Winterbanden wisselen: wanneer en waarom?

Door Redactie

Wintersportgidsen liggen weer op tafel, nachttemperaturen raken hier en daar al het vriespunt en de dagen worden korter: koning winter is onderweg. Tijd voor de voorbereidingen. Wanneer moet je winterbanden wisselen? Is het slim om je winterbanden nu al uit de opslag te halen? Of beter even wachten? En: waar let je verder op?

Winterbanden wisselen: wanneer en waarom?

Winterbanden bieden veel meer grip in winterse omstandigheden. Op sneeuw en ijs, maar ook bij lage temperaturen! De remweg van een winterband op een besneeuwd wegdek bij 50km/uur is zo’n 30 meter. Met zomerbanden is deze maar liefst 60 meter. Op onze website kun je nog meer lezen over de andere voordelen van winterbanden.

In veel Europese landen is het gebruik van winterbanden verplicht bij bepaalde omstandigheden. In Duitsland bijvoorbeeld is de boete 40 euro voor het niet rijden met winterbanden tijdens de wintermaanden. Veroorzaak je een ongeval, dan loop je bovendien de kans dat je verzekeraar niet uitkeert. Check dus goed wat de regels zijn voor het land waar je naar toe reist voordat je op pad gaat!

Is een vierseizoenenband ook geschikt?

Vierseizoenenbanden zijn een alternatief voor aparte zomer- en winterbanden. Deze kunnen in alle seizoenen van het jaar onder de auto. Je hebt echter wel sneller sneeuwkettingen nodig dan bij winterbanden. Uiteindelijk blijft een vierseizoenenband een alternatief dat nergens in uitblinkt.

Winterbanden wisselen: 7 graden!

Een vaak gehoord misverstand: het sneeuwt in Nederland bijna nooit, ik heb geen winterbanden nodig. Het is weliswaar een feit dat het in Nederland ‘slechts’ 23 dagen per jaar (licht) sneeuwt, maar toch is het advies om zomerbanden voor winterbanden te wisselen bij temperaturen onder de 7 graden. Er wordt ook wel eens gezegd: rijd met winterbanden als de ‘r’ in de maand zit.

Het zachter rubber van winterbanden is bijzonder geschikt voor lage temperaturen. Bovendien is het profiel van winterbanden voorzien van ‘lamellen’ die zorgen voor extra grip op het wegdek. Tom Coronel vertelt je in zijn blog hoe je het optimale resultaat uit je winterbanden haalt.

Waar moet ik nog meer op letten bij winterbanden?

M+S Aanduiding & Sneeuwvloksymbool

Met het oog op o.a. de Duitse StVO wordt geadviseerd om alleen winterbanden te kopen met een ‘M+S aanduiding’ (Mud + Snow) én een sneeuwvloksymbool. Daarnaast dienen de banden een minimale profieldiepte van 4mm te hebben.

Bandenspanning

Flinke schommelingen in temperatuur kunnen leiden tot een ongelijkmatige bandenspanning. Als de omgevingstemperatuur zakt, daalt ook de spanning van de band. Aangezien de meeste mensen hun winterbanden bij gemiddelde temperaturen van rond de 7 graden zullen wisselen, is het raadzaam om tijdens de echte winterkou de bandenspanning extra te controleren.

Past de band bij je auto?

Niet elke band is geschikt voor je auto. Je garage of bandenspecialist kan helpen met het uitzoeken van de juiste band. Wil je zelf op zoek, dan is het goed om op een aantal zaken te letten.

Iedere band heeft een aanduiding, weergegeven als bijvoorbeeld: 185 / 60 / R14 86 S. Wat betekent dit?

  • 185: Breedte van de band in milimeters
  • 60: Hoogte van de band weergegeven in een percentage van de breedte
  • R: Opbouw van de band, R=Radiaal. Tegenwoordig worden alleen radiale banden geleverd
  • 14: Buitendiameter van de velg, uitgedrukt in inch
  • 86: Draagvermogen (gewicht)
  • S: Snelheidsindex: dit geeft de maximale snelheid voor deze band

Advies bij autogarage of bandenspecialist

Heb je vragen over winterbanden of twijfel je ergens over? Dan is het altijd raadzaam om je te laten adviseren bij je autogarage of een bandenspecialist.


