wielrenners in het verkeer

Mogen wielrenners de weg op?

Door Redactie

Jaarlijks belanden er bijna 2000 wielrenners in het ziekenhuis door een aanrijding met een auto. Je schrikt je dan ook rot als er ineens een wielrenner op de weg rijdt. Wielrenners moeten zich net als gewone fietsers aan de verkeersregels houden en op fietspaden fietsen. Ze mogen alleen op de weg rijden als er een vergunning voor is afgegeven. Bijvoorbeeld voor een georganiseerde toertocht.

1,5 miljoen wielrenners

Wielrennen. Dat doen al ruim 1,5 miljoen Nederlanders zeker eens per week! En met flinke snelheid. Een wielrenner rijdt met gemak 35 tot 40 km per uur. En dat op een gewoon fietspad.

Gevaarlijke situaties

Wielrennen blijkt dan ook niet zonder risico’s. Jaarlijks belanden bijna 2000 renners in het ziekenhuis door een aanrijding met een auto. Maar ook voor fietsers en voetgangers kan de snelheid van de renners tot gevaarlijke en onverwachte situaties leiden. Bovendien hoor je een wielrenner niet. Ze suizen muisstil voorbij. Alsof de nieuwste hybride auto je inhaalt.

Wielrenner op de weg

De wielrenner hoort dan ook op de weg vindt de Fietsersbond en de Wielersportbond. Ze willen dat amateurwielrenners die in groepen fietsen, net als in België, op wegen rijden waar je bijvoorbeeld maximaal 60 kilometer per uur mag. Beide partijen praten hierover met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Grootste ergernis

De grootste ergernis van andere fietsers, is dat het te druk wordt op het fietspad als er groepen wielrenners fietsen.

Hoe denk jij hierover? Moeten wielrenners op het fietspad blijven of mogen ze op de weg?


Laat een reactie achter


94 Reacties op "Mogen wielrenners de weg op?"

  1. Doet er niet toe heeft op gereageerd

    Wielrenners denken vaak dat alle andere weggebruikers zich aanpassen zodat hun door kunnen…terwijl ze zich maar hebben aan te passen! Zo laat ik regelmatig mijn hond uit in een losloopgebied voor honden…er gaat een fietspad doorheen. Als er fietsers ( algemeen ) aankomen zorg ik dat mijn hond langs de kant gaat….wielrenners die daar met 30 a 40 in grote hoeveelheden langs gaan al scheldend en soms trappend tegen hond denken dat het hun pad is…gaat ook niet lang duren voordat ik er 1 van de fiets afslinger.

  2. Ben Thijssen heeft op gereageerd

    Je kunt niet gaan hardrijden op een druk fietspad in een dorp of stad. In het algemeen geldt dat een groot snelheidsverschil tussen verkeersdeelnemers eerder leidt tot ongelukken. Daarom kun je niet hardrijden (30-40km/u) op smalle drukke fietspaden. Als ik hard wil fietsen ga ik de polder in. Die landweggetjes zijn best goed, veel ruimte en vooral een royaal overzicht, waardoor je kunt anticiperen op gevaarlijke situaties en ergernissen voor kunt zijn. Het moet leuk blijven voor iedereen en ga niet altijd op je strepen staan, ook al heb je voorrang. Blijf oog houden voor medeweggebruikers.

  3. Henk heeft op gereageerd

    Wil je veel van die wielren-ellende in de praktijk zien. Kom kijken in Rhenen in het weekend. Rhenen op een kruispunt tussen de Utrechtse heuvelrug en de Betuwe en met de vele heuveltjes is een ideaal parcours voor die idioten.
    Ze raken achter op een heuvel en proberen de groep in Rhenen weer in te halen. In het centrum mag het verkeer 30 km per uur, maar die borden zien ze niet. Zigzaggen (al scheldend) tussen de auto’s door.
    Stoplichten, fietspaden langs rotonde’s, zebrapaden met overstekende mensen, verkeer van rechts. Dat is voor hen geen probleem.
    Heb je het lef om over te steken, dan schelden en vloeken ze je stijf.
    Nee Rhenen is voor de wielrenner het walhalla.
    Leuke bergje’s, terrasjes en nooit politie, dus wat houdt je tegen om eens lekker asociaal te zijn en dan later lekker lachen om die gasten op de zebra.

    1. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Zijn automobilisten dan allemaal voorbeeldige weggebruikers?Ik woon in een 30km gebied ,niemand die 30 rijdt hoor.Bij mij in de buurt is er dit jaar nog een kind doodgereden door een auto.

  4. miss heeft op gereageerd

    Wielrenners in het verkeer

    Vanaf het voorjaar zijn er weer vaker wielrenners te vinden in het verkeer. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat wielrenners zonder fietsbel op nummer 1 staan van de Fiets ergernissen top-5.

    Met zekere regelmaat komen bij ons klachten binnen over het gedrag van sommige wielrenners. Ze zouden gevaarlijk inhalen en gedragen zich alsof het fietspad alleen van hen is. Gelukkig houden veel wielrenners zich wel aan de verkeersregels, maar degenen die dat niet doen, zorgen voor overlast bij andere fietsers.

    Er zijn wettelijke eisen waaraan een fiets moet voldoen, deze gelden dus ook een racefiets of mountainbike. Echter, vaak ontbreekt op deze fietsen een bel of reflectie. Dus rijdt u met uw racefiets op de openbare weg, zorg dat uw fiets voldoet aan de eisen.

    Voor wielrenners geldt, evenals voor ieder ander weggebruiker, dat het een ieder verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).

  5. miss heeft op gereageerd

    Ze zouden het morten verbieden levens gevaarlijk die wielrenners en totaal geen oog voor de medeweggebruikers. Ze denken dat ze the king of the road zijn. En drukke je soms gewoon aan de kant geven geen voorrang (ik neem die dan nou dan moet je ze eens horen).

