verplicht in auto Nederland

Verhalen autoschade: wanneer wel of geen hulp?

Door Redactie

Een veelgehoorde opmerking bij schademeldingen.“Ik betaal premie maar jullie zeggen dat ik zelf de schade moet verhalen. Waar betaal ik dan voor?” Vervelend voor de klant uiteraard, zeker wanneer deze er vanuit gaat dat de verzekeraar de schade voor hem/haar zal verhalen. Graag leg ik uit hoe het zit: Verhalen van autoschade, wanneer wel of geen hulp van je verzekeraar?

We maken onderscheid in de verschillende dekkingen: WA + Volledig Casco (All Risk), WA + Beperkt Casco (WA+), WA (Wettelijke Aansprakelijkheid) en Rechtsbijstand.

Welke hulp kun je verwachten bij autoschade?

Als je WA Volledig Casco verzekerd bent, zijn er twee situaties:

  • Schade aan eigen voertuig door tegenpartij: je verzekeraar verhaalt je schade en neemt contact op met de verzekeraar van de tegenpartij die de schade heeft veroorzaakt. Behalve bij letselschade, want hiervoor moet een aparte rechtsbijstandverzekering zijn afgesloten.
  • Schade aan eigen voertuig door eigen schuld: Je schade kun je claimen bij de verzekeraar, maar dit heeft mogelijk wel gevolgen voor je schadevrije jaren.
  • Schade aan eigen voertuig + schade aan tegenpartij door jouw schuld: Zowel de tegenpartij als jijzelf hebben recht op een schade-uitkering. Maar als je de schade van je eigen auto gaat claimen bij de verzekeraar, dan heeft dit mogelijk wel gevolgen voor je schadevrije jaren.

Als je WA Beperkt Casco met Rechtsbijstand verzekerd bent, dan zijn er de volgende situaties:

  • Schade aan eigen voertuig door bepaalde oorzaken: Denk hierbij aan diefstal, ruit- storm- en kortsluitingsschade. Dit hoeft geen invloed te hebben op je schadevrije jaren.
  • Schade aan eigen voertuig door tegenpartij: De Rechtsbijstandverzekeraar gaat je schade verhalen bij de verzekeraar van de veroorzaker.
  • Schade aan eigen voertuig + schade aan tegenpartij door jouw schuld: De tegenpartij heeft recht op een schade-uitkering. Je eigen schade wordt alleen vergoed als dit in de polisvoorwaarden van de Beperkt Casco dekking is genoemd. De schade aan de tegenpartij veroorzaakt mogelijk wel gevolgen voor je schadevrije jaren.

Als je WA met Rechtsbijstand hebt afgesloten:

  • Schade aan eigen voertuig door tegenpartij: Je verzekeraar verhaalt je schade bij de verzekeraar van de tegenpartij.
  • Schade aan eigen voertuig door eigen schuld: Je krijgt de schade niet vergoed.
  • Schade aan eigen voertuig + schade aan tegenpartij door jouw schuld: De tegenpartij heeft recht op een schade-uitkering, maar je eigen schade wordt niet vergoed. De schade aan de tegenpartij heeft mogelijk wel gevolgen voor je schadevrije jaren.

GEEN aanvullende Rechtsbijstandverzekering afgesloten bij je hoofddekking (WA Volledig Casco, Beperkt Casco, WA)? Wat zijn de gevolgen?

  • Bij schade aan eigen voertuig door tegenpartij: Je hebt een rechtsbijstandverzekeraar nodig om je schade te kunnen verhalen. Als je deze niet hebt, wordt dit niet door je autoverzekeraar gedaan. Je kunt dan een particuliere rechtsbijstandverzekeraar inschakelen. Lees hier wat je kunt doen als je geen rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten.

Altijd verstandig: een rechtsbijstandverzekering

Ongeacht de gekozen hoofddekking is het verstandig om rechtsbijstand als aanvullende dekking af te sluiten. Letselschade wordt namelijk niet door je (auto)verzekeraar verhaald als je  geen rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten. Daarnaast voorkomt het veel rompslomp en hoofdzorgen als je bijvoorbeeld aansprakelijk wordt geacht voor een schade in het buitenland. Lees meer over een rechtsbijstanddekking in onze andere blog.

Wel of geen hulp bij verhalen autoschade

Lees de polisvoorwaarden van je verzekering of neem contact op met je verzekeraar om te weten wanneer je wel of geen hulp krijgt bij het verhalen van schade. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.


Laat een reactie achter


4 Reacties op "Verhalen autoschade: wanneer wel of geen hulp?"

  1. Sean Van Nuffelen heeft op gereageerd

    Hallo,

    Zeer nuttige informatie die ik hier kan vinden. Ik vraag me echter nog af wie die expert aanstelt? Zal de rechtsbijstand verzekering de expert aanstellen en daarna de schade verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke tegenpartij? Of zal de verzekeraar van de aansprakelijke tegenpartij de expert aanstellen?

    Groetjes
    Sean

    1. Webcare Allsecur heeft op gereageerd

      Beste Sean,

      Wat mij betreft een zeer terechte vraag die je stelt. In eerste instantie zal de verzekeraar van de aansprakelijk gestelde partij een expert benoemen. Mocht jij het niet eens zijn met de uitkomst daarvan, dan zal de rechtsbijstand een contra expert benoemen. ^Hans

  2. Roy Winklaar heeft op gereageerd

    Kunt u mij vertellen hoe vaak het ongeveer voorkomt dat een rechtsbijstandsverzekering nodig is? Ik begrijp heel goed dat het verstandig is, maar je moet helaas ook keuzes maken in welke verzekering je neemt. Laatst heb ik na een ongeluk in Zoetermeer schade moeten verhalen, maar een rechtsbijstand had ik niet nodig. Nu speel ik met het idee die verzekering af te schaffen, maar dat is natuurlijk wat riskant, al kan ik met rompslomp redelijk goed omgaan vanwege mijn administratieve beroep. Zou u mij een eerlijk advies kunnen geven?

    1. Kim Helsen, Allsecur webcareteam. heeft op gereageerd

      Hoi Roy,

      Goed dat je hier zo bewust mee bezig bent. Een aanvullende rechtsbijstand is er om je te helpen schade te verhalen op een ander. Als je een ongeluk krijgt en het is niet jouw schuld dan kun je de schade natuurlijk ook zelf verhalen. Soms is de schuldvraag echter minder duidelijk en kan er discussie ontstaan over het recht op een uitkering. Voor een klant wordt het dan vaak lastiger om de schade zelf te verhalen. Je geeft zelf aan dat je administratieve ervaring hebt en eerder al een succesvol een schade hebt verhaald. Je weet dus waar je het over hebt.

      Om een goede afweging te kunnen maken is het belangrijk om stil te staan bij het ergste geval. Stel dat je de schade niet zou kunnen verhalen, wat zou dat dan betekenen voor je?

      Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt. Mocht je graag een advies op maat krijgen kun je altijd met ons bellen.

      Hartelijke groet,

      Kim Helsen, Allsecur