aankoopkeuring

Nieuwe APK regels in aantocht!

Door Redactie

Je kent vast het moment: de brief van de RDW valt op de (digitale) mat. Je jaarlijkse APK (Algemene Periodieke Keuring) komt er weer aan! Een vervelend moment? Of juist fijn dat je auto weer een check krijgt? Hoe dan ook: de APK regelgeving gaat per 20 mei veranderen.

Het Nederlandse wagenpark wordt steeds ouder

Niet alleen de Nederlandse bevolking, maar ook het Nederlandse wagenpark vergrijst. In 2009 was de gemiddelde leeftijd van een auto nog 8,8 jaar. Inmiddels is dit 10,2 jaar. De afgelopen jaren was er weer een groei in het aantal APK’s en deze trend zet zich ook in 2018 verder voort.

Een APK is een terugkomende controle. Voor nieuwe auto’s is deze controle minder vaak noodzakelijk dan voor oude auto’s. De manier van rijden beïnvloedt gedeeltelijk de kosten die je bij de APK hebt. Als je bijvoorbeeld constant op de snelweg rijdt, dan zullen sommige onderdelen zoals banden en remmen niet zo hard slijten. In tegenstelling tot wanneer je juist veel korte stukken rijdt. Dan zijn je banden en remmen juist eerder aan de beurt! Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren die meespelen, waaronder het goed onderhouden van je auto. Breng je auto dus regelmatig weg voor een beurt, zomercheck en wintercheck. Zo kom je niet voor financiële verrassingen te staan, dat is wel zo’n prettig idee, toch?

Huidige APK regels

Nu geldt: een APK voor nieuwe auto’s op benzine of met een elektromotor volgt pas 4 jaar na aanschaf. Na deze 4 jaar, moet je auto 2 keer om het jaar gekeurd worden. In het kort: bij 4, 6 en 8 jaar. Vervolgens moet je auto ieder jaar gekeurd te worden.

Voor nieuwe auto’s op diesel of LPG geldt: de eerste keuring is 3 jaar na aanschaf, daarna dient je auto jaarlijks gekeurd te worden.

De nieuwe APK regelgeving

De APK regelgeving gaat dus veranderen. Maar wat de veranderingen ook zijn, wacht de uitnodiging van de APK van de RDW af en volg die informatie.

Auto’s die meer kilometers maken, moeten vaker gekeurd worden. De regels zoals hierboven beschreven blijven ongewijzigd, tot dat de auto de magische kilometerstand van 160.000 km of meer heeft bereikt. Vanaf dan dient de auto jaarlijks gekeurd te worden. Deze wijziging staat echter nog op losse schroeven. Volg dus voor nu de informatie die in de uitnodiging van de RDW staat.

Oldtimers gebouwd voor 1 januari 1960 zijn vrijgesteld van de APK plicht. Mogelijk dat dit veranderd en alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijgesteld worden van de APK. Dit is echter op dit moment nog niet doorgevoerd. Is je auto ouder dan 30 jaar, maar nog geen 50? Dan blijft de tweejaarlijkse APK plicht van kracht, die blijft dus zoals die is.

De nieuwe APK-keuringseisen

De APK-keurmeesters moeten de auto’s bij ingang van de nieuwe APK regelgeving wel op een aantal extra punten controleren. Onder andere de waarschuwingslampjes op het dashboard, de afstelling van de mistlampen en de roetfilters moeten gecontroleerd worden. Of dit in de praktijk ook wordt uitgevoerd, moet natuurlijk nog maar blijken. De boodschap van de overheid is in ieder geval duidelijk.

Brandt er tijdens de controle één van de lampjes die betrekking hebben op onderstaande punten, dan wordt je auto afgekeurd:

  • Airbag- en gordelsysteem
  • Stabiliteitscontrolesysteem
  • Bandenspanning controlesysteem
  • Elektronische stuurbekrachtiging
  • Antiblokkeersysteem
  • Elektronisch remsysteem
  • eCall boordsysteem

Ook moet er door de keurmeesters extra worden gelet op overmatige vloeistoflekkage. Volgens de nieuwe richtlijnen mag er geen vloeistof, uit een gesloten systeem, in het milieu terechtkomen dat niet bedoeld is om in het milieu terecht te komen. Ruitenvloeistof of waterdampen van de airco horen hier bijvoorbeeld niet bij.

Tenslotte moet het roetfilter aanwezig zijn, indien dit wordt vermeld in het kentekenregister, en moet dan zichtbaar niet defect zijn. Dit betekent dat alleen de buitenzijde moet worden bekeken en het roetfilter moet werken.


Laat een reactie achter


114 Reacties op "Nieuwe APK regels in aantocht!"

  1. Peter Charité heeft op gereageerd

    Kan iemand mij vertellen/antwoorden op het volgende: Ik ben directie-chauffeur met, inclusief ruim 20 jaar Amerikaanse Ambassade, in totaal 30 jaar ervaring op de weg(met ruim 25 jaar(!) schadevrij) Nu rij ik al ruim 5 jaar een BMW 7, en deze moet vóór 5 augustus 2018 gekeurd worden.
    Ik kom net terug van BMW Eindhoven en ik kan, i.v.m. drukte bij de dealer/garage en i.c.m. schema van mijn baas, niet eerder dan 7 augustus bij hun terecht voor een APK keuring. Die 2 dagen verschil, is dat een probleem indien ik aangehouden wordt? De auto is al jaren ongeveer 2x per jaar daar in onderhoud i.v.m de ruim 80.000 km per jaar!

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Helaas is het zo dat hier een boete opstaat, namelijk 140 euro. Er is een uitzonderlijke situatie waar de APK-plicht dit niet van toepassing is, maar zoals ik het kan lezen, geldt niet helaas niet voor jouw situatie. Je kan de auto bij de RDW schorsen vanaf het moment dat de APK is verlopen. Jammer genoeg mag je dan alleen niet met de auto rijden. Let op: het schorsen van je auto bij de RDW zitten wel kosten verbonden. Zie ook de website voor meer informatie: http://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/apk/wanneer-en-hoe-vaak-apk-keuren/uitstel-van-apk-plicht . Groeten, Marisha van Allsecur

  2. Rob heeft op gereageerd

    Zojuist een “verkeersboete” in de bus ontvangen met psychologisch gekozen bedrag van € 149,00 (dan lijkt het geen 150), niet voor te hard rijden of zo maar voor het niet nakomen van mijn keuringsplicht voor mijn oldtimer van 1968. Een boete voor rijden op de openbare weg zonder apk kan ik billijken, dit karretje staat in een box, sinds de laatste keuring 1 x mee gereden, moet hooguit olie en water in maar plicht is plicht. Wie het beter weet mag het zeggen maar m.i. dit is gewoon ouderwets burgertje melken. Voorgaande berichtgeving over verandering in de apk moet nodig gecorrigeerd worden, het is onzin.