  6. gideon heeft op gereageerd

    Al vaak zat wielrenners op een 80 weg zien rijden. Waar duidelijke borden staan verboden voor fietsers. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt, flinke boetes uitdelen aan die mensen

    1. miss heeft op gereageerd

      Fiets in beslag nemen en nooit meer terug geven

      1. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

        Koop ik gewoon een mooie nieuwe!

  7. Zaff heeft op gereageerd

    Wielrenners (fietsen) horen op het fietspad! En hebben zich net als ieder ander aan regels te houden. |En ik als automobilist heb soms moeite als er weer eens een grote groep wielrenners erg hinderlijk voor me rijd op een plek waar ze NIET mogen rijden, om me in te houden en ze niet voor hun irritante noten te rijden. Wat mij betreft mogen ze deze aso’s eens flink gaan aanpakken.

    1. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Auto s geven nog veel meer overlast hoor.

  8. A.N.Gerritsen heeft op gereageerd

    Wielrenners horen niet thuis in het verkeer, in het geheel niet !!! Wielrennen doe je op een afgesloten parkoers of wielrenbaan. Er rijden ook geen raceauto’s op de weg tussen het gewone verkeer.
    Bovendien voldoet een racefiets niet aan de wettelijke eisen, reflectoren en fietsbel zijn in 99% niet aanwezig.

    1. Tiemen heeft op gereageerd

      Waarom niet? Alle auto’s die op de weg rijden kunnen makkelijke hogere snelheden dan toegestaan halen. Het is aan de bestuurder zich aan de wet te houden, zo ook de bestuurder van een racefiets. In uw vergelijking is een bestuurder van een porsche of ferrari, subaru imprezza, golf gti, direkt verdacht en mag alleen in zandvoort op het circuit rijden.
      Komt nog eens bij de de genoemde snelheden uit het artikel niet makkelijk gehaald worden. Duidelijk iemand die het verschil tussen een toerfietser en wielrenner (=prof) niet kent. De weg is van iedereen. Laten we hoffelijk blijven.
      Vele toerfietsers zijn ook auto-bezitters en rijders en zouden zich dus moeten realiseren dat a-sociaal gedrag stom is.

    2. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Dus dan moet ik met mijn auto naar het parcours?

  9. Leon heeft op gereageerd

    Allemaal gezeur omdat er ooit ver in het verleden is besloten om het fietsen veiliger te maken door het aanbrengen van fietspaden. Inderdaad, de fietspaden zijn aangelegd om het veiliger te maken voor de fietsers. Ook juist voor die veiligheidsredenen mogen brommers niet langer binnen de bebouwde kom op fiets paden rijden. Iedereen behoord dus gewoon zijn verstand te gebruiken en voor een zo veilig mogelijke manier gebruik te maken van het verkeer. Het lijkt mij duidelijk dat een wielrenner die 40Km/uur rijd, de openbare weg gebruikt en niet het fietspad. Dan zal je in de auto even 10Km/u langzamer moeten rijden tot dat je er voorbij kan. Dat is een groot verschil met de 30Km/u verhouding tussen een wielrenner en een familie die er rustig met de kinderen op uit is met de fiets op het fietspad… Denk dus aan veiligheid en niet aan je ego of irritatie dat je eventjes wat langzamer moet.

    1. Remco heeft op gereageerd

      Het lijkt mij duidelijk dat wielrenner zich aan de regels dient te houden en op zijn eigen rijbaan(fietspad) dient te blijven. Het is de wielrenner zijn keuze om om recreatieve redenen een dergelijk hoge snelheid(40km/u) te bereiken, en het is dan ook aan de wielrenner on zich aan te passen bij het naderen van ander verkeer(fietsers). En niet aan elke passerende automobilist, die zich keurig op zijn eigen rijbaam bevind. Auto’s die zich moeten aanpassen aan recreative wielrenners zou toch wel de wereld op z’n kop zijn lijkt me. De wielrenner dient dan ook inderdaad met name zijn of haar ego aan de kant te zetten en zijn snelheid te minderen indien nodig. Net zoals een automobilist dat dient te doen voor iedere andere gwregtigde gebruiken van de autorijbaan.

    2. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Ben ik het helemaal mee eens.

  10. Ralf heeft op gereageerd

    Als een wielrenners zonodig wil racen op de weg dan vind ik dat hij/zij zich naar een circuit moet begeven. Immers de openbare weg is er niet om te racen.

    De gemiddelde wielrenner gedraagt zich als een aso op de openbare weg. dit begint de spuigaten uit te lopen. Jammerlijk maar waar.
    Vaak probeer je ze netjes in te halen dan toeter je netjes dat je voorbij wilt en wat krijg je dan ….. de allom bekende middelvinger.

    Ik mag met mijn motor en race auto ook niet de openbare weg op en een wielrenner mag dat wel.
    Ik vind het een raar iets.

    1. Michel heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens,Want wat is het volgende , Groepjes Racewagens OOK op de openbare weg. ASO’s zijn het de al schreeuwend en vloekend anderen van de weg af rossen !

