (of niet) om af te slaan is heel irritant. Overigens zie ik dit evenveel bij normale als duurdere auto’s

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens! Het is inderdaad een “richtingaanwijzer”. Je knipperlicht pas gebruiken als je al bijna de bocht om bent, is niet waarvoor die bedoeld is en eigenlijk dus ook veel te laat. Groeten, Robert van Allsecur

  2. M.Y. Opinion heeft op gereageerd

    Officiële regels of niet, het uitgangspunt moet zijn dat je medeweggebruikers vroegtijdig kunnen zien wat je gaat doen. Overigens zijn het veelal de chauffeurs van de duurdere auto’s die het knipperlichtpookje constant niet weten te vinden!

    1. N. Stoel heeft op gereageerd

      Inderdaad! Misschien zit die niet op zo’n dure auto? Net als de snelheidsmeter?