aankoopkeuring

Nieuwe APK regels in aantocht!

Door Redactie

Je kent vast dit moment: de brief van de RDW valt op de mat. Je jaarlijkse APK (Algemene Periodieke Keuring) komt er weer aan! Een vervelend moment? Of juist fijn dat je auto weer een check krijgt? Hoe dan ook: de APK regels gaan veranderen.  

Het Nederlandse wagenpark wordt steeds ouder

De gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark wordt steeds ouder. In 2009 was de gemiddelde leeftijd van een auto nog 8,8 jaar. Inmiddels is dit 9,9 jaar. In 2014 was er weer een groei in het aantal APK’s. Deze is in een aantal jaar teruggezakt. Dit komt door de gewijzigde APK regels in 2008. Jonge auto’s hoefden sinds dat jaar minder vaak op bezoek voor de APK.

Een APK is een terugkomende controle. Voor nieuwe auto’s minder vaak dan voor oude auto’s. Je manier van rijden beïnvloedt gedeeltelijk de kosten bij de APK. Rijd je constant op de snelweg? Dan zullen sommige onderdelen zoals banden en remmen minder hard slijten. Rijd je veel korte stukken? Dan zullen je banden en remmen wat eerder aan de beurt zijn. Zo zijn er nog een aantal factoren die meespelen. Waaronder het goed onderhouden van de auto. Breng je auto dus regelmatig weg voor een beurt, zomercheck en wintercheck. Zo kom je niet onverwachts voor hoge kosten te staan!

Huidige APK regels

APK voor nieuwe auto’s op benzine volgt pas 4 jaar na aanschaf en daarna 2 keer om de 2 jaar. Vervolgens moet je auto ieder jaar gekeurd worden. Nieuwe auto’s op diesel of LPG moeten na 3 jaar voor het eerst APK gekeurd worden en daarna meteen jaarlijks.

Veranderingen APK regels vanaf 1 mei 2018

Vanaf 1 mei 2018 gaat er iets veranderen. Melanie Schultz van de VVD heeft besloten dat auto’s die meer kilometers maken ook vaker een keuring moeten laten doen. De regels zoals hierboven blijven ongewijzigd tot dat de auto de magische kilometerstand van 160.000 km of meer heeft bereikt. Vanaf dan dient de auto jaarlijks gekeurd te worden.

Oldtimers gebouwd voor 1 januari 1960 waren voorheen vrijgesteld van de APK plicht. Vanaf 1 mei 2018 worden alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijgesteld van de APK plicht. De tweejaarlijkse APK plicht voor auto’s die ouder dan 30 zijn, blijft zoals die is.

Wat vinden jullie van deze nieuwe APK regels? Is het een manier om extra omzet te genereren of draagt het daadwerkelijk bij aan de veiligheid in het Nederlandse wagenpark? Ik ben zelf van mening dat het daadwerkelijk een steentje bijdraagt aan de veiligheid. Ik zie in Nederland nog te vaak auto’s rijden met duidelijke gebreken…


Laat een reactie achter


30 Reacties op "Nieuwe APK regels in aantocht!"

  1. P. van Gent heeft op gereageerd

    Ik heb er geen enkele moeite mee dat mijn klassiekers (50 jaar en 48 jaar oud) periodiek APK gekeurd moeten worden. De overgang van een jaarlijkse keuring naar een keuring per 2 jaar vond ik al onnodig en het volledig afschaffen van de APK voor auto’s ouder dan 50 jaar vind ik zelfs ongewenst. Niet iedereen neemt zelf zijn verantwoording om zijn auto in goede en veilige staat te houden. Ik heb ondertussen genoeg wrakken gezien die als “in prima staat” werden aangeboden. APK meesters die de regels niet zouden kennen? Zoek dan een vakgarage op in plaats van een filiaal van een van zo’n goedkope banden”expert”.