      1. Jack van Deur heeft op gereageerd

        De wielrenner probeert op een milieuvriendelijke manier iets voor zijn gezondheid te doen. Daarmee valt ieder vergelijk met de auto en de motor weg. Die vervuilen alleen maar en gezonder wordt je er ook niet van. Hij probeert daarmee zichzelf vaak te overtreffen van rit tot rit. Ik zelf wielren ook. De automobilisten maar ook andere weggebruikers die hier steen en been klagen zijn zelf vaak ook geen heilige boontjes. Vaak staan er drommen voetgangers gewoon op fietspaden omdat ze voor een verkeerslicht staan te wachten. Automobilisten die het fietspad blokkeren omdat ze even willen bellen of op de kaart willen kijken. Ook vinden andere groepen fietsers dat ze wel met 2 en 3 naast mekaar mogen rijden. Of de fietsers die met oordopjes in voor zich uit dromen. En dan is er nog de groep die slingerend van links naar rechts over het fietspad rijdt. Bussen en vrachtauto’s die opeens op het fietspad staan. Van de week kom ik bij Schinnen van een helling moet ik eerst in de remmen omdat een auto uit parkeer stand gewoon weg rijdt en daarbij het fietspad kruist en 200 meter verder doet ie hetzelfde nog eens omdat hij rechtsaf moet. En alles zonder knipperlichten.

        Om op de essentie van het verhaal terug te komen. Nee een fietspad maakt het rijden op hogere snelheden met een racefiets niet veiliger. Fietspaden verliezen namelijk te pas en te onpas hun voorrang ondanks het feit dat een fietspad bij een weg behoort net zoals alle voetpaden en bermen. Daarbij heb je voor een groot aantal fietspaden in nederland een mountainbike nodig.Al je concentratie gaat op zo’n moment verloren aan het ontwijken van gaten en het opvangen van schokken. Dat is onveilig. Ik mag volgens de wet de meest veilige route nemen. Immers wanneer sneeuw en ijs het fietspad onveilig maken mag ik ook op de weg gaan fietsen. Zorg dus dat het fietspad veilig wordt door: ze goed bij te houden, onze voorrang terug te geven, netjes rechts te rijden, het fietspad vrij te houden wanneer je er niet op hoeft te zijn en zeker geen oordopjes in doen.

        1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

          DUIDELIJK een reactie van een wielrenner. Ook al is het erg makkelijke om hierover mijn ergernis te uiten moeten we ons bij de basis houden;
          Wielrenners zijn fietsers en fietsers horen op het fietspad, PUNT !
          Wielrenners behoren niet tot een clubje wat zich niet aan de wet hoeft te houden, ze gedragen zich echter wel zo en als je er iets van zegt krijg je een bek, zo groot dat mijn Berlingo er makkelijk inpast en als je niet oppast krijg je nog klappen ook.
          Gewoon bekeuren dan is het zo voorbij. Ik heb ze al meermalen, met succes, aangegeven. Een absolute aanrader.

        2. R. Groeneveld heeft op gereageerd

          O ja, voor ik het vergeet Jack van Deur;
          Fietsers MOGEN met 2, 3 of meer naast elkaar rijden.
          Fietsers mogen in verhouding veel meer dan automobilisten maar ze mogen NIET op de rijbaan, gewoon opzouten en het fietspad op

          1. Bas heeft op gereageerd

            Nee fietsers mogen met 2 en niet meer naast elkaar rijden!!!!
            Dus niet met 3.

    2. dick zwier heeft op gereageerd

      ik ben het geheel met ralf een en daarbij voldoen de meeste van de fietsen niet aan de wettelijke eisen welke aan een fiets gesteld worden .
      waarom die fietsers op de rijbaan als er een fietspad is wij rijden met onze auto’s ook niet als een stel aso’s over de fietspaden ik mag graag fietsen maar wat de wielrenners af en toe doen alsof de weg alleen voor hun is geen woorden voor nee gewoon op het fietspad en aan alle wettelijke verkeersregels houden en zeker geen toestemming voor de rijbaan dan lopen we met de autos ook minderkans op de gbruikelijke dreunen op het autodak en trapen tegen de wagen

    3. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Je zit het wel allemaal zwart wit.Ik scheld nooit iemand uit en ook geen middelvinger.

  11. Jelle heeft op gereageerd

    De wielrenner let op dat hij anderen niet onnodig hindert en de fietser zorgt ervoor dat hij de racefietser niet onnodig hindert. Prima oplossing. Beetje verantwoording nemen dan nemen andere dat ook!

  12. Joop heeft op gereageerd

    Wielrennen is een sport en een sport beoefen je op/in een bijbehorende faciliteit.
    Voetballen doe je op het veld of in de zaal, racen doe je op het circuit etc etc.
    Wat voor wereld zou het worden als elke sport op straat uitgeoefend zou worden.
    Ik zie het al voor me: Weg met Circuitpark Zandvoort gewoon elke zondag in de binnenstad van Amsterdam een race houden.
    Potje voetbal op de Coolsingel.

    Hou de zaken waar ze moeten zijn. In dit geval op de speciale wielerbanen en niet op de openbare weg!!!!!!

    1. Wil heeft op gereageerd

      Beste Joop,
      De overheid investeert in voetbalaccomodaties, hockeyvelden, zwembaden, schaatsbanen, etc. maar geeft nauwelijks een cent uit aan wieleraccomodaties. Wel vreemd want wielrennen is een van de meest duurzame sporten die er zijn. Geen vervuiling en geen energiegebruik.
      Waarom dan niet toestaan dat er op zondagmorgen, wanneer half Nederland op een oor ligt, de 1,5 miljoen toerfietsers hun geliefde sport beoefenen op een veilige manier? Onder veilg versta ik met volgbus voorzien van waarschuwingbord en zwaailicht en rijden in groepen 2 aan 2, zonder de as van de weg te overschrijden.

      1. Ruud Paap heeft op gereageerd

        O vandaar dus dat ik de hele dag wielrenners zie langskomen! En de as van de weg overschrijden/hardlopers hinderen en meer van die zaken. Nee, weg met die wielrenners, ze gaan maar naar een afgesloten circuit.