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Oei, dat is een tegenvaller! Ik snap dat je hier van baalt en omdat je er nooit mee rijdt, is de boete ook niet nodig. Anderzijds, zolang de auto aangemeld is, kan de RDW niet ruiken of je hier wel of niet mee rijdt. Ik hoop met je mee dat er duidelijke en nuttige veranderingen in de wet- en regelgeving rondom de APK komt! Groeten, Joost van Allsecur

  3. Michael heeft op gereageerd

    Mijn auto is van 1961…elke twee jaar gezeur bij de garage…remmen, stuurkogels enz., terwijl een auto vóór 1960 hoef helemaal geen APK. Dit is compleet krankzinnigheid. Ik vind dat alle autos op de openbare weg rijden moet in het bezit zijn van een APK. Ik nodig een lid van de EU of Nederlandse parlement uit mijn auto in te rijden….en dan vlink remmen voor en overstekend kind……

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Ik hoop ook dat er eenduidige regels voor komen! En ik mag dan geen parlementariër zijn, ik zou jouw auto ook wel willen testen hoor! Dan niet op een overstekend kind, maar ik houd me aanbevolen! 😉 Groeten, Joost van Allsecur

  4. Caty heeft op gereageerd

    Ik heb een auto gekocht zonder keurings rapport nou zegt de dealer dat dat niet meer hoeft omdat alles bij hun staat geregistreerd in hun systeem

  5. P. van Beekveld heeft op gereageerd

    Mijn auto is inmiddels bijna 10 jaar, moet het dan ieder jaar APK Keuring plaatsvinden ??.

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Hallo meneer van Beekveld! Als je auto bijna 10 jaar oud is, zal deze wel elk jaar gekeurd moeten worden. Groet, Natasja van Allsecur

  6. T.v.d.Plas heeft op gereageerd

    Het is toch een vreemde zaak dat een bijna nieuwe auto niet door de keuring komt als er een scheurtje in de ruitenwisser zit,
    terwijl hier een auto voor de deur staat uit 1967 met achterlichten,die met tape vastzitten,gaten in de carrosserie en bumpers die scherpe uitsteeksels bevatten…enz
    Deze auto mag gewoon de weg op en hoeft straks ook niet meer gekeurd,….rarara. Wie legt me uit hoe zoiets mag of kan.
    De auto is gekeurd op een datum,dat hij stil voor de deur stond en de eigenaar in het buitenland vertoefde!!!!
    Wie snapt het nog?

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Voorlopig is het er nog niet doorheen, dus moet jouw buurman zijn auto nog laten keuren. Verder lijkt het mij prettig dat een kapotte ruitenwisser opgemerkt wordt, ik zou niet zonder willen rijden hoor! Groeten, Joost van Allsecur

  7. Peter van Roermund heeft op gereageerd

    Goedenmiddag, ik lees op de FEHAC site dat het wetsvoorstel van o.a. de APK vrijstelling voor klassieke auto’s ouder dan 50 jaar nog niet aangenomen is in de 2e kamer. Met andere woorden: de tekst daaromtrent in uw blog lijkt daarom (nog) niet correct. Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, Peter

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Hi Peter, ik heb het inderdaad ook gelezen en zie deze staan ” Van het Ministerie van I&M kwam deze mededeling: ‘Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC-voorstel voor de APK-vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima.” Hopelijk maakt het nu wel iets duidelijker. Groetjes, Natasja van Allsecur.

  8. fbartling heeft op gereageerd

    Goeden dag!
    De regels mogen van mij nog veel strenger worden.
    Veel mensen denken dat een APK keuring een soort servicebeurt is,
    en doen verder totaal niets aan hun onderhoud.

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Dat klopt. Je dient naast de APK keuring ook regelmatig zelf je auto goed te onderhouden. Gr. Anoe van Allsecur.

  9. branko heeft op gereageerd

    van mij mag de regel zo snel mogelijk doorgaan. heb al vaak genoeg naar de rdw gebeld vanwege afkeur punten die niet terecht zijn.
    mijn stoelen blokeren niet en zit ook geen blokering op. zeggen ze op de keuring dat ik er een gat in moet boren en met bout vast moet zetten (handig in een coupe).
    weer afgekeurt omdat er geen knipperlichten aan de zijkant zitten, moet ik maar wat gaten in mijn spatscherm boren terwijl ze er van 1965 nog nooit gezeten hebben.
    en afgekeurt omdat mijn kilometerteller niet werkt wat in mijn ogen niks met veiligheid te maken heeft. na wat bellen naar de rdw was alles goed maar erger mijn eigen aan kapot dat ze er soms weinig van afweten bij een keuring .
    maar al met al vind ik wel net als alle andere oltimer liefhebbers veiligheid voorop.
    en mogen ze van mij remmen roest banden ruitenwissers verlichting en spelingen op lagers kogels elk jaar controleren als ze dat willen

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Daar heb je helemaal gelijk in Branko. Ik hoop dat er snel duidelijkheid hierover is. Het gaat inderdaad ook om de veiligheid. Gr. Anoe van Allsecur.

  10. Rvwinsen heeft op gereageerd

    In engeland is het vrij voor auto’s ouder dan 40 jaar,waar hebben we het hier over.als je wilt dat er nooit iets mis gaat moet je in bed gaan liggen tot je dood gaat. Wat een policor gezeur over dit onderwerp.

  11. G. Ouwehand heeft op gereageerd

    Het gaat er alleen maar om, hoe meer geld geplukt kan worden , hoe beter.

  12. Thijs heeft op gereageerd

    Deze regels zijn uitgesteld. Volgens de RDW moet je gewoon naar de keuring vanaf bouwjaar 1960

  13. Ton heeft op gereageerd

    Jullie moeten beter informeren.. de vrijstelling voor auto’s ouder dan 50 jaar is voorlopig uitgesteld!