  2. THEO JANSSEN heeft op gereageerd

    AUTO,S VAN 50 JAAR EN OUDER VRIJ VAN APK PLICHT IS PRIMA,MAAR LAAT HEM ELK JAAR GOED CONTROLEREN BIJ JE GARAGE,ALS JE DAT ZELF NIET KUNT,HET IS TENSLOTTE VOOR JE EIGEN VEILIGHEID,EN WIE ZICHZELF BESCHERMD,BESCHERMD GEEN ROTTE APPELS..
    THEO UIT OSS.

  3. peter heeft op gereageerd

    Voordat de APK voor het eerst werd ingevoerd (alle wijzigingen die later werden doorgevoerd nagelaten) was het percentage “ongevallen dat een technisch mankement als aantoonbare oorzaak had”, te verwaarlozen. En nu? Waarschijnlijk het zelfde antwoord. Wat de keurmeester ziet als “voor 30% doorgeroest”, ziet de andere als “voor 40% doorgeroest”. Et cetera. Wie er wel bij varen zijn de auto-exporteurs!

  4. apk sucks heeft op gereageerd

    Heel de apk is een grote fars om geld uit je knip te trekken

    Het aantal ongelukken voor dat de apk er was door technische gebreken was te verwaardelozen Net zoals het milieu gedoe de 16 grootste vrachtschepen vervuilen meer dan alle auto.s die er rond rijden

    1. Paulina Stienen heeft op gereageerd

      Een APK keuring is in het leven geroepen voor de veiligheid. En nadat de APK er is gekomen zag men duidelijk dat de veiligheid op de Nederlandse en Europese veel beter was dan daarvoor. Groet Paulina van Allsecur

  5. At van der Horst heeft op gereageerd

    APK. Strengere APK regels zijn nooit slecht er is echter één maar……deze regels en keuringen moeten dan voor alle in Nederland geregistreerde inwoners, welke in Nederland een auto bezitten, moeten gelden.
    Het is nu echter nog steeds een feit dat personen uit de EU welke zich officieel in Nederland gevestigd hebben, werken, een officieel huurhuis betrekken, en een BSN hebben, rijden in een voertuig met een kenteken van het land van herkomst. het is zelfs bekend dat deze personen andere voertuigen kopen van hetzelfde merk, type en kleur en dan doodleuk hun oude (buitenlandse) kenteken overzetten. Ik vraag mij af of al deze voertuigen verzekerd zijn en of deze aan de geldende APK eisen voldoen.
    Hoe is het mogelijk dat hier niets aan gedaan wordt, zelfs als dit gemeld is?

  6. frank heeft op gereageerd

    Beste mensen,
    Zelf ben ik ’n oldtimerliefhebber met enkele oldtimers.
    Mijn mening is dat de burger zelf eens wat verantwoordelijkheid voor zijn of haar auto moet krijgen en vooral moet nemen.
    Voor mijn oldtimers geld nu helaas nog ’n APK plicht {gaat er per 2018 van af}
    Voor echte oldtimers gelden heel andere eisen dan voor de hedendaagse voertuigen.
    Dit is voor APK stations ’n regelrechte ramp {zoek maar uit welke regels bij welk bouwjaar hoort}
    Als eigenaar weet je dat vaak het beste omdat je je juist in die auto hebt verdiept!!!
    De APK plicht voor oldtimers is in mijn ogen alleen al om die rede zinloos.
    Bovendien is er bij mij dan ook nog niet 1 oldtimer bekend die niet zeer geregeld grondig nagekeken word.
    Voorbeeld op de APK kijkt men of de auto op dat moment goed remt.
    Wij {liefhebbers} halen zelf de wielen er af en controleren de remvoering op slijtage.
    Bovendien is de APK plicht dan ook heel lastig.
    Zo heb ik ’n auto grotendeels uit elkaar liggen omdat ik hem in perfecte conditie wil houden {was dus ruim goed genoeg voor ’n apk} omdat ik er op mijn gemak aan werk en vaak lang op nieuwe onderdelen moet wachten is de APK nu verlopen dit betekend dus verplicht schorsen en straks per trailer naar de APK .

    conclusie APK voor oldtimers is onzin en alleen maar lastig voor de liefhebber !!!!

