startpowernap

Microslapen: hoe blijf je wakker in de auto?

Door Redactie

Slaperig achter het stuur zitten: we geven het niet graag toe maar ik denk dat heel veel mensen hier weleens last van hebben. Je reageert een stuk trager en je hebt minder controle over je auto. Erg gevaarlijk dus, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Allsecur geeft je graag wat tips om de volgende lange autorit een stuk aangenamer te maken.

Waarschuwingen

Deze slaapperiode van slechts enkele seconden, ook wel de microslaap genoemd, treedt meestal op bij monotone activiteiten. Vaak heb je niet eens door dat je even bent weggezakt. Slechts een fractie van een paar seconden, kan enorme gevolgen hebben voor jou en andere weggebruikers.

Er zijn steeds meer autosystemen die je waarschuwen als je aandacht verslapt tijdens het autorijden. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je lang over een doorgetrokken streep rijdt, of te weinig afstand houdt van je voorganger. Echter, zijn deze waarschuwingssystemen nog niet doorontwikkeld om per persoon te reageren op zulke situaties. Elke persoon vertoont namelijk andere verschijnselen tijdens vermoeidheid.

Je radio harder zetten of je raam open: geen oplossing om vermoeidheid tegen te gaan

Het zou toch makkelijk zijn als we de vermoeidheid kunnen tegengaan door de radio harder te zetten, of een raampje open te zetten. Natuurlijk doet frisse lucht je altijd goed, maar de kans op een microslaap wordt hierdoor niet verminderd.

Wat werkt dan wel?

Rumble strips op de weg zijn een effectieve oplossing om microslapen tegen te gaan. Dit zijn strepen op de weg die via de autobanden een trilling of een hard geluid doorgeven als je een rijbaan verlaat. Ook felle kleuren of een opvallend design zorgt ervoor dat monotone wegen wat minder ‘saai’ worden. Dan is er altijd wat gezelligs onderweg te zien!

Een dutje doet wonderen

De meest eenvoudige maar ook de beste oplossing tegen vermoeidheid: slapen. Rustplekken langs de weg om dat nodige dutje te doen zijn geen overbodige luxe. Daarmee kunnen heel wat ongelukken, die veroorzaakt worden door vermoeidheid, voorkomen worden. Een dutje van ongeveer een half uur doet wonderen. Als je dit combineert met een sterke bak koffie (of twee), ben je extra alert na je dutje.

Word geen slaaprijder: lees hier handige tips om slaaprijden te voorkomen.


Laat een reactie achter


0 Reacties op "Microslapen: hoe blijf je wakker in de auto?"