    2. Harma van Dijk heeft op gereageerd

      Ik vind dat wielrenners ook van de fietspaden moeten.Gisteren een ongeluk geschrokken van een enorme brul van een wielrenner waardoor ik abrupt in de remmen schoot en omviel.Kwam terecht op mijn elleboog en fiets kapot. Wielrenner reed gewoon door.Was op de weg langs de duinen waar hij met een bloedgang moeders met kleine fietsende kindjes passeerde.Veel wielrenners menen meer rechten te hebben dan gewone fietsers.Je moet maar aan de kant gaan anders volgt een scheldkannonade.Je kunt geen 40 km of nog harder rijden op een fietspad.

    3. Kurt heeft op gereageerd

      Mijnheer is ook de slimste thuis zeker ? De sportzaal van de wielrennerij is DE OPENBARE WEG !!! BAANwielrennen gebeurt op een baan WEGwielrennen op de WEG… Wees als chauffeur of recreatieve fietser een beetje minder egoïstisch en laat mensen deze aloude sport vrij beoefenen ….

      1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

        Hallo Slimme Kurt;

        Even ter info: het fietspad is ook “de weg” evenals langsgelegen paden bermen en zijkanten ( wettelijke tekst) dus als je weer een iemand onheus bejegent zorg dan dat je je verhaal kunt staven.
        Inderdaad, wielrennen doe je op de WEG dus op het fietspad want je bent fietser.

    4. Z heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens. En nog een andere punt dat eerder al vermeld werd. Wielrenners zijn niet te horen, ze komen met een hoge snelheid maar waarom gebruiken ze geen bel? Ze kunnen gewoon aangeven dat ze je benaderen zoals een snor- of bromfietser het ook kan doen. Wielrenners zijn gewoon onverantwoord, egoistisch en levensgevaarlijk.

    5. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Autoracen is geen sport.

  13. hans kazan heeft op gereageerd

    Heerlijk om deze discussie te lezen. Geeft me opnieuw een goed voorbeeld van de hedendaagse maatschappij.
    Samen voor ons eigen en laat de rest de rambam krijgen!

  14. peter v Schijndel heeft op gereageerd

    Wielrenners zeker op de weg!

    De snelheid is vaker nog hoger dan 40km per uur.

    Met 40km per uur langs in en uitritten rijden (auto’s zien je gewoon niet) zelfs niet als je snelheid mindert.

    Ik ben er dus een groot voorstander van.

    1. Kurt heeft op gereageerd

      U heeft groot gelijk mijnheer. Laat wielrenners met bijhorende UCI-vergunning op de weg rijden… Dit is de meest logische en veilige oplossing… Het wordt tijd dat het voorbijgestreefde vervoersmiddel der egoïsten (de auto dus) wordt ingeperkt…

      1. dick zwier heeft op gereageerd

        ja ram die fiets maar voor de auto geeft niets de wielrenner doet toch niets verkeerd

      2. Kalf heeft op gereageerd

        Kurt,

        Ik denk toch wel een van de simpelste reacties in deze discussie. Zoals al een aantal keer aangegeven, fietsen op het fietspad!!! Dat jullie 40km per uur fietsen moeten jullie weten. Als er dan mensen zijn (op het fietspad) die daar last/hinder van ondervinden, ga je dat maar lekker met die groep oplossen en niet de uitweg zoeken bij een compleet andere groep weggebruikers!! Opmeuren van de openbare weg, voor je het weet lig je in de berm! Een auto uit een uitrit koppen lijkt mij plezieriger dan afremmen tegen een auto die 50km/uur rijdt.

  15. Tales heeft op gereageerd

    Dit is een non discussie er zijn nog genoeg verkeerdarme wegen waar een fervent wielrenner, waartoe ik ook behoor, zich lekker kan uitleven.

    Net als onder de automobilisten zijn er ook haantjes onder de wielrenners, laat ze maar kraaien!

    1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

      Een wijze reactie, Chapeau.
      Groet, Rob

    2. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Helemaal mee eens!

  16. marc heeft op gereageerd

    Wielrenners toe laten op auto wegen buiten de bebouwde kom is een prima oplossing om te voorkomen dat ze in het ziekenhuis belanden….want dan rijden de meeste zich ongetwijfeld dood. Geen enkele wielrenner heeft verlichting, een bel of reflectie op de fiets, dus bij condities met minder zicht zijn ze moeilijk te zien. Wielrenners denken ook niets van dit alles nodig te hebben, want ze vinden dat de rest van de weggebruikers maar ruim baan moeten maken voor de wielrenners. Links en rechts inhalen, over de stoep, tussen twee rijdende auto’s door, tegen de rijdrichting in de rotonde over, ik heb het allemaal al herhaaldelijk gezien. Wielrenners rijden op de openbare weg nu al of ze een wedstrijd rijden en brengen zichtzelf en andere weggebruikers daarmee in gevaar. Ze moeten niet op de weg buiten de bebouwde kom en bij voorkeur ook niet binnen de bebouwde kom, maar gewoon op een afgesloten circuit. Motor racen en F1 doe je immers ook niet op de openbare weg.

    1. Tess heeft op gereageerd

      Ooit gehoord van generaliseren? Ik heb een bel EN licht op mijn racefiets en alle wielrenners die ik ken rijden netjes en sociaal!

    2. Kurt heeft op gereageerd

      Wanneer ik ’s winters train dan heb ik voor schemering demonteerbare verlichting…. simpele oplossing die de racefiets geen schade aan doet….

    3. R. Groeneveld heeft op gereageerd

      Marc;
      Niet te vergeten: door rood rijden, ook schering en inslag bij die lui want ze hebben de vaart erin en willen niet stoppen. Maar als je er dan 1 schept als automobilist heb je het nog gedaan ook.
      Zelf meegemaakt, gelukkig, na 2 rechtszaken, goed afgelopen

      1. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

        Eigenlijk zijn wielrenners het zelfde als automobilisten houden zich ook niet aan de regels,kijk maar naar al die verkeersboetes die jaarlijks worden uitgeschreven.