    1. Jong heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens! Als je een auto van 50 jaar bezit en er absoluut ook vaak aan sleuteld is het absoluut alleen maar lastig en geeft sleutel stress en als klap op de vuurpijl ook nog eens onnodige kosten omdat de apk keurmeesters heel vaak ook niet eens weten wat wel en wat niet mag. De 1 keurt hem af op iets omdat hij het niet weet en de ander keurt hem wel weer goed omdat hij ook niet zeker weet of er nou bijvoorbeeld wel of niet 1, 2 of juist helemaal geen ruitenwissers op hoeven te zitten of dat ee wel of geen ruitensproei installatie op hoeft te zitten en ga zo maar door. Veiligheid hebben we als grote oldtimer liefhebber prima zelf in de hand en anders kun je altijd een chech laten doen als je twijfelt aan iets. Dus prima om een glijende schaal te krijgen zoals ook in de rest van Europa van kracht is voor 50 jaar en ouder. Mensen ken je verantwoording en wees er zuinig op!!!

    2. Bert heeft op gereageerd

      Je hoeft met een geschorste auto niet per trailer naar de apk, je mag er gewoon heen- en weer terugrijden, neem wel de afspraak uitgeprint gewoon mee. Na goedkeuring kan ook eventueel de schorsing worden opgeheven. Niet andersom.
      Wel WA-verzekeren!

    3. arjan heeft op gereageerd

      Als jij een apk afspraak hebt mag je met dat voertuig naar de apk rijden.
      Daarvoor hoeft ie dus niet op de trailer.
      Dat heeft t rdw mij laatst verteld.
      Mvg arjan

  7. wilders heeft op gereageerd

    heb hier auto staan die nog eens een jaar oud zijn en gewoon apk afgekeurd zijn, ja jullie lezen het goed. banden glad lampen die het niet doen. je dochter of zoon maar door de straat lopen en baf je kan niet remen omdat je banden glad zijn. nee zijn heel wat mensen die doorrijden. en die van niks weten. apk gewoon elk jaar. of bij grote beurt. oud of jong modelen. en nee het is geen geld klopperij.

    1. apk sucks heeft op gereageerd

      En jij gelooft in sprookjes

      1. David heeft op gereageerd

        hahahaha ! Ze verzinnen inderdaad talloze dingen erbij, zodat ze extra kunnen verdienen.

  8. Anton Deknatel heeft op gereageerd

    Onder het kopje ‘Huidige APK regels’ mis ik iets betreffende 2.5 liter. Hoe zat dat ook al weer???

    1. Mitch van Poorten heeft op gereageerd

      Hoi Anton,

      Wat bedoel je hier precies mee, kan je iets specifieker zijn in je vraag?

      Met vriendelijke groet,

      Mitch van Poorten
      Allsecur

  9. dick heeft op gereageerd

    Al hoeft mijn volvo uit 1970 maar eens in de 2 jaar naar de keuring, gaat hij toch zeker 2 keer per jaar op de brug voor een beurt of reparatie dan word meteen alles gecontroleerd.

  10. Vince heeft op gereageerd

    Waarom worden oldtimers vrijgesteld van een APK, deze autos kun je volgens mij juist beter gewoon ieder jaar een APK keuring laten ondergaan! Er zijn heel veel oldtimer bezitters die dagelijks gebruik maken van hun auto voor woon werkverkeer. Het lijkt mij dat voot juist deze categorie het zinvol is de auto nog eens even een keertje extra te checken.