  14. John heeft op gereageerd

    Geld en nog eens geld dat is hetgene wat teld.want als er iets gebeurd is na een apk remmen of iets dergelijks kun je geen verhaal halen op de apk??dus weer geld kwestie…..het wagenpark ik zonder apk stukken verbetert kijk hier maar eens na…en niet naar de kosten….

  15. Hans heeft op gereageerd

    De apk had volgens het toen geldende regeerakkoord allang afgeschaft moeten worden, het heeft bij lange na nooit de doelstelling gehaald waar het voor bedoeld was. Om economische redenen is dit echter nooit afgeschaft.

    1. Tgr heeft op gereageerd

      Ja prima kunnen we weer een oud programma uit de kast halen.. wrak op de weg. Lachen man al zooi op de weg met geen of weinig remmen of voor 30% weggerot. Nee daar zitten we op te wachten.

  16. Rien heeft op gereageerd

    VRAAG: Een belastingvrije auto die nog geen 50 jaar is oud is, heeft nog wel een 2-jaarlijkse APK verplichting. Als die auto NIET op de weg komt, moet die dan geschorst worden ?
    EN kost die schorsing dan net zoveel als in de tijd dat hij nog niet belastingvrij was ?

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Volgens de wet ben je verplicht om een voertuig met actief kenteken minimaal WA te verzekeren. Als de auto dus tijdelijk gestald wordt, is het aan te raden het kenteken te laten schorsen. Voor personenauto’s tot 15 jaar oud en bedrijfsauto’s onder de 3500 kg en tot 15 jaar oud, betaal je het normale tarief. Voor alle andere personen- en bedrijfsauto’s betaal je een verlaagd tarief. Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/tijdelijk-niet-gebruiken/schorsing-online-aanvragen voor meer informatie. Groetjes, Armando van Allsecur

    2. Per de Prenter heeft op gereageerd

      Een auto die niet gebruikt wordt moet je inderdaad schorsen.
      Zolang de auto niet geschorst is ben je verplicht de auto te verzekeren en er houderschap belasting over te betalen.
      Het schorsen van een auto ouder dan 15 jaar kost € 24.10 laag tarief en jonger dan 15 jaar het hoog tarief van € 73.10

  17. Wilson heeft op gereageerd

    Hallo, ik heb een buggy gekocht op een ingekorte kever chassis uit 1971, alles werkt prima en de buggy komt uit een land binnen de Europese liga en heeft een kenteken en soort van apk, de motor is gewoon kever.
    Wordt het een probleem om een Nederlandse kenteken te verkrijgen voor deze voertuig ?

    1. S vd velden heeft op gereageerd

      Nee geen enkel probleem zodra er een kenteken bij zit moeten ze deze omzetten naar een NL kenteken.
      Geen discusie mogelijk.
      We hebben er 3 nooit problemen gehad.
      Buiten de EU wordt wat lastiger,kost meer tijd.

      1. Martin Hofland heeft op gereageerd

        Ik zou graag in kontakt komen met jou om eens te informeren wat je daarvoor hebt moeten doen.

    2. trailer heeft op gereageerd

      dit kan niet meer sinds 1 jan 2017 omdat de rdw een ingekort vw chassis niet meer als vw erkend, ookal heeft hij EU kenteken. Doordat die erkenning vervalt voldoet het voertuig niet meer aan de 2/3 behoudsregeling en krijgt daarmee een nieuwe identiteit.

  18. Herman heeft op gereageerd

    Wat erg vreemd is dat auto’s ouder dan 50 jaar geen APK nodig hebben. Als alles om de verkeers veiligheid gaat zouden gewoon alle voertuigen welke leeftijd dan ook APK moeten hebben. Stel je voor dat de remmen minder goed werken en er iets gebeurt? Dus gewoon alle voertuigen is naar mijn mening nodig Gr h

    1. Joost van AllSecur heeft op gereageerd

      Bedankt voor je input, Herman! Zit ook zeker wat in, waarom de oudere auto’s niet? Ik denk echter dat hier wel over nagedacht is door de minister! We houden het in de gaten.

      1. Christiaan Duut heeft op gereageerd

        Oldtimers zijn in bezit van liefhebbers dfie hun auto’s daarom meestal goed onderhouden.

        1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

          Wellicht is dat de reden voor de overweging. Persoonlijk vind ik echter niet dat je daar zomaar van uit mag gaan, maar wie weet zit er wel iets heel anders achter.

        2. Jay El heeft op gereageerd

          Absoluut niet waar dat oldtimers alleen door liefhebbers bereden worden. Veel oude stinkende bakken rijden rond vanwege het belastingvoordeel. Goedkope verzekering, etc.
          Gewoon alle auto’s APK, of geen.

          1. Tim heeft op gereageerd

            Een auto van 50 jaar of ouder brengt genoeg kosten met zich mee om deze in een goed rijdbare staat te houden. Belastingvoordeel heb je tegenwoordig pas met 40 jaar of ouder, en als de auto belastingvrij is geweest (nu dus kwarttarief) ben je al verplicht om een stalling te huren/hebben gedurende 3 maand van het jaar. (daar zijn helaas erg veel ‘goedkopere’ hobby auto’s door verdwenen in Nederland.)

            99,9% van de mensen met een belastingvrije auto zullen deze echt niet als enige auto hebben, en is dit dus gewoon een leuk ding voor er bij. Ben er zelf dus wel een voorstander van dat je hiervoor in ieder geval niet op alle fronten voor word geplukt.

            ps: Ik zal nu nog 12 jaartjes met m’n Corrado VR6 rond moeten blijven rijden, omdat deze pas belastingvrij word met 40 jaar. Een 2e auto er bij naast is gewoon jammer geld ivm dubbele mrb dan. Goed voor het mileu dat ze die leeftijd hebben opgeschroefd. 😛

    2. Alexander Blaak heeft op gereageerd

      Inderdaad totaal belachelijk, elk voertuig dat zich op de weg bevindt zou technisch in orde moeten zijn, de APK is dus nuttig…..mits uitgevoerd door een onafhankelijke instantie die zelf niet repareert

    3. Frits heeft op gereageerd

      Dat vind ik een sterk argument hetgeen mij tevens het gevoel geeft dat de auto een lekker melkkoetje is, juist de oudste auto’s hebben het meeste onderhoud nodig.
      Ik kan mij de tijd nog wel herinneren dat Johan Bosboom wekelijks een eikenboom liet vallen op ‘het wrak van de week’ die met touwen en plastic aan elkaar moest blijven.
      Zulke onveilige auto’s zien we niet meer sinds de invoering van de APK.

