leaseverklaring en schadevrije jaren

Auto delen krijgt vaste voet aan de grond

Door Marije Zandbergen

Vorige week reed ik met een collega mee. Hij huurde een cabrio. Niet via een verhuurmaatschappij, maar van een buurman. Het was een prima ritje, maar het was toch even wennen om in de auto van iemand anders te rijden. Toch wordt auto delen steeds populairder. Hoe zit dat?

Auto delen wint aan populariteit

De gemiddelde auto staat gemiddeld 92% van de tijd stil. De kosten als de autoverzekering, onderhoud en wegenbelasting stoppen dan niet. Steeds meer Nederlanders zijn daarom bereid hun auto te verhuren als ze deze niet gebruiken. Auto delen past goed in de trend om bezittingen te delen via platformen als Airbnb en Peerby.

Auto delen staat in nog de kinderschoenen, maar het concept wint snel aan populariteit. In minder dan tien jaar tijd zijn er veel nieuwe bedrijven gestart die autodelen mogelijk maken. Misschien heb je al eens gehoord van SnappCar, Mywheels of Blablacar. Pascal Ontijd, mede oprichter van SnappCar meldt een explosieve groei in 2016: “Naast het enorme aantal SnappCar gebruikers in de vier grote Nederlandse steden zien we nu ook veel middelgrote steden waar niet alleen het aantal autodelers met 70 tot 90% is toegenomen, maar ook de auto’s vaker worden gedeeld. Het wordt dus steeds normaler om de auto te delen.”

Uit een enquête van SnappCar onder de meest actieve verhuurders blijkt het terugverdienen van autokosten voor verhuurders (81,1%) een belangrijke reden is om te starten met auto delen. Toch doen zowel huurders als verhuurders niet alleen mee vanwege het financiële voordeel. Voor ruim een derde (35,6%) van de huurders en de helft (49,6%) van de verhuurders vormen ook de sociale aspecten als ‘een ander helpen’ en ‘andere mensen leren kennen’ een belangrijke motivatie. Pascal: “We signaleren dat mensen veelal starten met autodelen omdat zij het zonde vinden dat hun kostbare auto zo lang stil staat. Echter, in de praktijk blijkt dat als mensen eenmaal zijn gestart met auto delen, het sociale aspect aan belang wint. Mensen ervaren hoe leuk het is om andere mensen uit de buurt te leren kennen en hen te helpen door hun auto beschikbaar te stellen.”

Vertrouwen en controle zijn belangrijke voorwaarden om de auto te delen

Veel automobilisten moeten er (nog) niet aan denken om hun auto te delen met iemand anders. Uit onderzoek blijkt dat een belangrijke voorwaarde voor auto delen is dat er goed gecommuniceerd wordt en dat het gemakkelijk is. Dat kan ik me goed voorstellen. Het lijkt mij ook fijn als je zelf bepaalt wie jouw auto mag huren en wie niet. En de verzekering moet natuurlijk goed geregeld zijn. Je moet er niet aan denken dat iemand anders jouw auto in de prak rijdt en je zelf mag opdraaien voor de kosten… Goed om te weten: als een auto huurt via SnappCar is deze in ieder geval verzekerd door ons moederbedrijf Allianz!

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met auto delen. Raad jij het andere automobilisten aan?


Laat een reactie achter


2 Reacties op "Auto delen krijgt vaste voet aan de grond"

  1. Casper Roest heeft op gereageerd

    Ik heb mijn auto al vele malen verhuurd, met succes
    Peugeot 106 kan u huren op zowel Mywheels.nl en Snappcar.nl/casper
    verhuur site vraagt gegevens als legitimatie en bij Mywheels een borgsom
    (auto rijdt lekker zuinig)

    1. Jack Thiesen heeft op gereageerd

      Helaas heb ik na 3 jaar verhuren en meer dan 50 huurders een slechte ervaring met het bedrijf SnappCar. Wat is het geval? Een huurder heeft een niet verhaalbare schade veroorzaakt aan mijn auto. Volgens de voorwaarden SnappCar moet ik als verhuurder nu de schade rechtstreeks op de verhuurder zien te verhalen. Dat lukt je niet, de huurder ziet SnappCar als contractpartij. ‘Uit coulance’ vergoed SnappCar 1/4 van mijn schade. De huurder en SnappCar zijn nu de ‘lachende derde’. SnappCar zal namelijk dat 1/4 bedrag wat gelijk is aan het eigen risico van de huurder daar innen en ik blijf achter met een restschade van EUR 1.650,00!!