Chronisch moe met jonge kinderen? 5 tips tegen slaaprijden

Door Redactie

Chronisch moe… Dat ben ik wel met twee jonge kinderen. De aanbevolen acht uur slaap per nacht haal ik vaak niet. En ik merk het gelijk bij het autorijden: ik ben minder alert. Wat kun je het beste doen tegen slaaprijden?

Onderzoek van de SWOV vertelt me dat bij 10% tot 25% van de verkeersongevallen de bestuurder van de auto ernstig vermoeid is. Dat zou mij kunnen overkomen als jonge ouder van twee kinderen. Mijn gouden tip na een slapeloze nacht: kies voor een alternatief vervoermiddel. Pak de trein of als het kan en nog beter tegen slaperigheid: de fiets. Maar dit is niet altijd een optie en soms overvalt de moeheid je ineens als jonge ouder in de auto. Zo reed ik laatst met twee snurkende mannetjes achterin vanuit het noorden van het land richting het zuiden. De zon stond laag en scheen vol in mijn gezicht – zonnebril vergeten – het begon langzaam op te warmen in de auto. Het knikkebollen begint. Alarm! Wat doe je dan? Ik ging op zoek naar goede tips die me kunnen helpen alert te blijven in de auto.

5 tips tegen knikkebollen in de auto

  1. Stop zo snel mogelijk op een parkeerplaats en pak een power nap van 15 minuten.
    Geloof mij: 15 minuten doen al wonderen en daarna kun je er weer tegenaan.
  2. Zet overdag een zonnebril op.
    Het is extra vermoeiend als je met je ogen moet knijpen tegen bijvoorbeeld de laaghangende zon.
  3. Draai een raampje open of zet de airco aan.
    Warme temperaturen maken je duf. Frisse lucht geeft je een boost.
  4. Eet en drink regelmatig kleine beetjes (licht verteerbaar).
    Een appel en af en toe een slok water zorgen voor meer scherpte. Eet niet te zwaar, want daar word je juist moe van.
  5. Zet de radio aan
    Dat helpt je om wakker te blijven, maar niet te hard als de kindjes slapen 😉 .

Succes lotgenoten!


Laat een reactie achter


0 Reacties op "Chronisch moe met jonge kinderen? 5 tips tegen slaaprijden"