elektrisch rijden

Elektrisch rijden. Goed voor het milieu, ook goed voor je portemonnee?

Door Peter van der Mark

We moeten steeds milieubewuster worden. We moeten van CO2-uitstoot af. We moeten duurzaam wonen en duurzaam rijden. Dus moeten we aan de elektrische auto… We moeten van alles. Maar willen we het ook allemaal? En kunnen we het ook allemaal? Want elektrisch rijden is (nog) niet voor iedereen weggelegd. Ik vertel je daarom in dit blog graag meer over elektrisch rijden. Hoe zit het nu precies? En wat kost het eigenlijk?

Als ik de nieuwskoppen lees, lijkt het wel dat de elektrische auto (ook wel een e-model genoemd) steeds meer verkocht wordt. Al twee jaar op rij verdubbelen de verkoopaantallen. Maar het gaat slechts om een toename van 3.000 naar 6.000 auto’s. Da’s niet veel op een totale autoverkoop van 430.000. Al met al rijden er nu zo’n 130.000 elektrische auto’s op onze wegen. Dat valt in het niet bij het totale wagenpark van 8 miljoen in Nederland.

Ik had verwacht dat het vooral milieubewuste automobilisten zijn die overstappen op elektrisch. Dat zal voor een enkeling gelden, maar het zijn vrijwel uitsluitend zakelijke rijders die een elektrische auto aanschaffen. En dat doen ze vanwege een zakelijk voordeel: de lage bijtelling van 4 procent scheelt hen duizenden euro’s per jaar. Dat financiële voordeel wordt nog groter omdat ze geen aanschafbelasting (BPM) betalen en geen wegenbelasting (MRB).

Particuliere automobilisten blijven voorlopig gewoon op benzine of diesel rijden. Dat is voor hen veel goedkoper. Met minder gedoe.

Uiteindelijk wordt elektrisch rijden de standaard

En toch zal ik uiteindelijk de overstap naar elektrisch moeten maken. Vanwege het klimaat. Of omdat steeds meer steden een milieuzone hebben waar ik met mijn ‘gewone auto’ niet mag komen. En dus moeten we straks met z’n allen aan de nul-emissie-auto, aan elektrisch rijden. Maar dan wel met de vrijheid en gemak die we van een auto verwachten. En voor de prijs die we willen en kunnen betalen. Hier liggen taken voor de overheid en voor de markt.

De overheid kan ons verleiden om te kiezen voor een elektrische auto, bijvoorbeeld met belastingvoordelen waardoor de aankoop en het bezit goedkoper wordt. Op hun beurt kunnen de autofabrikanten daarnaast het gebruik aangenamer maken. Dus meer vrijheid en gemak. En dat betekent veel meer rijkilometers per laadbeurt en veel sneller en gemakkelijker opladen. En uiteraard: een catalogusprijs die gelijk is aan die van brandstofauto’s.

Elektrische auto kan binnenkort ook op prijs concurreren

Bij een elektrische auto denk je al snel aan een prijzige Tesla. Voor de meeste stervelingen onbereikbaar. Maar het zeer gewilde merk komt nu ook met een middenklasser van rond de €35.000. En Tesla is al lang niet meer de enige die sexy elektrische auto’s verkoopt. Ook de traditionele automerken hebben e-modellen in de etalage. Betaalbare modellen zijn er al vanaf zo’n €25.000.

Nu betaal je voor een e-model toch nog zo’n €10.000 meer dan voor de brandstofuitvoering. Een groot verschil. Maar je bent minder geld kwijt aan belasting en onderhoud. En het rijden zelf, de stroom, is veel goedkoper. Dus als je veel kilometers maakt, dan kost dat e-model na een paar jaar net zoveel als de brandstofuitvoering. En dan is het wel aantrekkelijk een e-model te rijden.

De aanschaf van elektrische auto’s is in verhouding nu nog duur. Maar zodra de productie omhoog gaat, gaan de prijzen snel omlaag. Die prijzen dalen bovendien nog verder omdat de dure accu’s ook goedkoper worden. Over 2 of 3 jaar betaal je dan voor een elektrische auto evenveel als voor de brandstofvariant. Dan wordt de keuze voor milieubewust rijden een stuk makkelijker.

En wie weet rijd ik er zelf dan ook wel in! Uiteraard met een autoverzekering die ik bij Allsecur heb geregeld.


Laat een reactie achter


1 Reacties op "Elektrisch rijden. Goed voor het milieu, ook goed voor je portemonnee?"

  1. Rob heeft op gereageerd

    Allemaal waar! Maar…we moeten straks electrisch verwarmen ,koken en auto rijden. Is er dan wel genoeg electrische capaciteit??
    En we weten dat de duitse autobouwers niet zo actief zijn met de omschakeling naar electrisch…