    1. Mitch van Poorten heeft op gereageerd

      Je moet je voorstellen dat auto’s van 50 jaar en ouder vaak in handen zijn van verzamelaars/liefhebbers. Deze zorgen er echt wel voor dat zo’n auto goed wordt onderhouden. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je hiermee dagelijks naar je werk gaat. De jaarlijkse APK voor auto’s ouder dan 30 jaar blijft wel gewoon (dit wordt ook vaak als oldtimer gezien)

      Met vriendelijke groet,

      Mitch van Poorten
      Allsecur

    2. L.P. heeft op gereageerd

      De huidige oldtimers dan heb je het over auto`s van 40 jaar oud, deze worden niet voor dagelijks gebruik meer gebruikt dit waren de oldtimers van 25 jaar, de kosten voor deze oldtimers zijn namelijk te hoog om hier dagelijks mee te gaan rijden, ik zelf heb een fiat 500L van 1970 deze komt hoofdzakelijk met mooi weer op de weg, ik heb hier niet voor niets goud geld in gestoken om dit door rot weer teniet te doen, het is dan voor mij ook een hobby zoals dit voor de meeste mensen dit is.

  11. Rick heeft op gereageerd

    Schultz is soms een wereldvreemde vrouw die achterlijke dingen bedenkt als ze met haar dikke reet op haar lederen relax faiteuil zit. Wereldvreemd mokkel. Pff.

  12. Shaddy heeft op gereageerd

    Gewoon geld klopperij, nederland word steeds gekker. Nederlanders zouden eigenlijk net als egypte en tunesie rellen moeten uitvoeren zodat de nederlandse regering een keer echt luisterd naar wat de mensen te zeggen hebben. Mensen kunnen al 9/10 dingen niet betalen en dan gaan wel de prijzen en belasting omhoog. En nu ook nog de APK, echt mevr melanie schultz begin is na te denken over wat je nou eigenlijk de mensen aan doet ipv geld.

    1. Geenshaddy heeft op gereageerd

      Of shaddy: werk wat harder zodat je meer te besteden hebt en zeik niet op de regels. Die gelden voor iedereen.

      1. John Spanjaart heeft op gereageerd

        Ik ben zelf APK zeur meester en een APK keuring is zeker geen overbodige luxe in de meeste gevallen. daarbij ben ik zelf ook liefhebber van oude (echte) auto’s en begrijp ik de reactie’s van mede liefhebbers die hun hobby koesteren.Wat dat betreft kan ik beamen dat het gros van de keurmeesters vastgestelde begrippen vaak niet beheersen en dan maar afkeuren,begrippen overigens die vastgesteld zijn door mooie mensen in mooie pakken vanachter een design buro gesitueerd in een prachtig kantoor op een locatie met geweldig uitzicht,gefinancieerd door,jawel,ons,de belastingbetaler.
        De reacties betreffende dat APK,ook wel wegen/houderschapsbelasting,brandstof accijns,etc., min of meer ook wel geldklopperij zijn,is niet geheel ongegrond.
        Ik zal een simpel voorbeeld geven.
        Het gros van de liefhebbers,en vooral de liefhebbers van grotere,al dan niet amerikaanse auto’s, (ben daar zelf een liefhebber van,zo’n grommende, brandstof verslindende V8 bv) . moet noodgedwongen, om het enigszins betaalbaar te houden,kiezen voor een LPG installatie. Deze vorm van gebruik wordt qua houderschaps belasting dus het zwaartst belast.
        Voor uw info; LPG is een afval product,kost niets om te produceren,en is schoner dan electrisch rijden. Deze brandstof wordt echter in Nederland het zwaarst belast,en in het geval het een oldtimer betreft,valt u,gelijk een diesel rijder,volledig buiten de boot. Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Heel simpel; geldklopperij.
        Ter vergelijking; ik woon zelf in Duitsland,en ik betaal voor een LPG-G3 auto van ongeveer 1700 Kg aan wegenbelasting 178 euro per jaar. Waarom? omdat Duitsland belast op mate van vervuiling. eenzelfde auto op LPG kost in NL 378 euro per 3 maanden.
        Het wijzigen van het belastingtarief voor de oldtimers is dus geen kwestie van belasten ten aanzien van het mileu; gewoon een simpel rekensommetje,de baten wegen op tegen de lasten.
        En wij,brave burgers van nederland,pikken dit allemaal.
        Dus de reactie van Shaddy,klopt gewoon.
        Een ieder die vindt,dat we dan maar allemaal wat harder moeten werken,om aan de door onze roverheid opgelegde regeltjes te kunnen voldoen,heeft een betonnen plaat voor z’n kop. Belasting is diefstal,niets meer,niets minder.