  17. Willy heeft op gereageerd

    wees een heer(dame) in het verkeer en hou je aan de regels fietsers op het fietspad,
    duidelijk toch?
    trouwens hebben ze nog geen fietsbel (kosten € 2.50)
    op de fiets,
    maar wel en dure fiets kopen van meer als €1000.00

    1. martijn heeft op gereageerd

      Ja eigenlijk zouden ze wel een bel moeten hebben, maar dat is weer extra gewicht. Iets wat ze zo min mogelijk willen hebben.

      (Ikzelf heb wel een bel op me racefiets om te kunnen bellen)

    2. Kurt heeft op gereageerd

      Zelfs met een bel horen de meeste voetgangers of “recreatieve” fietsers je niet… Mijn stem is mijn bel !!!! Véél efficiënter en nog goedkoper dan 2,5 euro :-p …. Man man man wat voor onverdraagzame e.kels leven de dag van vandaag toch zeg….

      1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

        Sorry Kurt maar jij krikt dat imago niet echt op

      2. schijthekel aan wielrenners heeft op gereageerd

        Elke reactie van Kurt is dommer dan de vorige. Ga zo door knul.

      3. Richard heeft op gereageerd

        Nou wat mij betreft luister ok niet naar geschreeuw van de heren/dames wielrenners ik moet een bel op mojn fiets hebben heb ik die niet over treed ik de wet dus ik heb het idee dat de heren/dames wielrenners vrij zijn en de wet voor hun niet geld.

  18. Rob heeft op gereageerd

    Zolang we ons zelfs nog druk kunnen maken over wielrenners wel of niet op het fietspad……….!?! Het is een kwestie van tijd voordat de politiek met maximale snelheden voor fiets- en voetgangerspaden komt!

  19. Freddy heeft op gereageerd

    wielrennen is sport.
    sporten doe je niet zomaar op de openbare weg.
    wielrenners moeten zich aan de regels houden.
    op de weg is helemaal levensgevaarlijk.
    wegwezen met die maniakken.
    ga maar op een wielerbaan racen.

    1. Maarten heeft op gereageerd

      Brommertjes zijn irritant: dan op de weg, dan weer op het fietspad. Afschaffen die dingen.
      Fietsers met een electro moter horen ook niet op de weg. Die zijn pas gevaarlijk. Kijken nergens naar.
      Wandelen is een hobby, dat doe je dus ook niet op de openbare. Weg dus met alle voetgangers op de weg. Ga maar in de berm lopen als je zo nodig wilt lopen.
      Klootschieten is ook een sport. Dat doe je dus ook niet op de weg. Wegwezen!
      Vrachtwagens rijden de helft van de tijd leeg. En er moet trouwens al meer met de trein gebeuren. Weg dus met alle vrachtwagens.
      Autorijden is eigenlijk ook niet altijd noodzakelijk. Dus ook niet nodig in het openbaar. Ook oprotten!
      Zo wordt het lekker rustig op de ‘openbare’ weg.

      Nu even serieus: iedereen in het openbaar dient zich aan regels te houden, die zijn er al genoeg in Nederland. Mensen die dat niet doen, moeten worden aangepakt. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor wielrenners.
      Einde gezeur.

      1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

        I rest my case, wijze woorden Maarten

    2. Jan de Rooij heeft op gereageerd

      Blijkt uit de laatste reacties maar weer hoe onverdraagzaam sommige mensen zijn.
      Ik ken ook nog een paar maniakken in auto’s die als ze een fietser (toerfietser) zien een waas voor hun ogen krijgen en dan hun sterkere positie eindelijk waar kunnen maken.
      Heb een beetje geduld met elkaar alstublieft.

    3. Jurgen Dickhoff heeft op gereageerd

      Auto s ook weg nog goed voor het milieu ook.

  20. desmond heeft op gereageerd

    als wielrenners op een 50 kilometer weg 50 kilometer kunnen rijden dan mogen ze van mij op de weg..zo niet dan mooi op het fietspad.
    het is zo irritant als een wielrenner voor je zit en rustig zit te touren met 35/40 km terwijl jij gewoon 50 wil rijden.
    ik toeter meestal. want als er gevaar is mag je toeteren.
    en somige rijden midden op de weg..

  21. mark heeft op gereageerd

    lol een wielrenner is gewoon een fietser dus hoort die dan ook echt op het fietspad , maar ja een wielrenner rijd toch al op de weg bij ons in Groningen ook al licht er een heel mooi fietspad bij en de politie doet er niks aan dus .

    Wielrenners (natuurlijk niet allemaal zijn een paar echte wielrenners bij die zich wel gedragen.)zeker 90% houd zicht toch niet aan de regels gewoon hard door rood rijden met zijn drietjes naast elkaar enz.

    maar ja wat doen wij eraan .gewoon de wielrenners op fietspad laten.

    1. Kasper heeft op gereageerd

      Hoi Mark,
      Een wielrenner HOORT op de weg (correct weergegeven), dan is het dus ook hij RIJDT op de weg. Een fietspad LIGT en een lamp geeft LICHT. Ik HOUD ZICHT (op de weg), hopelijk HOUDT de wielrenner ook ZICHT (op de weg) en HOUDT hij ZICH ook aan de regels.
      Maar ja, wat doen we aan dit taalbederf?