    4. Damen heeft op gereageerd

      Wat je stelt als APK-regel is een verkeerde voorstelling van zaken.
      Het is al lang bewezen dat voertuigen die ouder zijn zeker niet meer risico opleveren. Sterker nog (en daar is ook alles op gebaseerd) juist het tegenovergestelde.
      De stelling is hiervoor geweest (vrijstelling APK) dat eigenaren van een oud voertuig in het bezit zijn van een echte liefhebber. Een echte liefhebber zal zijn voertuig dan ook met alle liefde koesteren.
      Ben zelf ook in het bezit van een oldtimer (1957) en ondanks ik geen APK-verplichting heb ga ik ieder voorjaar naar de garage voor een check-up en wordt alles nagelopen. Doe dit voor mijn eigen veiligheid als voor de andere weggebruikers. Ik hoop dat u hierdoor u mening zult herzien.

  19. henk heeft op gereageerd

    waarom niet de apk bij de rdw stadion laten niet meer bij de garage
    net als de tuv in duitsland ben je een boel rommel van de straat

  20. Hendrix heeft op gereageerd

    Het zijn zakken vullers die VVDers

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Staat genoteerd Hendrix! Volgens mij is dit niet alleen bij die partij maar vind je dit soort mensen langs het hele politieke spectrum.

      1. Alexander Blaak heeft op gereageerd

        Het blijkt wel vooral bij die partij te spelen, volg het nieuws!

  21. Roel heeft op gereageerd

    Als het uitgaat van de VVD gaat het meestal om de centjes..
    De zogenaamde bezorgdheid over de staat van onderhoud van auto’s met hogere kilometerstanden is denk ik niet oprecht.
    Auto’s waar men veel kilometers mee rijd worden daar 9 van de 10 keer ook voor ontworpen en zijn kwalitatief beter dan het doorsnee boodschappenwagentje voor de kleine afstand.
    Er wordt bij het onderhoud ervan ook anders naar gekeken , daarmee bedoel ik dat er verder vooruit gekeken wordt door de garage.
    Die weet ook door de registratie/n.a.p wat voor afstanden ermee worden afgelegd en
    ze zullen ook eerder preventief onderhoud uitvoeren.
    Mevrouw Schultz denkt als politica en niet als monteur of chef werkplaats.

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Ik begrijp wat je bedoelt Roel en wat mij betreft mag er ook wel wat meer balans komen tussen de verschillende belangen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel logisch dat een politica als een politica denkt.

      1. Alexander Blaak heeft op gereageerd

        Politici zouden zich niet moeten bemoeien met zaken waar ze geen aantoonbaar verstand van hebben en als ze dit toch doen, dan niet zonder aantoonbaar advies van duidelijk deskundigen op het gebied waarop een politicus zich meent te moeten begeven…….het is onbestaanbaar dat politici regels en wetten aanpassen op gebieden waar ze onvoldoende kennis van hebben, dit gebeurd maar al te vaak en heeft ernstige maatschappelijke gevolgen, wie het nieuws volgt weet dit

  22. Hendrik. heeft op gereageerd

    De apk is een gewassen neus, vandaag is het goed en een week laten kun je problemen hebben, Apk is een moment opname en kan per dag anders zijn.
    Ja die Melanie Schultz van de VVD die bedenkt wat net als toen met Weekers en de Oldtimers, ze zien niet dat ze alleen maar meer kapot maken, dan dat ze iets opbouwen.

    1. maarten heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens Hendrik ,als ik in de Politiek zat en over de veiligheid ging dan zou ik niet zulke onzinnige dingen bedenken maar iets wat echt de veiligheid verbeterd .Bijvoorbeeld ik werd aangereden klapte een Nissan suv achterop mijn peugeotje 306 de bumper van de SUV is veel hoger dus hij schoof over mijn bumper heen ,ik zou iets in de regelgeving maken dat alle autobumpers zelfde hoogte hebben dat het ook als stootbumper werkt scheelt een hoop lestselshade en autoschades worden beperkter.Ik weet dat dan de modellen minder mooi word .

      1. Alfred heeft op gereageerd

        Auto met Nederlands kenteken zijn conform de Nederlandse eis. Zo niet krijg je geen kenteken of je moet aanpassingen doen.

  23. S vd velde heeft op gereageerd

    De Apk is goed mits het wordt gedaan door een onafhankelijke instantie.
    geen garage op de hoek of kwik fit.
    garages kijken alleen hoe kan ik deze klant melken,NEE niet zeggen klopt niet
    zelf meegemaakt oude auto met 0 gebreken wordt afgekeurd reparatie kost bijna 500 euro na problemen maken in de werkplaats auto mee genomen met dreigement gebeurt er iets is het uw schuld en we melden het bij het Rdw. s middags naar een andere garage 30 min later met Apk en 29.95 armer weer buiten..

    1. Webcare AllSecur heeft op gereageerd

      Wat vervelend om te horen dat jij zo’n slechte ervaring hebt met een garage die jouw auto afkeurde! Het is natuurlijk zo dat verschillende garages er verschillende inzichten op nahouden en daarom kan het zo zijn dat de een jouw auto afkeurt en de ander het wel mee vindt vallen.

      Dit is natuurlijk erg vervelend en kan als onrecht aanvoelen; stel je voor je had jouw auto voor €500 laten repareren! Dat was overbodig geweest. De RDW is belast met de taak te controleren dat keuringen volgens dezelfde maatstaven gaan. Zij zullen hier ongetwijfeld toezicht op houden.

      Het enige wat ik jou aan kan raden, is wat je zelf al goed gedaan hebt: naar verschillende aanbieders van een APK gaan en kijken welke voor jou het beste past! Bedankt voor je ervaring in ieder geval, dit kan anderen flink helpen! Met vriendelijke groet, Joost van AllSecur

    2. J.H.duijverman. heeft op gereageerd

      Bij iedere goed of afkeur heeft de klant/eigenaar van de auto het recht op een aanvraag voor een herkeuring.Wel gelijk melden en wachten.tot dat er iemand van de rdw is gweest.

    3. Alfred heeft op gereageerd

      Volgende keer laten keuren bij rdw zelf.

