Trajectcontrole A2: zonder pardon een dikke boete

Trajectcontrole A2: zonder pardon een dikke boete

Door Pieter Kirkels

Trajectcontrole A2Vanaf 23 juli is er geen ontkomen meer aan: rijd je te hard op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam? Dan krijg je onherroepelijk een prent in de bus. Vanaf die datum gaat de trajectcontrole in werking.  Op dit gedeelte van de A2 is 100 kilometer toegestaan. Een veel bediscussieerde maximumsnelheid…

Trajectcontrole A2

De nieuwe trajectcontrole tussen Utrecht en Amsterdam is 24 uur per dag in werking. Rijd je over een bepaalde afstand harder dan 100 km/u gemiddeld? Dan kan je een envelop van justitie in de bus verwachten.

Het systeem is over een afstand van 15,4 kilometer actief en meet op diverse punten. Zo wordt voorkomen dat je de controle ontloopt wanneer je in- of uitvoegt op de A2. In eerste instantie wordt de rijbaan tussen Holendrecht en Maarssen gecontroleerd. Later volgt ook de rijbaan in andere richting.

Maximum 100 km/u

De maximum toegestane snelheid van 100 km/u is voor veel bestuurders een doorn in het oog. De brede 5-baans snelweg nodigt uit om harder te rijden. Er zijn diverse pogingen gedaan om de snelheid omhoog te brengen naar 120 of 130 km/u.

Aan omliggende gemeenten is echter toegezegd dat de snelheid op het traject niet boven de 100 km/u mag liggen om geluids- en milieuoverlast beperkt te houden.

Tijdwinst bij 130 minimaal

De tijdwinst bij verhoging naar 130 km/u zou echter minimaal zijn. Vergeleken met 100 km/u zou je over de ruim 15km maar 1 minuut sneller op je bestemming zijn.

Houd dit laatste in je hoofd als je over dit stuk snelweg rijdt. Anders wordt het wel een hele dure minuut…

Update 17-7:

Minister Schultz van Haegen heeft inmiddels te kennen gegeven af te willen van de maximumsnelheid van 100 km/u. Lees het bericht op nu.nl.

 


Laat een reactie achter


9 Reacties op "Trajectcontrole A2: zonder pardon een dikke boete"

  1. Eva heeft op gereageerd

    Ik heb afgelopen week ook een bekeuring gekregen kreef er 1 omdat ik om kwart over twee in de nacht 109 reed .
    was er van overtuigd dat je meer als honderd mocht rijden naar zeven uur in de avond .
    staat er niet goed op de borden ..
    de bekeuring was bij de ronde venen ..
    35 euro ..Viel meet maar toch ..
    Kan iemand mij vertellen wat de borden beteken
    van 006 tot 19.00 100 .
    is her daarna hoger of heb ik dat verkeerd ..

    Groetjes Eva

  2. Bastiaan heeft op gereageerd

    Jongens, kom op! 1 minuutje tijdswinst en dan een hoop extra lawaai en uitstoot. Wees blij dat je niet meer in de file staat. Is die file eindelijk opgelost, is het weer niet goed. ik zou zeggen: maak het maar weer lekker 2×3 baans voor deze verwende jochies.

    1. Spannenburg heeft op gereageerd

      Beste Bastiaan,

      Klaarblijkelijk ben je niet vaak op de A2 te vinden ……..de files staan er bijna dagelijks richting Amsterdam. Dat laat niet weg dat dit traject zich overdag en in de avonduren prima voor 120/130km per uur laat inzetten. Het is belachelijk dat vanwege het natuurgebied “de villawijk Vinkeveen” en een aantal boerderijen die al naast snelweg lagen e.e.a. zou moeten worden aangepast. Andere snelwegen met gelijke situaties wordt de snelheid wel op 130km toegepast. De vraag blijft waarom de uitbreiding naar 2x 5 banen. We hadden net zo goed de 3 banen met files kunnen aanhouden. Net zo veel zo niet meer aan uitstoot van giftige stoffen en lawaai. Succes en plezier met de slakke snelheid!

  3. ceryl geurten heeft op gereageerd

    hoppa 113 geconstateerd 100 euro boete betalen voor de kerst…. vuile oplichters

    1. Julia heeft op gereageerd

      Fijn he? Ik kreeg gisteren exact dezelfde boete. Was er van overtuigd dat ik 120km mocht omdat ik geen 100 op de hectometerpaaltjes zag. Ik rij daar noooooit. 113km, EUR 101 even aftikken uiterlijk 26-12-2012. Een winkeldief betaald minder.

  4. ad mutsaers heeft op gereageerd

    Hebben ze er een racebaan van gemaakt waar je maar 100 km mag rijden.
    Het is gewoon schandalig dat er zo veel geld wordt uitgegeven op dat stukje snelweg en dat geld moet terug komen over onze rug.
    En wat je nu krijgt dat er groepjes in het verkeer gaat krijgen ,je blijft steeds hangen bij het zelfde groepje waar jij bij rijdt, je hebt geen ruimte in de snelheid om nog in te halen en daar te gaan rijden waar het minder druk is.
    Dit is niet normaal meer.

  5. D.T. heeft op gereageerd

    Het is niet zo zeer de snelheidswinst het is het probleem dat mensen gaan sukkelen.
    Niet op gaan letten. Rechts gaan inhalen, 5 breed naast elkaar gaan rijden en andere rare capriolen gaan uithalen om van A naar B te komen.

    Je ziet het op de A10 west maar ook bij de spits stroken.

    Ja, trajectcontrole scheelt in reistijd op drukke gedeeltes, zoals bij de A10 west, maar de A2 kan je alles behalve druk noemen.

    1. Pieter Kirkels heeft op gereageerd

      Positief bericht vandaag op nu.nl (zie update onder het artikel): Schultz van Haegen wil af van de 100 km/u. Laten we hopen dat de nieuwe regering slagvaardig van start gaat op o.a. dit vlak!