  22. Marit heeft op gereageerd

    Lekker op de weg! Die is meestal beter dan het fietspad! In de bebouwde kom dan 🙂

  23. Jan de Rooij heeft op gereageerd

    Nederland is een klein landje (net een postzegel) waar eigenlijk teveel mensen wonen die allemaal recht hebben op het gebruik van de weg (w.o.fietspaden). Gewoon de verkeersregels respecteren en elkaar de ruimte geven.Ik ben zelf toerfietser en zie ook wel dingen die niet door de beugel kunnen (zowel van fietser(s) en automobilisten).Ik ben voor het gebruik door groepen toerfietsers van de weg i.p.v. het fietspad voor de veiligheid van de overige fietsers. Van de automobilisten verwacht ik dan wel enige voorzichtigheid (net als van de toerfietsers overigens.
    Kortom we moeten elkaar accepteren en de ruimte gunnen.
    Dan maar 5 seconden later op de plek van bestemming aankomen.

  24. Eric heeft op gereageerd

    Gewoon als iedereen je als fietser op een racefiets, want wielrennen doe je in een koers, je aan de verkeersregels houden. Dus op het fietspad rijden. Als je zo’n gemankeerde Joop Zoetemelk aanrijdt buiten jouw schuld, is de ellende voor de automobilist. Zeker niet sportief maar asociaal dit gedrag van deze vnl. oude heren die zo hun mid-life crisis denken te kunnen bezweren. Andere snelheidssporten doe je toch ook op een afgesloten circuit. Waarom deze rare uitzondering?

  25. selleke heeft op gereageerd

    Gewoon aan de verkeersregels houden. Dus rechts heeft voorrang. Er zijn heus ook goede groepen die wielrennen maar bij ons in Brabant zie ik heel vaak uitwaaierende groepen die zich aan geen enkele regel houden alsof ze in een koers zitten op afgezet terrein. En dan schelden en foeteren als een auto van rechts doorkomt of toetert omdat hij niet kan passeren. Daar erger ik me mateloos aan.

  26. Fidel heeft op gereageerd

    Wielrenners horen op het fietspad en al is het niet veilig voor andere fietsers moet het zelfs beperkt worden tot op speciale wielerbanen die waar ik vandaan kom gewoon bestaan. Net als andere race sporten in een gecontroleerde veilige omgeving. Wielrenners zijn een zeer groot iritatie punt op de openbare weg.

  27. Jelle heeft op gereageerd

    Levensgevaarlijk als deze de weg opgaan. Gewoon op het fietspad houden en dan passen ze hun snelheid en gedrag maar aan. Een ferrari kan ook dik 250km/h maar dat mag en kan ook niet op de Nederlandse wegen. Waarom zou dit niet gelden als je op de fiets zit.

  28. Marcel heeft op gereageerd

    Iedereen dient zich in eerste instantie aan de (verkeers)regels te houden. Ten tweede is het verstandig om rekening met elkaar te houden in dit drukke landje. Ten derde is het handig om je rust te bewaren, gek doen brengt je niet sneller van A naar B. Als we dat doen, is het voor iedereen best prettig op de weg. Maar ik lees hier dat het toch vooral aan de ander ligt en nooit aan onszelf. De fietser wil de wielrenner van het fietspad hebben en de automobilist wil de fietser vooral niet op de rijbaan zien etc…. Zo wordt het nooit wat 🙂

  29. annemiek heeft op gereageerd

    in ieder geval een harde bel op de fiets en verplicht te bellen als ze je gaan passeren !

  30. Paul heeft op gereageerd

    Wat mij betreft: wielrenners op de weg waar brommers dit ook mogen. Een wielrenner rijdt doorgaans met een vergelijkbare snelheid als een brommer mag, zo’n 30 tot 40 km/h. De argumenten om brommers op de rijbaan te laten rijden gaan net zo goed op voor wielrenners. Belangrijkste is de veiligheid op het fietspad, die door het snelheid verschil met gewone fietsers in het geding komt. Ander punt is dat het overige verkeer op het fietspad niet zulk snel verkeer verwacht.

  31. Paul Deen heeft op gereageerd

    Het lijkt mij een goed idee om wielrenners de keuze te geven de weg of het fietspad te gebruiken naar omstandigheden. Met mooi weer kun je dan beter anticiperen op het drukkere fietsverkeer (met kinderen) door meer gebruik te maken van de weg.

  32. Jakkes heeft op gereageerd

    Een wielrenner is een fietser, en fietsers horen NIET op de weg.
    Daar komt bij dat als recreatieve wielrenners in een groep rijden men meteen denkt dat ze in de Raboploeg prof wielrenner zijn geworden. Ze waaieren met 4 of 5 man naast elkaar de weg over en hinderen het gemotoriseerde verkeer, waar die weg in eerste instantie voor is aangelegd. Links en rechts voorbij vluchtheuveltjes en bochten aansnijden alsof men alleen op de weg zit. Maar owee als ik als autorijder er een aanrijd,…….dan ben ik de pineut omdat men dan opeens wel fietser is en daarmee een ” beschermde” verkeersdeelnemer is. Verder voldoet een race fiets niet aan de wettelijke eisen die in het voertuig reglement staan beschreven voor deelname aan het verkeer.

    GEWOON LEKKER THUIS FIETSEN OP DE HOMETRAINER …..

    1. Fietser heeft op gereageerd

      Ik doe al heel lang aan mountainbiken, met bijbehorende wedstrijden. Als ik op de weg ga trainen, en op het fietspad blijf, wordt er ook niet naar mij gekeken, automobilisten die je van de weg af drukken als ze willen afslaan. Andere fietsers die in hun eentje links op het fietspad rijden waardoor ik de weg op moet. Als ik ergens door de bebouwde kom heen moet, zijn onoplettende medeweggebruikers het grootste gevaar. Denk maar niet dat ik niet oplet als ik op de fiets zit, constant 100% aandacht op het verkeer houden. En over het feit dat een racefiets niet aan de wettelijke eisen voldoet, dat doet een oma fiets ook niet en die rijden er nog meer rond dan racefietsen. We moeten met zijn alle gebruik maken van de weg, dus niet alleen automobilisten(autowegen zijn natuurlijk een ander verhaal, maar de gewone openbare weg is van alle voertuigen). Fietsen gaat trouwens vooral om techniek naast uithoudingsvermogen, probeer maar aan je techniek te werken op een hometrainer( en waarschijnlijk bedoel je een rollerband want een hometrainer staat naast een roeiapparaat in de sportschool.