        1. Harrie Bours heeft op gereageerd

          Ik ken iemand die een heel oude Amerikaanse bak of lijk opgeknapt heeft en omgebouwd voor LPG. Hij rijdt hiermee iedere dag misschien wel 100 of meer kilometer en betaald vanwege de leeftijd van de auto geen cent belasting. Zelf neem ik het hem niet kwalijk, het is ook een heel geschikte kerel, maar wie kan beweren dat dit eerlijk is?
          Waarom wordt het rekeningrijden niet ingevoerd, ik maak in Nederland nog geen 500km per jaar, de meeste in Frankrijk en Duitsland waar ik dus extra moet betalen, voor mijn Mondeo betaal ik €672 per jaar, dus €1,34 per km!

    2. leo heeft op gereageerd

      Shaddy,
      Ja leuk, zoals Egypte. Daar gooien ze inderdaad alles plat als er een verandering komt. Daarom kost een liter benzine daar minder dan een liter ruwe olie. Daarom rijden de meesten in een wrak van een auto. Heb er 5 jaar gewoond en soms in taxi die alleen een handrem had, verder nix.
      Ik ben het trouwens eens met de nieuwe APK regels. Ik heb zelf 3 Old timers. Samen maximaal 1000 km p/jaar. Loop het hele jaar alles langs aan deze auto’s. Dit zal voor alle oldtimer liefhebbers zijn. Of ze doen het zelf of door derde.

  13. Jefry heeft op gereageerd

    Alles wat de Roverheid doet.. is om geld in het laatje te brengen.. ze bekommeren zich echt niet om onze veiligheid.. dat laten ze je denken.. maar ondertussen plukken ze ons kaal. Als voorbeeld roken.. als ze echt om onze gezondheid zouden geven.. dan maken ze nu per direct de pakjes 20 euro p.s. dan koopt noemand meer sigaretten.. maar nee.. dat doen ze niet.. want dan lopen ze miljarden aan accijnzen mis.. dus verhogen ze het elke keer met een tiental centen.. zodat de mensen denken.. oh.. het is maar 20 cent meer..

  14. Ben heeft op gereageerd

    Haal de APK weg bij de ‘gewone’ garagebedrijven en laat het door een onafhankelijke instantie doen. Pas dan kun je de eisen universeel toepassen. Er is nu nog veel willekeur. Wat de ene keurmeester afkeurt wordt door een ander goedgekeurd. En bedrijven halen nu omzet uit een APK keuring. Dan moet zien zo zijn.
    Doe het als de Tüv in Duitsland. Lijkt me een taak voor de RDW.

    1. Patrick heeft op gereageerd

      Nee hoor Ben. Een keurmeester van een autobedrijf is zelf verantwoordelijk voor de apk die hij uitvoert. Maakt hij fouten die in een steekproef van de rdw tevoorschijn komen, dan kunnen hij en het bedrijf hun bevoegdheid kwijtraken

      1. Mitch van Poorten heeft op gereageerd

        Hoi Patrick,

        Ondanks dat het RDW steekproeven uitvoert en strafpunten uitdeelt/APK papieren afneemt, worden er helaas nog steeds bij de APK dingen ‘over het hoofd gezien’. Want zeg nou zelf: hoe vaak krijg je een steekproef? Ik kan mij dus best voorstellen dat je als consument het vertrouwen kwijtraakt in sommige autobedrijven. Het blijft een momentopname, maar helaas zie ik nog vaak veel ellende terugkomen kort na de APK.

        Met vriendelijke groet,

        Mitch van Poorten
        Allsecur

        1. Bob West heeft op gereageerd

          In de afgelopen jaren heb ik al 5 keer een steekproef gehad. Best wel veel.