  24. Peter heeft op gereageerd

    De invoering van de gedwongen keuring heeft geen meetbare invloed op de verkeersveiligheid gehad. Het was simpelweg een van de vele eu maatregelen om vrijheid in te perken. Kosten verhogend en nutteloos.

    1. Webcare AllSecur heeft op gereageerd

      Ik heb de cijfers niet voorhanden, maar ik ga ervan uit dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, wat hier over gaat, deze wel heeft. Het zal dan ook niet voor niets zijn dat deze keuringen verplicht gedaan moeten worden.

      Ik wil het standpunt dat deze maatregel vrijheidsbeperkend, kostenverhogend of nutteloos is ook met klem tegen willen spreken. Als ik op vakantie in landen waar deze keuringen niet verplicht zijn soms auto’s zie rijden, ben ik blij dat het in Nederland verplicht is.. Met vriendelijke groet, Joost van AllSecur

  25. Paul heeft op gereageerd

    Ja/nee. Er zijn de echte oldtimer lief hebbers die hun auto in goede top conditie houden. Maar er zijn ook mensen die zeg maar 2 linker handen hebben. Die net zolang door rijden tot het echt stuk is. Zelf ben ik APK keurmeester en helaas zie ik het laatste te vaak voor komen. Het is niet alleen voor de veiligheid van de bestuurder maar ook voor de andere die gebruik maken van de weg. Ik heb ooit tegen een klant gezegd( laat even weten als je door de straat rijd dan hou ik mijn kinderen binnen). De oude regeling vond ik eigenlijk wel goed voor 1960, geen APK plicht want die oldtimers gaan vaak niet harder van 90 km. Na 1960 licht de snelheid iets hoger. Zelf heb ik een 65 Ford Mustang volledig gerestaureerd, waar ik 130 mee kan rijden op de snelweg. Het is niet omdat ik zelf in het vak zit, maar zo zie ik het in mijn ogen. Het blijft een lastige discussie voor of tegen. Maar ik zou wel willen zeggen laat je oldtimer zeker eens een keer per jaar na kijken en vooral een op de remmenbank. Zodat u weet dat de remmen werken en de auto wel recht remt.

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Wat mij betreft heel goed advies! Bedankt voor jouw reactie Paul!! Groet, Armando

  26. Gerald heeft op gereageerd

    Ik vind dat alle auto’s gekeurd moeten worden, ook de auto’s ouder dan 50 jaar. Het gaat hier om de veiligheid, van de bestuurder maar ook van de andere weggebruikers. Slechte zaak deze wijziging.

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Ik kan je goed volgen Gerald, wat mij betreft ook! ^Hans

  27. Klaas Brouwer heeft op gereageerd

    Prima zo eindelijk zoals het hoort allemaal

  28. Furr heeft op gereageerd

    Kerel zeker nooit in andere delen vd wereld grweest? Ik zie nooit autos met gebreken… ja een kapotte koplamp WOW!!

  29. P. van Gent heeft op gereageerd

    Ik heb er geen enkele moeite mee dat mijn klassiekers (50 jaar en 48 jaar oud) periodiek APK gekeurd moeten worden. De overgang van een jaarlijkse keuring naar een keuring per 2 jaar vond ik al onnodig en het volledig afschaffen van de APK voor auto’s ouder dan 50 jaar vind ik zelfs ongewenst. Niet iedereen neemt zelf zijn verantwoording om zijn auto in goede en veilige staat te houden. Ik heb ondertussen genoeg wrakken gezien die als “in prima staat” werden aangeboden. APK meesters die de regels niet zouden kennen? Zoek dan een vakgarage op in plaats van een filiaal van een van zo’n goedkope banden”expert”.

    1. E.Neven heeft op gereageerd

      Commentaar op Van Gent.
      Uw persoonlijke mening is natuurlijk minder interessant temeer daar hij gebaseerd is op veronderstellingen.
      Zo heeft iedereen een eigen mening en belang!
      Uitsluitend de mening van de verantwoordelijke minister die zeker deskundig advies zal hebben gekregen, is van belang.

      1. Iemand mèt een brein heeft op gereageerd

        Zijn mening telt ook, lamlul.

      2. Alfred heeft op gereageerd

        Ben zelf apk keurmeester. Bij landen om ons heen heb je het op kilometers of 1x in het jaar ongeacht hoe oud je auto is. Dus rij je veel kilometers dan kan het zij dat jou auto 2 of 3 maal in 1 jaar gekeurd moet worden. Dus de beslissing van de minister is naar MIJN MENING niet goed.

  30. THEO JANSSEN heeft op gereageerd

    AUTO,S VAN 50 JAAR EN OUDER VRIJ VAN APK PLICHT IS PRIMA,MAAR LAAT HEM ELK JAAR GOED CONTROLEREN BIJ JE GARAGE,ALS JE DAT ZELF NIET KUNT,HET IS TENSLOTTE VOOR JE EIGEN VEILIGHEID,EN WIE ZICHZELF BESCHERMD,BESCHERMD GEEN ROTTE APPELS..
    THEO UIT OSS.

  31. peter heeft op gereageerd

    Voordat de APK voor het eerst werd ingevoerd (alle wijzigingen die later werden doorgevoerd nagelaten) was het percentage “ongevallen dat een technisch mankement als aantoonbare oorzaak had”, te verwaarlozen. En nu? Waarschijnlijk het zelfde antwoord. Wat de keurmeester ziet als “voor 30% doorgeroest”, ziet de andere als “voor 40% doorgeroest”. Et cetera. Wie er wel bij varen zijn de auto-exporteurs!

  32. apk sucks heeft op gereageerd

    Heel de apk is een grote fars om geld uit je knip te trekken

    Het aantal ongelukken voor dat de apk er was door technische gebreken was te verwaardelozen Net zoals het milieu gedoe de 16 grootste vrachtschepen vervuilen meer dan alle auto.s die er rond rijden

    1. Paulina Stienen heeft op gereageerd

      Een APK keuring is in het leven geroepen voor de veiligheid. En nadat de APK er is gekomen zag men duidelijk dat de veiligheid op de Nederlandse en Europese veel beter was dan daarvoor. Groet Paulina van Allsecur

      1. Klaas Brouwer heeft op gereageerd

        En de premies worden daarom elk jaar meer haha

        1. Bart heeft op gereageerd

          Dat komt door die iriterende doei reklames op tv van tim en tom.. dat kost klauwen vol geld..
          Vandaar ik gekozen heb voor goedkope verzekering…

      2. J de Ru heeft op gereageerd

        Dat is niet helemaal juist Paulina. Het wetsvoorstel kwam van de PvdA met het doel de garagebedrijven een impuls te geven.
        De verkeersongevallen met als oorzaak een
        technisch gebrek lag op 0,5 % inclusief de gladde banden.