      1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

        Nog een doorn in het oog, de mountainbiker.
        O fietser, even dit als reactie op je wijze woorden “denk maar niet dat ik oplet” prima, doe ik dat ook niet meer.

  33. N D van den Berg heeft op gereageerd

    De wielrenners horen gewoon op het fietspad en niet op de weg het is veel te gevaarlijk de Politie moet hier meer op toe zien en verplicht een Fietsbel op de wielrijdersfiets dan kunnen ze van afstand bellen het is zeer gevaarlijk als je ze niet aan hoor komen.
    Gewoon verplichten net als bij elke fiets.

  34. Als het uitmaakt heeft op gereageerd

    40 jaar oud. gewoond een gereden in 6 of 7 Europeaanse landen
    het is heel simple !
    De meeste Nederlanders mogen naar mijn geweten niet de weg op ! Punt!
    Auto of fiets!
    Iedereen krijgt zijn rijbewijs toch ? als niet in 1 of 10 keer maar uiteindelijk toch . Goed Nederlands! al JIJ MAAR BETAALD ! Goed toch …

    Als jij maar 50 rijd, en niet vergeten licht aan
    middags volle zon maar zeker licht aan .,

    Mijn conclusie
    Nederlanders kunnen niet rijden! Zeiken JA rijden Nee

    1. mzn heeft op gereageerd

      ga eens goed nederlands leren en kom dan terug om te oordelen, kijk eens een keer naar wegmisbruikers, het zijn altijd dezelfde types die een grote mond hebben, zoals jij.

  35. Snoerke heeft op gereageerd

    Bij wielrennen is van toepassing dat de goeden onder de slechten lijden. Er zijn erg veel wielrenners die een sterk verhoogd bewustzijn van alles op en rond de weg hebben. Veel wielrenners zullen zich erin herkennen dat ze beter zijn gaan autorijden sinds ze fietsen.

    Op de weg zie ik daarentegen ook veel mensen die net zijn begonnen met wielrennen, die de kneepjes en handigheidjes van ’t snelfietsen nog niet onder controle hebben. Vergelijk het met een beginnend autorijder: die moet ook even inkomen voordat hij vloeiend kan rondrijden.

    Tip: leer van elkaar en spreek ALTIJD fietsregels af! Leer zo snel mogelijk communiceren in woord en gebaar. “Auto tegen!” “Fietser mee!” “Vrij!” (bij oversteken). Leer welke handgebaren er zijn voor dingetjes en mensen op of langs de weg.

  36. Pascal heeft op gereageerd

    Nee natuurlijk niet! Wat een onzin zeg.
    Erger me dood aan ‘Wanna-be-Tour-renners’ die niet aan de kant willen. Als je zo nodig wilt wielrennen, dan doe je dat maar op en circuit, net als andere wielsporten.

    1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

      Pascal;

      Ze willen ALTIJD aan de kant hoor, althans bij mij wel.
      Soms met een beetje hulp maar ze gaan opzij als ze rijden waar ze niet mogen rijden, gegarandeerd.

  37. Andre heeft op gereageerd

    Dus niet harder dan 30 of 50 km.wit spatbord en dynamo en verlichting….

  38. Bas heeft op gereageerd

    Wielrenners op de weg, binnen de bebouwde kom. Uit ervaring als wielrenner weet ik dat het levensgevaarlijk is op het fietspad. Auto’s uit zijstraten knallen vaak zonder pardon hun auto over het fietspad heen. Hun focus ligt op de weg waarop ze willen gaan rijden en niet op het fietspad dat ze daarbij doorkruisen. Zeker bij onoverzichtelijke zijstratem levert dat hele gevaarlijke situaties op. Dagelijks lig ik bijna op de motorkap van een auto omdat de bestuurder zonder te kijken het fietspad doorkruist. En wat ik heel frapant vind. Brommers rijden binnen de bebouwde kom ook niet op de fietspaden. Wielrenners halen met gemak de zelfde snelheid en dragen ook een helm. Behalve het motortje zijn er alleen gelijkenissen tussen brommers en wielrenners. Wielrenners niet op het fietspad in de bebouwde kom. Ik ben er voor! Dan wordt je tenminste niet over het hoofd gezien.

  39. John heeft op gereageerd

    Ik heb ansich geen problemen met wielrenners op de (auto)rijbaan, maar dan moeten zij zich wel aan de regels houden. Dus niet alle stilstaande wagens (voor rood verkeerslicht) inhalen en de weg doorkruizen van gemotoriseerd verkeer, dat groen licht heeft.
    Gebeurt hier regelmatig en levert levensgevaarlijke situaties op.
    En dan zijn ze boos wanneer je toetert als je een noodstop voor ze moet maken… Ook voor hen gelden de verkeersregels in NL!

  40. Martijn Arensman heeft op gereageerd

    Ik vind, ik vind,ik vind….. Zo irritant, klagen en niets toevoegen aan de discussie Patricia, Marianne, Lars!!