Laat een reactie achter


14 Reacties op "Winterbanden wisselen: wanneer en waarom?"

  1. til Sauter - de Bruijn heeft op gereageerd

    na hoeveel winterseizoenen moeten de winterbanden vernieuwd worden, ook als het profiel nog voldoende is. Dit vraag ik, omdat caravanbanden na een bepaald aantal jaren vervangen moeten worden , ondanks het feit, dat er nog voldoende profiel .
    wij rijden met deze banden gemiddeld 5 maanden per jaar, in totaal ongeveer 1000 km. de rest van de tijd liggen ze in de garage.

    1. Paulina Stienen heeft op gereageerd

      Het is altijd verstandig om voor gebruik het profiel van de band te controleren. Zelf zou ik ze om de 5 jaar vervangen, maar alleen een bandenspecialist kan zeggen wat het beste is! Groet, Paulina van Allsecur.

  2. Hendrik heeft op gereageerd

    Bedankt voor de reactie, ja ik vind het heel belangrijk dat een auto goede winterbanden heeft.

    1. Youri heeft op gereageerd

      Dat vinden wij ook!

  3. Hendrik heeft op gereageerd

    Leuke blog, staan allemaal goede tips in en die natuurlijk allemaal kloppen.

    1. Cynthia namens het Allsecur webcareteam heeft op gereageerd

      Bedankt voor je leuke bericht Hendrik! Dit zijn we helemaal met je eens!

  4. Atie heeft op gereageerd

    Hoe ging dat ‘vroeger’ ook weer toen we nog erg vaak ijzel en sneeuw hadden? Volgens mij reden we gewoon lekker door met de banden die onder de auto ‘zaten’. Maarja, wie ben ik?, een vrouw natuurlijk!

    1. Dirk van der Heijden heeft op gereageerd

      Beste Atie, het klopt dat er steeds meer mensen gebruik maken van winterbanden. De winterbanden worden ook steeds beter en het wordt makkelijker om deze te (laten) wisselen! Daarnaast zijn er gelukkig ieder jaar weer meer mensen die op de hoogte zijn van de voordelen die winterbanden bieden.

  5. Onno Harders heeft op gereageerd

    Zoals Slobberbone al aangeeft is die temperatuur norm van 7 en ook die van 5 graden al lang achterhaald.
    Tegenwoordig wordt als referentie met de winterbanden testen ook zomerbanden getest, het blijkt dat behalve op ijs en sneeuw zomerbanden altijd beter presteren.
    En vooral belangrijk in Nederland altijd beter presteren in de regen!

  6. l. Fischer heeft op gereageerd

    Maakt hetwatuit als debanden vorig jaar links hebben gezeten en dat ik ze dit jaar aan de rechterkantzet ?

    1. Rebecca Naumann heeft op gereageerd

      Beste I. Fischer, dit is afhankelijk van de soort banden. Je kunt hiervoor het best contact opnemen met een autogarage.

  7. Slobberbone heeft op gereageerd

    Blijf je enkel in Nederland dan is de zomerband altijd de veiligste keuze ja ook in de winter.

    Die 7 graden is allang niet meer van toepassing op een zomerband kan makkelijk tot 0 graden zich meten met een winterband zeker in natte en droge omstandigheden.

    Juist in die omstandigheden remweg/grip is vele malen beter met een zomerband.

    Dus van de 150 dagen dat men nu met winterbanden rijd heb je ze misschien maar 3 dagen nodig dus wat is beter 🙂

    Juist zomerbanden in de winter 🙂

    Bron: Autoweek 45 2013

  8. De Brug DHZ Autowerkplaats heeft op gereageerd

    Ja inderdaad, als je je banden laat verwisselen, is dit een kostbare aangelegenheid.
    Mocht je het zelf kunnen, ooit gedacht om gebruik te maken van een doe het zelf/hobby autowerkplaats of garage. Je moet dan wel de banden zelf opslaan.
    Er zijn zelf speciale standaards hiervoor te verkrijgen.

  9. Joop heeft op gereageerd

    Ingegeven door de kredietcrisis heb ik voor mijn huidige auto ervoor gekozen om te kiezen voor vierseizoenenbanden. Het is mij namelijk te kostbaar om de banden twee keer per jaar te laten verwisselen. Daarnaast moet je ook nog betalen voor opslag van de banden die er op dat moment niet onder zitten. Bij verkoop van mijn oude auto heb is relatief nieuw winterbanden tegen een klein bedrag moeten verkopen. Hopen op niet te strenge winters.