        1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

          Beste J de Ru,

          Bedankt voor de aanvulling. Ik vind het interessant om te weten hoe dat toen daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. ^Hans

      3. John g. j. heeft op gereageerd

        Paulina, je moet je misschien iets beter in de stof verdiepen. Dan wist je dat de APK midden 80er jaren van de vorige eeuw is ingevoerd om destijds (ook) in crisistijd de vele slecht draaiende garagebedrijven voor faillissementen te behoeden. Als het nl. om de veiligheid was gegaan hadden we zoals in bijv. Duitsland met zijn TÜV (Technischer Überwachungsverein), wel een onafhankelijke(!) APK keuringsinstantie gehad en niet een “de slager keurt zijn eigen vlees” constructie zoals we die nu hebben! Het is nl. toch te gek voor woorden (zelf meegemaakt) om bij de ene garage een offerte van € 1.300,- te ontvangen en dat een dag later bij een andere garage dezelfde auto direct wordt goedgekeurd. Zelf na een steekproef van de RDW …!
        De eerste garage had namelijk een afkeur bij de RWD gemeld waardoor goedkeuring een dag later door een andere garage bij de RDW vraagtekens had opgeroepen.
        Dus nix veiligheid, de centjes, (loonbelasting, winstbelasting, BTW enz.) daar draait het om …

        Nb. Het aantal ongevallen voortkomend uit technische mankementen was voor en na de Apk-plicht nagenoeg verwaarloosbaar.

  33. At van der Horst heeft op gereageerd

    APK. Strengere APK regels zijn nooit slecht er is echter één maar……deze regels en keuringen moeten dan voor alle in Nederland geregistreerde inwoners, welke in Nederland een auto bezitten, moeten gelden.
    Het is nu echter nog steeds een feit dat personen uit de EU welke zich officieel in Nederland gevestigd hebben, werken, een officieel huurhuis betrekken, en een BSN hebben, rijden in een voertuig met een kenteken van het land van herkomst. het is zelfs bekend dat deze personen andere voertuigen kopen van hetzelfde merk, type en kleur en dan doodleuk hun oude (buitenlandse) kenteken overzetten. Ik vraag mij af of al deze voertuigen verzekerd zijn en of deze aan de geldende APK eisen voldoen.
    Hoe is het mogelijk dat hier niets aan gedaan wordt, zelfs als dit gemeld is?

    1. John G. J. heeft op gereageerd

      Dat komt door de steeds breder wordende “geitenpaadjespolitiek” van de huidige kartelpartijen! Die voor een beloofde toekomstige baangarantie, nu niet in de hand durven te bijten van degene die hun in de toekomst moet voeden!

      1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

        Dat zou zeker een antwoord kunnen zijn. Misschien iets voor jou om dit te veranderen?

  34. frank heeft op gereageerd

    Beste mensen,
    Zelf ben ik ’n oldtimerliefhebber met enkele oldtimers.
    Mijn mening is dat de burger zelf eens wat verantwoordelijkheid voor zijn of haar auto moet krijgen en vooral moet nemen.
    Voor mijn oldtimers geld nu helaas nog ’n APK plicht {gaat er per 2018 van af}
    Voor echte oldtimers gelden heel andere eisen dan voor de hedendaagse voertuigen.
    Dit is voor APK stations ’n regelrechte ramp {zoek maar uit welke regels bij welk bouwjaar hoort}
    Als eigenaar weet je dat vaak het beste omdat je je juist in die auto hebt verdiept!!!
    De APK plicht voor oldtimers is in mijn ogen alleen al om die rede zinloos.
    Bovendien is er bij mij dan ook nog niet 1 oldtimer bekend die niet zeer geregeld grondig nagekeken word.
    Voorbeeld op de APK kijkt men of de auto op dat moment goed remt.
    Wij {liefhebbers} halen zelf de wielen er af en controleren de remvoering op slijtage.
    Bovendien is de APK plicht dan ook heel lastig.
    Zo heb ik ’n auto grotendeels uit elkaar liggen omdat ik hem in perfecte conditie wil houden {was dus ruim goed genoeg voor ’n apk} omdat ik er op mijn gemak aan werk en vaak lang op nieuwe onderdelen moet wachten is de APK nu verlopen dit betekend dus verplicht schorsen en straks per trailer naar de APK .

    conclusie APK voor oldtimers is onzin en alleen maar lastig voor de liefhebber !!!!

    1. Jong heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens! Als je een auto van 50 jaar bezit en er absoluut ook vaak aan sleuteld is het absoluut alleen maar lastig en geeft sleutel stress en als klap op de vuurpijl ook nog eens onnodige kosten omdat de apk keurmeesters heel vaak ook niet eens weten wat wel en wat niet mag. De 1 keurt hem af op iets omdat hij het niet weet en de ander keurt hem wel weer goed omdat hij ook niet zeker weet of er nou bijvoorbeeld wel of niet 1, 2 of juist helemaal geen ruitenwissers op hoeven te zitten of dat ee wel of geen ruitensproei installatie op hoeft te zitten en ga zo maar door. Veiligheid hebben we als grote oldtimer liefhebber prima zelf in de hand en anders kun je altijd een chech laten doen als je twijfelt aan iets. Dus prima om een glijende schaal te krijgen zoals ook in de rest van Europa van kracht is voor 50 jaar en ouder. Mensen ken je verantwoording en wees er zuinig op!!!

    2. Bert heeft op gereageerd

      Je hoeft met een geschorste auto niet per trailer naar de apk, je mag er gewoon heen- en weer terugrijden, neem wel de afspraak uitgeprint gewoon mee. Na goedkeuring kan ook eventueel de schorsing worden opgeheven. Niet andersom.
      Wel WA-verzekeren!

      1. J heeft op gereageerd

        Pas daarmee op: Als er mogelijk een technisch gebrek aan te wijzen is waar zonder het ongeluk niet gebeurd had hoeven zijn trekt de verzekeraar zijn handjes er vanaf als er iets gebeurt onderweg.