    Draag constructieve ideeën aan waarbij er voor zoveel mogelijk een veiligere situatie ontstaan. Vraag je eens af waarom er zoveel ongelukken met fietsers en wielrenners gebeuren. Ligt dit aan de wielrenners of andere oorzaken? Nee, gewoon je ongezouten “ik vind, ik vind” mening uiten omdat je niet tot de doelgroep behoort..
    jullie zijn zeker ook van PVV, LPF of TON stemmers..
    Veel klagen en niks toevoegen…

    1. R. Groeneveld heeft op gereageerd

      Martijn, als je zelf niets constructiefs aandraagt in deze discussie waarom neem je dan deel?
      Er is maar 1 oplossing, niets met creativiteit of ideeën te maken.
      Wet is Wet, houd je eraan en het is opgelost.
      Houd je je er niet aan: dikke vette bekeuring, krijgen wij ook.

  41. Brands heeft op gereageerd

    De wielrenners moeten zich eens achter hun oren krabben. Zij maken de fouten op de weg en niet de automobilist. Ten eerste mogen ze niet op de weg rijden en ten tweede hebben ze overal lak aan.
    Zo is er van de 10 wielrenners die geen bel hebben op hun race fiets, en trekken zich niks aan om met hoge snelheid de rijwielpaden in beslag te nemen en de andere fieters in de berm te rijden. En dan rijden ze wel soms met drie man naast mekaar waar dit mogelijk is.
    Dat zij maar eens naar hun eigen onfatsoenlijk gedrag kijken. Als zij zich bekeren dan wordt het 90% beter op de rijwielpaden.
    Ik zelf zit namelijk ook op de race fiets maar houd mij wel degelijk aan de verkeersregels. Zo doende is mij nog nooit iets over komen en ik fiets al meer als 25 jaar op de race fiets je ziet maar zo kan het dus ook.

  42. Ernst heeft op gereageerd

    Al 45 jaar rij ik op een (race)fiets en ben 2x in een wedstrijd en 2x op de openbare weg gevallen. Het gehele jaar door zijn de fietspaden vrij en ruim genoeg maar, op zonnig zondagen dan pakt heel Nederland de fiets en rijden ouderen met fietstassen, kleine kids en racefietsers door elkaar. Dan is het inderdaad belangrijk dat je rekening met elkaar houdt.
    Het meeste commentaar over wielrenners komt in mijn ogen van mooiweerrijders die schrikken als ze worden ingehaald. Ik merk het ook in het buitenland tijdens afdalingen. Het is geen Nederlands “ding” maar bestuurders worden niet graag ingehaald door een relatief stil voertuig. Ik schrik zelf ook van elektrische scooters die mij willen inhalen. Daarbij is het ook opvallend dat gewone fietsers wel opzij gaan voor bromscooters die minder hard rijden dan wielrenners. Gewoonweg omdat ze lawaai maken.
    Daarom kondig mijzelf aan zeg ik altijd “Pardon” als ik wil passeren en “Bedankt” als ik erlangs rij, ik hou snelheid in voor ouders met kinderen en rij op de rijbaan als het fietspad – in mijn ogen, geen optie is. De rijbaan gebruik ik ondanks dat het gevaarlijker is, voor uw fietsplezier daarbij hoop ik op begrip van de automobilist die met zijn luxe stoel, airbags en kreukelzones geen reden tot klagen mag hebben.
    Dat gaat al jaren goed en als automobilisten minder vooringenomen, iets verdraagzamer zijn en op tijd van huis vertrekken, dan hebben we allemaal een prettig weekend.

  43. Matthijs heeft op gereageerd

    Vanuit mijn perspectief als fiets- en wielren liefhebber:

    ’s Weekends met mooi weer is het dringen geblazen op de fietspaden. De snelheidsverschillen tussen wielrenners en fietsers (maar ook tussen fietsers en elektrische fietsers) is groot.

    Met een groep van meer dan 4 renners is het wat mij betreft goed voor te stellen om gebruik te maken van de weg i.p.v. fietspad. 2 dik rijden om zichtbaar te blijven en inhalen door auto’s mogelijk te houden.

    Tot 60km wegen is dit te doen. Voor 80km wegen is het snelheidsverschil met gemotoriseerd verkeer te hoog. In 99% van de 80km wegen ligt er een breed fietspad naast.

    Toch blijft de stelregel dat ook wielrenners rechten, maar zeker ook plichten hebben in het verkeer.
    – Bellen als je in wilt halen,
    – Aangeven hoeveel fietsers er nog achter je aankomen
    – En de laatste rijder die met een kort ´dank je wel´ de rij sluit
    Doet al wonderen voor de veiligheid en sfeer op het fietspad

  44. lars heeft op gereageerd

    Ik vind het raar dat het er maar zo weinig zijn, ze rijden meestal als kippen zonder kop rond en houden zich aan geen enkele regel. Ze zouden wielrennen op elke weg moeten verbieden! Laat ze lekker op de wielrenbaan rijden. Ik voetbal toch ook niet op de autoweg

  45. Leendert heeft op gereageerd

    Van mij mag een wielrenner onder voorwaarden wel de weg op. Wel voldoende zichtbaar en opvallend! En laat ze dan niet aan de zijkant ‘rennen’, maar hun plaats op de weg ‘opeisen’ zoals een motorfietsbestuurder dat ook doet. Dat lijkt me minder gevaarlijk.

  46. r.looije heeft op gereageerd

    Ze moeten zich gedragen zoals elk andere fietser

    dus gewoon op fietspad en waar het kan kunnen ze met 2 aan 2 rijden, ze moeten niet gelijk alles claimen zoals 99,99% vaak doet

  47. Marianne Stevens heeft op gereageerd

    De wielrenner moeten gewoon op het fietspad blijven, als ze willen racen dan gaan ze maar naar een racebaan, en meestal blokkeren ze ook nog gewoon de weg

  48. Patricia van Duin heeft op gereageerd

    Ik vind niet dat wielrenners de weg op mogen! Ik vind ze zeer irritant en hinderlijk op de weg!