    3. arjan heeft op gereageerd

      Als jij een apk afspraak hebt mag je met dat voertuig naar de apk rijden.
      Daarvoor hoeft ie dus niet op de trailer.
      Dat heeft t rdw mij laatst verteld.
      Mvg arjan

      1. J heeft op gereageerd

        Ja van de RDW mag het wel, maar pas daarmee op: Als er mogelijk een technisch gebrek aan te wijzen is waar zonder het ongeluk niet gebeurd had hoeven zijn trekt de verzekeraar zijn handjes er vanaf als er iets gebeurt onderweg.

        1. Albert heeft op gereageerd

          Klopt,verzekeringen hebben in de polisvoorwaarden opgenomen dat het verzekerd voertuig een geldige apk dient te hebben….en aan de andere kant is het ook zo dat je al binnnen 2 maanden voor vervaldatum kunt keuren en komt dit bovenop (dus max 14 maanden) de nwe apk

          1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

            Dat klopt. Ook bij ons geldt dat je auto APK goedgekeurd moet zijn, als je wilt dat we dekking bieden bij een schadegeval. De extra twee maanden na een jaar geldt alleen als je door bepaalde omstandigheden je voertuig niet op tijd kan laten keuren. Hiervoor wordt dan twee maanden ruimte gegeven om alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Gr. Anoe van Allsecur.

    4. Klaas Brouwer heeft op gereageerd

      Helemaal waar

    5. J.D. heeft op gereageerd

      100% mee eens.

  35. wilders heeft op gereageerd

    heb hier auto staan die nog eens een jaar oud zijn en gewoon apk afgekeurd zijn, ja jullie lezen het goed. banden glad lampen die het niet doen. je dochter of zoon maar door de straat lopen en baf je kan niet remen omdat je banden glad zijn. nee zijn heel wat mensen die doorrijden. en die van niks weten. apk gewoon elk jaar. of bij grote beurt. oud of jong modelen. en nee het is geen geld klopperij.

    1. apk sucks heeft op gereageerd

      En jij gelooft in sprookjes

      1. David heeft op gereageerd

        hahahaha ! Ze verzinnen inderdaad talloze dingen erbij, zodat ze extra kunnen verdienen.

    2. Klaas Brouwer heeft op gereageerd

      En jij vuld je zakken lekker

      Hoe kan iemand die niet onafhankelijk is een auto keuren Afkeur is kassa en daar draait het toch allemaal om

      De apk zou gedaan moeten worden door bedrijven die niet mogen repareren begin daar maar eens mee ouwe zakken vuller

  36. Anton Deknatel heeft op gereageerd

    Onder het kopje ‘Huidige APK regels’ mis ik iets betreffende 2.5 liter. Hoe zat dat ook al weer???

    1. Mitch van Poorten heeft op gereageerd

      Hoi Anton,

      Wat bedoel je hier precies mee, kan je iets specifieker zijn in je vraag?

      Met vriendelijke groet,

      Mitch van Poorten
      Allsecur

  37. dick heeft op gereageerd

    Al hoeft mijn volvo uit 1970 maar eens in de 2 jaar naar de keuring, gaat hij toch zeker 2 keer per jaar op de brug voor een beurt of reparatie dan word meteen alles gecontroleerd.

    1. E.Neven heeft op gereageerd

      Wat heeft dit met apk-keuringen te maken.
      Ikzelf kijk mijn auto elke maand na en dit heeft ook niets met apk-keuringen te maken.

  38. Vince heeft op gereageerd

    Waarom worden oldtimers vrijgesteld van een APK, deze autos kun je volgens mij juist beter gewoon ieder jaar een APK keuring laten ondergaan! Er zijn heel veel oldtimer bezitters die dagelijks gebruik maken van hun auto voor woon werkverkeer. Het lijkt mij dat voot juist deze categorie het zinvol is de auto nog eens even een keertje extra te checken.

    1. Mitch van Poorten heeft op gereageerd

      Je moet je voorstellen dat auto’s van 50 jaar en ouder vaak in handen zijn van verzamelaars/liefhebbers. Deze zorgen er echt wel voor dat zo’n auto goed wordt onderhouden. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je hiermee dagelijks naar je werk gaat. De jaarlijkse APK voor auto’s ouder dan 30 jaar blijft wel gewoon (dit wordt ook vaak als oldtimer gezien)

      Met vriendelijke groet,

      Mitch van Poorten
      Allsecur

    2. L.P. heeft op gereageerd

      De huidige oldtimers dan heb je het over auto`s van 40 jaar oud, deze worden niet voor dagelijks gebruik meer gebruikt dit waren de oldtimers van 25 jaar, de kosten voor deze oldtimers zijn namelijk te hoog om hier dagelijks mee te gaan rijden, ik zelf heb een fiat 500L van 1970 deze komt hoofdzakelijk met mooi weer op de weg, ik heb hier niet voor niets goud geld in gestoken om dit door rot weer teniet te doen, het is dan voor mij ook een hobby zoals dit voor de meeste mensen dit is.

  39. Rick heeft op gereageerd

    Schultz is soms een wereldvreemde vrouw die achterlijke dingen bedenkt als ze met haar dikke reet op haar lederen relax faiteuil zit. Wereldvreemd mokkel. Pff.

  40. Shaddy heeft op gereageerd

    Gewoon geld klopperij, nederland word steeds gekker. Nederlanders zouden eigenlijk net als egypte en tunesie rellen moeten uitvoeren zodat de nederlandse regering een keer echt luisterd naar wat de mensen te zeggen hebben. Mensen kunnen al 9/10 dingen niet betalen en dan gaan wel de prijzen en belasting omhoog. En nu ook nog de APK, echt mevr melanie schultz begin is na te denken over wat je nou eigenlijk de mensen aan doet ipv geld.

    1. Geenshaddy heeft op gereageerd

      Of shaddy: werk wat harder zodat je meer te besteden hebt en zeik niet op de regels. Die gelden voor iedereen.

      1. John Spanjaart heeft op gereageerd

        Ik ben zelf APK zeur meester en een APK keuring is zeker geen overbodige luxe in de meeste gevallen. daarbij ben ik zelf ook liefhebber van oude (echte) auto’s en begrijp ik de reactie’s van mede liefhebbers die hun hobby koesteren.Wat dat betreft kan ik beamen dat het gros van de keurmeesters vastgestelde begrippen vaak niet beheersen en dan maar afkeuren,begrippen overigens die vastgesteld zijn door mooie mensen in mooie pakken vanachter een design buro gesitueerd in een prachtig kantoor op een locatie met geweldig uitzicht,gefinancieerd door,jawel,ons,de belastingbetaler.
        De reacties betreffende dat APK,ook wel wegen/houderschapsbelasting,brandstof accijns,etc., min of meer ook wel geldklopperij zijn,is niet geheel ongegrond.
        Ik zal een simpel voorbeeld geven.
        Het gros van de liefhebbers,en vooral de liefhebbers van grotere,al dan niet amerikaanse auto’s, (ben daar zelf een liefhebber van,zo’n grommende, brandstof verslindende V8 bv) . moet noodgedwongen, om het enigszins betaalbaar te houden,kiezen voor een LPG installatie. Deze vorm van gebruik wordt qua houderschaps belasting dus het zwaartst belast.
        Voor uw info; LPG is een afval product,kost niets om te produceren,en is schoner dan electrisch rijden. Deze brandstof wordt echter in Nederland het zwaarst belast,en in het geval het een oldtimer betreft,valt u,gelijk een diesel rijder,volledig buiten de boot. Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Heel simpel; geldklopperij.
        Ter vergelijking; ik woon zelf in Duitsland,en ik betaal voor een LPG-G3 auto van ongeveer 1700 Kg aan wegenbelasting 178 euro per jaar. Waarom? omdat Duitsland belast op mate van vervuiling. eenzelfde auto op LPG kost in NL 378 euro per 3 maanden.
        Het wijzigen van het belastingtarief voor de oldtimers is dus geen kwestie van belasten ten aanzien van het mileu; gewoon een simpel rekensommetje,de baten wegen op tegen de lasten.
        En wij,brave burgers van nederland,pikken dit allemaal.
        Dus de reactie van Shaddy,klopt gewoon.
        Een ieder die vindt,dat we dan maar allemaal wat harder moeten werken,om aan de door onze roverheid opgelegde regeltjes te kunnen voldoen,heeft een betonnen plaat voor z’n kop. Belasting is diefstal,niets meer,niets minder.

        1. Harrie Bours heeft op gereageerd

          Ik ken iemand die een heel oude Amerikaanse bak of lijk opgeknapt heeft en omgebouwd voor LPG. Hij rijdt hiermee iedere dag misschien wel 100 of meer kilometer en betaald vanwege de leeftijd van de auto geen cent belasting. Zelf neem ik het hem niet kwalijk, het is ook een heel geschikte kerel, maar wie kan beweren dat dit eerlijk is?
          Waarom wordt het rekeningrijden niet ingevoerd, ik maak in Nederland nog geen 500km per jaar, de meeste in Frankrijk en Duitsland waar ik dus extra moet betalen, voor mijn Mondeo betaal ik €672 per jaar, dus €1,34 per km!

          1. John heeft op gereageerd

            Hang er een Pools kenteken op, dan betaal je ook niets.

    2. leo heeft op gereageerd

      Shaddy,
      Ja leuk, zoals Egypte. Daar gooien ze inderdaad alles plat als er een verandering komt. Daarom kost een liter benzine daar minder dan een liter ruwe olie. Daarom rijden de meesten in een wrak van een auto. Heb er 5 jaar gewoond en soms in taxi die alleen een handrem had, verder nix.
      Ik ben het trouwens eens met de nieuwe APK regels. Ik heb zelf 3 Old timers. Samen maximaal 1000 km p/jaar. Loop het hele jaar alles langs aan deze auto’s. Dit zal voor alle oldtimer liefhebbers zijn. Of ze doen het zelf of door derde.

      1. John heeft op gereageerd

        Ja, ik loop er bij die van mij ook wel eens langs en nakijken doe ik ze soms ook, vooral als mijn vriendin er mee wegrijd … 😉

  41. Jefry heeft op gereageerd

    Alles wat de Roverheid doet.. is om geld in het laatje te brengen.. ze bekommeren zich echt niet om onze veiligheid.. dat laten ze je denken.. maar ondertussen plukken ze ons kaal. Als voorbeeld roken.. als ze echt om onze gezondheid zouden geven.. dan maken ze nu per direct de pakjes 20 euro p.s. dan koopt noemand meer sigaretten.. maar nee.. dat doen ze niet.. want dan lopen ze miljarden aan accijnzen mis.. dus verhogen ze het elke keer met een tiental centen.. zodat de mensen denken.. oh.. het is maar 20 cent meer..

  42. Ben heeft op gereageerd

    Haal de APK weg bij de ‘gewone’ garagebedrijven en laat het door een onafhankelijke instantie doen. Pas dan kun je de eisen universeel toepassen. Er is nu nog veel willekeur. Wat de ene keurmeester afkeurt wordt door een ander goedgekeurd. En bedrijven halen nu omzet uit een APK keuring. Dan moet zien zo zijn.
    Doe het als de Tüv in Duitsland. Lijkt me een taak voor de RDW.

    1. Patrick heeft op gereageerd

      Nee hoor Ben. Een keurmeester van een autobedrijf is zelf verantwoordelijk voor de apk die hij uitvoert. Maakt hij fouten die in een steekproef van de rdw tevoorschijn komen, dan kunnen hij en het bedrijf hun bevoegdheid kwijtraken

      1. Mitch van Poorten heeft op gereageerd

        Hoi Patrick,

        Ondanks dat het RDW steekproeven uitvoert en strafpunten uitdeelt/APK papieren afneemt, worden er helaas nog steeds bij de APK dingen ‘over het hoofd gezien’. Want zeg nou zelf: hoe vaak krijg je een steekproef? Ik kan mij dus best voorstellen dat je als consument het vertrouwen kwijtraakt in sommige autobedrijven. Het blijft een momentopname, maar helaas zie ik nog vaak veel ellende terugkomen kort na de APK.

        Met vriendelijke groet,

        Mitch van Poorten
        Allsecur

        1. Bob West heeft op gereageerd

          In de afgelopen jaren heb ik al 5 keer een steekproef gehad. Best wel veel.

          1. E.Neven heeft op gereageerd

            Waarom zou een apk-keurstation risico’s nemen waarbij hij zijn licentie kwijt kan raken. Dit weegt toch niet op om een klant maar tevreden te stellen.
            Wat gebeurt als na een ongeval blijkt dat de auto zojuist apk gekeurd werd en toch nog gebreken vastgesteld worden?
            Hoe zit het dan met aansprakelijkheid en verzekering!